בארץ

השרה סילמן: "לא נוותר על כספי הקרן לשמירה על הניקיון"

בכנס טיפול בפסולת שנערת בפארק המיחזור חירייה, עלתה ביקורת על ההסכם הקואליציוני המעביר את תקציב הקרן לשמירת הניקיון למשרד הפנים. מבקר המדינה תקף: "קרן הניקיון הפכה להיות הקופה הקטנה של משרד האוצר שלא בהתאם לחוק"
מערכת ice | 
עידית סילמן (צילום פלאש 90/ יהונתן זינדל, freepik)
אתמול (רביעי) התקיים הכנס השנתי השישי לטיפול בפסולת ע"ש דני שטרנברג בפארק המחזור חירייה, תחת הכותרת "כולם מדברים על מחזור – אף אחד לא מדבר על זבל". הכנס התקיים בהשתתפות ראשי רשויות מקומיות, בכירים במשרד להגנת הסביבה, מנהלים בתחומי התברואה ואיכות הסביבה ברשויות המקומיות ואיגודי ערים, מנהלים בענף הטיפול בפסולת, נציגי ארגוני סביבה וחברה אזרחית.
הכנס נפתח עם דבריה של השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "שיפור הטיפול בפסולת היא אחת המיקודים העיקריים אותם הגדרתי במשרד, מתוך הבנה שאנחנו בישראל יצרני פסולת רציניים והטיפול בפסולת הוא קריטי להתמודדות עם שינויי האקלים. ישראל מחויבת לעשייה ולמעבר לכלכלה מאופסת פליטות כמו במדינות המפותחות.

"לצערי, בישראל מדברים שנים על צמצום הטמנה ולא הצליחו להפוך זאת למעשה", המשיכה השרה. "חסרות תשתיות לטיפול קצה והפסולת לנפש גדלה כל שנה. את זה אנחנו הולכים לשנות לא בכתיבת אסטרטגיות אלא בעשייה. בראש ובראשונה יש למנוע הגעת הפסולת האורגנית להטמנה. ללא מתקני מיון ומתקני קצה לא נוכל להפחית פליטות ולטפל באופן מתקדם בפסולת ואנו רואים חשיבות גדולה להקמתם".
השרה סילמן התייחסה גם להסכם הקואליציוני עם ש"ס, לפיו תועבר הקרן לשמירת הניקיון לשליטת משרד הפנים. הקרן נועדה לרכז אמצעים כספיים לשמירה על איכות נאותה של הסביבה, ובכלל זה לשמירה על הניקיון, למניעת השלכת פסולת וטיפול בפסולת, למיחזור ועוד.
"אני ואנשי משרדי לא נוותר על כספי הקרן לשמירה על הניקיון", אמרה השרה. "לא ייתכן שהכספים יעברו למשרד אחר. נעבוד על אסדרת תחום הפסולת. אנחנו נלחמים על הכנסת האסדרה לחוק ההסדרים. חשוב לי להזכיר שהגשנו חוק אקלים עם יעדים שאפתניים. אנחנו עובדים ומתקצבים הכנת תוכניות להיערכות לשינויי האקלים ותוכנית לאומית להיערכות זו".
גם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס בדבריו לנושא: "קרן הניקיון הפכה להיות הקופה הקטנה של משרד האוצר שלא בהתאם לחוק. בקרן הצטבר עודף של כ-3 מיליארד דולר מכספי היטל ההטמנה אשר זינק ב987%. ובמקום שהמשרד ישקיע את הכסף במטרות לשמן הוקמה הקרן, היא הפכה לקופה הקטנה של האוצר. זהו כשלון רב שנים של קרן הניקיון. אני קורא לשרים לעשות שימוש בקרן. מס ייעודי הנגבה מהאזרחים לא יכול להיות בבחינת עשה בו מה שתרצה. ההמלצה המרכזית היא לנצל את המשאבים שנצברו ויצברו לטובת הפחתת ההטמנה ושמשרד האוצר יחזיר את הכספים שנלקחו לטובת טיפול בפסולת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה