נדל"ן ותשתיות

הסערה בשוק הדיור: כך אשל הירדן חסכה 440 מיליון שקל

חברת אשל הירדן זכתה בשנה שעברה במרכז של המדינה בעיר אלעד, אבל לאחר שחוק המכר העמיס עליה עלויות נוספות היא עתרה על מנת לבטלו. לאחר שנגשה בשנית למרכז וזכתה בו היא תשלם רק שליש מהסכום שהציעה במסגרת המכרז הקודם
מערכת ice | 
אלעד (צילום פלאש90)
סיפורו של המכרז באלעד מלמד אותנו רבות על הסערה שבה ששוק הדיור בישראל מצוי. שנה וחצי מאז שבנק ישראל החל את העלאת הריביות, המדינה הפסידה כמעט 300 מיליון שקל במכרז שבמסגרתו יבנו 460 דירות. 
בתוך ההפסד של המדינה נמצא גם משרד השיכון, שהפסיד ובענק וזכאיי משרד השיכון בפרט משום שההנחה שהם יקבלו על הדירות הצטמקה ב-450 אלף שקל. מנגד, המרוויחות הגדולות במכרז הזה הן יזמית הנדל"ן אשל הירדן ושותפותיה, שבזכות התנהלות נבונה הצליחו לחסוך סכום של 440 מיליון שקל.
אשל הירדן זכתה במכרז באלעד פעמיים. החברה זכתה לראשונה במכרז בחודש יוני בשנת 2022 כשההצעה שלה ושל שותפותיה עמדה על 445 מיליון שקל. ביחד עם עלויות פיתוח, המגרשים החברות היו צפויות להוציא על הפרויקט סכום של 600 מיליון שקל.
חודש לאחר הזכייה במכרז, שר השיכון דאז זאב אלקין, הצליח להכניס תיקון לחוק המכר שלפיו מותר להצמיד רק 40% ממחיר דירה למדד תשומות הבנייה. לפני התיקון חברות הצמידו למדד הזה את מלוא מחיר הדירה.
היזמיות ראו במהלך של אלקין כסיבה נאותה להגיש עתירה לבית המשפט המחוזי, על מנת לבטל את זכייתן במרכז ואכן בחודש ספטמבר באותה השנה, העתירה הוגשה ובמסגרתה החברות ביקשו לקבל חזרה את הערבויות ששילמו.  
טענת העותרים הייתה שהחישובים הכלכליים ששימשו אותן לצורך הגשת ההצעה במכרז התבססו על הידיעה כי יוכלו להצמיד את מחיר הדירה במלואו למדד תשומות הבנייה, אבל שינוי הכללים לאחר הזכייה שיבשו את התחשיב הכלכלי.
הטיעון אולי מוצדק, אבל הנסיבות שבאמת הכבידו על חברות נדל"ן היו אי הוודאות בעקבות ההחלטה של בנק ישראל להעלות בהדרגה את הריבית. באותה תקופה נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, הבטיח שהריבית צפויה להמשיך לעלות והיה חשש מוצדק כי קונים יתרחקו ממשרדי המכירות מה שיוביל לירידת מחירים. בינואר 2023, החברות חתמו עם רשות מקרקעי ישראל על הסכם פשרה שלפיו זכייתן במכרז תבוטל והערבות תוחזר להן.
בחודש יוני השנה, פורסם המכרז החדש ובשבוע שעבר נקבעו מיהן החברות הזוכות. גם הפעם הייתה זו הצעתה של אשל הירדן שהייתה הגבוה ביותר מבין שלושת ההצעות שהוגשו במסגרת המרכז, כאשר המחיר החדש שהחברות ישלמו נמוך ב־62% מהמחיר שלו הן התחייבו לפני 15 חודשים. הפעם, הספיקה להן הצעה בסך 277 מיליון שקל כדי לזכות במכרז.
בתקופה שבין שני המכרזים, קרה עוד משהו דרמטי שהשפיע לטובה על הרווח של היזמיות מצד אחד ומשפיע רבות על גובה ההנחה שיקבל אזרח ממשרד השיכון. בינואר השנה, יצחק גולדקנופף מונה לשר הבינוי והשיכון ושינה את גובה ההנחות שמהן ייהנו הזוכים.
בתקופת כהונתו של אלקין במשרד השיכון, שיעור ההנחה עמד על 20%, אך אצל גולדקנופף שיעור ההנחה ביחס למחיר בדצמבר 2020 עלה ל־25%. עם זאת, התווספה לה הערה ביניים חשובה: ההנחה לא יכולה להיות גבוהה יותר מ־500 אלף שקל ביחס למחיר השוק המעודכן של הדירות. בחישוב פשוט ההכנסה של היזמיות צמחה בעקבות התיקון הזה בכ־165 מיליון שקל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה