תקשורת ומדיה

אבי בניהו: "נתניהו נמנע מלדבר על היום שאחרי בגלל סמוטריץ' ובן גביר"

דובר צה"ל לשעבר, תא"ל במיל' אבי בניהו בריאיון ל-ice: "אני זוכר את נתניהו תוך כדי הפיגועים הכבדים - לא רוצה להגיד רוקד על הדם אבל תוקף את ראש הממשלה ואת הממשלה בזמן שיש פה עשרות נרצחים ופיגועים רבים אחרים"
דוד זולדן |  9
תא (צילום פלאש 90/ עטיה מוחמד, סיון פרג')
תא"ל במיל' אבי בניהו, בעבר דובר צה"ל ומפקד גלי צה"ל ויועץ התקשורת לשרי הביטחון יצחק רבין, שמעון פרס ויצחק מרדכי מתייחס בריאיון ל-ice למשבר ההסברה הישראלי אל מול המתקפה הבינלאומית נגד ישראל בזמן מלחמה ונוכח המצור המדיני המתהדק.
ישראל תחת מצור מדיני על רקע המלחמה בעזה והעולם דורש תשובות - מדוע אנחנו חייבים דין וחשבון לעולם על היום שאחרי?
"יש שאלות כמו: למי מעבירים את האחריות? נתניהו נמנע מלדבר על היום שאחרי בגלל הלחץ של סמוטריץ' ובן גביר. בן גביר לא רוצה שיהיו פלסטינים בעזה אבל מה לעשות שגם הם לא רוצים שיהיו פה יהודים. שם יחיו פלסטינים כל הזמן כמו שפה יהיו יהודים כל הזמן. לאט לאט מטה ההסברה מוקם בימים אלה ומשה אביב מקים אותו בתקופה האחרונה בצורה יעילה עם תקנים ויכולות. דובר צה"ל עושה עבודה פֵנוֹמֵנָלִית אבל זה לא חכמה. דובר צה"ל היום הוא עם יכולת מדינתית שאין למדינה. ביקרתי בחמ"ל ההסברה שלו ויושבת חיילת צעירה המנהלת נכסים ברמה של מדינה והיא לבדה אחראית על למעלה ממיליארד צפיות מאז תחילת המלחמה ולישראל אין את הדבר הזה. חומרים דיגיטליים של צה"ל צריכים להיות במשרד החוץ ולא בצבא".
ואולי הגיע הזמן להפוך את הקערה על פיה ולהתמקד במלחמה ולהתעלם מרעשי הרקע סביב הנושא ההומניטרי?
"יש לנו ילדים עזתים חולי סרטן באיכילוב ורצו לסלק אותם. אני אומר, מה פתאום! תביא את התקשורת לשם. כשרצו להעביר יתומים מעזה ליו"ש ביקשו בישראל להתנגד. למה? הפוך! תראה שאנחנו הומניטריים. האויבים שלנו זה לא תושבי עזה והתינוקות של עזה. לכן אנחנו כל הזמן עושים ההיפך מהסברה ובוכים למה אין לנו הסברה וזה כמו בן אדם שרצח את הוריו וצורח בכיכר אני יתום. מה תגיד היום בהסברה אחרי שמישהו החליט לירות טילים על ארגון המטבח הבינלאומי והוא ידע שזה ארגון המטבח הבינלאומי שזה חתיכת פיגוע הסברתי שתהיה לו השפעה על המשך המלחמה בעזה. ישראל צריכה מדיניות ועליה להלביש הסברה אבל הסברה היא לא תחליף למדיניות. הסברה זה קוסמטיקה. אתה יכול לעשות אותה יותר יפה בחמישה אחוז או יותר מכוערת בחמישה אחוז". 
אל מול חיצי הביקורת העולמית אנו עדים לאישים כמו עמי איילון, נדב ארגמן, דן חלוץ, איימן עודה, עמוס שוקן שמשמיעים ביקורת עצמית נוקבת בזמן מלחמה. האם התופעה הזו לא מחלישה את העמדה הישראלית בבחינת מה שמקובל "שקט, יורים"?
"זה תמיד היה. בענבי זעם הייתי היועץ של פרס ואני זוכר את ביבי באמצע מלחמה בצפון תוקף את פרס וביבי היה ראש האופוזיציה ואני זוכר את נתניהו תוך כדי הפיגועים הכבדים לא רוצה להגיד רוקד על הדם אבל תוקף את ראש הממשלה ואת הממשלה בזמן שיש פה עשרות נרצחים ופיגועים רבים אחרים. אני זכר את מלחמת לבנון השנייה שאולמרט ניהל את המאבקים שניהלו את ההסתה של המילאומניקים שניהלו אז וביבי ראש המטה שלו אז בנט וגם האלופים. אני ראיתי אלופים בצה"ל הורגים את הצבא תוך כדי המלחמה בלבנון. הייתי אז מפקד גלי צה"ל. אני זוכר אמירות קשות של יאנוש ויאיא ודורון אלמוג ואחרים תוך כדי המלחמה. לכן אני חושב שזה לא מבצע של 3 ימים ויש כאן מלחמה ארוכה. יש ויכוחים על ניהול המלחמה, יש פה ויכוחים פוליטיים בתוך המלחמה ואני לא מזדהה עם האמירות שלהם. אבל החברה הישראלית מספיק בוגרת כדי להתמודד גם עם הדברים האלה". 
 
האם אתה חושש שבעתיד גלי צה"ל עלולה להפוך למכשיר פוליטי שתשרת את הממשלה או שאנחנו כבר בדרך לשם?
"מה שקרה עכשיו בשנים האחרונות זה נראה כמו שגל"צ הולכת להיות מכשיר פוליטי. מה שעושים עכשיו גלנט והרמטכ"ל בחודשים האחרונים זה שהם החזירו את גלי צה"ל מהפיקוד של ראש הממשלה לפיקוד של ראש אכ"א. זה לא סוד שראש הממשלה התערב בכל מה שנוגע לגלי צה"ל. מתחילת המלחמה גם תחת דני זקן יאמר לזכותו שהוא ניהל במהלך המלחמה את התחנה בצורה מקצועית. עכשיו מינו את טל לב רם והוא איש ביטחון, הוא ישמור על ערכי צה"ל ולא תהיה שם דריסה רגל לפוליטיקאים. היום אתה לא מוטרד מהדבר הזה אבל היו שנים לא טובות שהיו שיקולים פוליטיים בהתערבות ראש הממשלה ולשכתו. אני מכירו אישית ויודע שבתקופתו זה לא יקרה".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    רק בגלל סמוטריץ' ובן גביר? ... אולי גם בגלל אנשים כמוך. (ל"ת)
    יהודה קפלן 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    העולם הולך נמצא כבר במלחמת עולם שלישית ולכן צריך לפעול (ל"ת)
    דנה 04/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    כל וקול הלא ביבי
    מוטי 04/2024/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הייתם שם כל הזמן תחת פיקודו עשיתם מלא כסף ןתפקידים חשובים לשטטכם למה לא דיברתם בזמן כמו פחדנים ושפנים אוכלים את הגזר ובאים לירוק את השאירות עלינו אנשים אמינים לא פוחדים מיום המחר אומרים הכל באותו הרגע ולא פוחדים שיפטרו אותם אלא אים הכסף והאגו מעוור אותם איפה הייתה למה לא היהעעתה לאולפנים אז כי רק לא ביבי בא אחרי שובע
    סגור
  • 4.
    בנינו זה מלרלר שטויות כבר שנים. שחררו אותנו ממנו.
    מסביר פנים 04/2024/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד הדיוט יודע כל
    סגור
  • 3.
    מי שגר בבית זכוכית לא זורק אבנים- נשכחה הפרשה של בניהו?
    מיכל 04/2024/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה ואייזנקוט לא נשכח הארוע והמזימה וההקלטות? לכאורה. הכל במדינה הזו אכיפה ברררנית. אין זכות קיום למדינה בה יש חוק לאחד ולא לשני. היית צריך להשפט לכאורה
    סגור
  • 2.
    קדימה--תנו לו גו"ב
    NRMG 04/2024/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עד שלא יתנו לו גו"ב לא יסתום את הפה. הבעיה היא שאין מספיק גו"בים לכל האלופים והנצבים אז הם משמיצים. אולי צריך להקים צוות של כל הלשעברים ולתת להם איזה אולם כמו מועדון וכל אחד מהם יקבל 20 אלף שקל נטו ושינסחו מה שהם רוצים ושיכתבו דוחות כל מה שהם רוצים--העיקר שיסתמו רת הפה.
    סגור
  • לא נתתי לך ציון
    יוספוס 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל הם לא צריכים כסף. הפנסיות התקציביות שלהם עוד יעיקו שנים רבות על צוואר נינינו. גילוי נאות, לא כמו השמאל האלים: גם אני מקבל פנסיה (חלקית) של אישתי ז״ל שעבדה בתל השומר. היתה דר׳ לביוכימיה. הלוואי היתה והמשכורת שלה היתה כשל אותם ע/א לובים, שחלק לא קטן מהם חוץ מטירונות כללית, לא ירו כדור אחד, ולו באימון. יושבי קרנות בקריה בתל אביב.
    סגור
  • 1.
    בניה
    משה 04/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לך לקיבוץ שלך תעשה על האש ועזוב אותנו.
    סגור
  • ואולי האש תיתפשט קצת… (ל"ת)
    שומכר 07/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור