בארץ

פנסיה מנופחת לפורשי הקבע: תנאי השכר בצה"ל נחשפים

הדו"ח השנתי על הוצאות השכר מצביע על כך שרוב הקריירה, המשרתים בצה"ל מרוויחים יותר מאשר במשטרה ובשירות בתי הסוהר, מה קורה בגזרת הפנסיה?
מערכת ice |  12
חיילים (צילום Wisam Hashlamoun/Flash90, Freepik)
השכר הממוצע של עובדי מערכת הביטחון נע בין 11,337 ש"ח בקרב משרתי הקבע הראשוני בצה"ל לבין 30,385 ש"ח למשרתים ביחידות הסמך של משרד הביטחון. השינוי הגבוה ביותר בשכר חל בגופים החשאיים - עלייה של כ-3.4% בין שנת 2019 לשנת 2021.
שיעור התקציב המוקדש לשכר ולגמלאות מכלל התקציב במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר (שב"ס) הוא 77%.
בניתוח שכר לפי ותק, ניתן לראות כי לאורך רוב הקריירה, המשרתים בצה"ל מרוויחים יותר מאשר במשטרה ובשירות בתי הסוהר - גם בהשוואה לגיל וגם בהשוואה לוותק.
שכרם של סיירים ובלשים מתחילים במשטרת ישראל, עד ותק לשכר של חמש שנים, נע בממוצע בין 13,658 ש"ח ברמת פעילות שיטור חדש ל-15,385 ש"ח ברמת פעילות א'. 
הוצאות השכר בשב"ס גדלו ב-17% מאז 2017, זאת למרות הירידה המשמעותית ביחס מספר האסירים לכל עובדי השב"ס מ-2.26 בשנת 2012 ל-1.79 בשנת 2021, בעקבות פסיקת בג"ץ  בעניין.
תנאי פרישה
המשרתים בגופי הביטחון זוכים לתנאי פרישה חריגים יחסית לטובה. הקצבאות הממוצעות הניתנות לגמלאי גופי הביטחון גבוהות וממקמות את פורשי קציני צה"ל, משטרת ישראל והשב"ס בעשירון הפנסיוני העליון ביחס למשק.
עקב גיל הפרישה הצעיר בגופי הביטחון, סך שווי הקצבה הכולל לגופי הביטחון גבוה משמעותית ביחס לשווי הקצבה הכולל לפורשי שירות המדינה ושווה פי 5.6 ממנו.
רוב גמלאי צה"ל (76.5%) משתלבים בשוק העבודה. יחד עם זאת, בצה"ל לא קיים מודל שירות, המאפשר שכר גבוה בתחילת הדרך ללא פנסיית תקציבית או גישור בהמשך. במוסד, ישנה תוכנית לאפשר לכ-17% מהעובדים מסלולי העסקה אלה ובכך להצליח לגייס מקצועות וכוח אדם נדרש.
פערים מגדריים
בשנים האחרונות ישנה עלייה בשיעור הנשים המועסקות בגופי הביטחון, עם זאת מספרן נמוך משמעותית ממספר הגברים המועסקים בהם ושיעורן נע בין 17.96% אזרחיות עובדות צה"ל ל-29.9% משרתות בצה"ל. 
- פערי השכר בין נשים לגברים גבוהים באופן יחסי בגופי הביטחון, כך שבצה"ל נצפים פערי השכר הגבוהים ביותר, כ- 25%. בשב"ס פערי שכר הנשים והגברים עומדים על 5% בלבד.
הממונה על השכר, קובי בר נתן: "מערכת הביטחון הינה מהמערכות החשובות ביותר בישראל. בתקופה האחרונה שוק העבודה העולמי נמצא בטלטלה, המייצרת אתגרים חדשים בגיוס ושימור כוח אדם ומערכת הביטחון מושפעת גם היא מתהליכים אלו ונדרשת לפתרונות יצירתיים בהקצאת המשאבים לטובת עמידה ביעדיה והבטחת הביטחון לאזרחי מדינת ישראל. אנחנו בטוחים שאימוץ מודל חדשני, כמו זה הנחתם עם הגופים החשאיים לפני מספר חודשים, יאפשר התמודדות טובה יותר עם אתגרי הגיוס והשימור של גופי הביטחון".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    מה קרה חסר כסף לחרדים? (ל"ת)
    יוסף המזמר 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    שינאה יהודית ידועה
    גקי 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה שינאה יש לעם היושב בציון.פעם נגד החרדים ופעם נגד משרתי הביטחון.לכל שונאי ישראל מציע לכו להיתגייס לצה"ל ולשרותי הביטחון סכנו את חייכם והאירו משפחה וילדים במשך שבועות לפעמים ללא אבא ובעל והשקיעו 24/7/365 שעות וימים למען בטחון המדינה שבזכותם בלבד אתם חיים נושמים מבלים וצתעשרים על חשבון חייהם הפרטיים.אגב ברובכם צה"ל לא רצה להמשך שרות כי ידע שאלם לא מסוגלים לתרום למדינה אחא רק לקחת ממנה.מוטב שתשבו בשקט ותנו לצה"ל להגן עליכם ועל משפחותיכם.אני בז לשונאי ישראל הללו.בוז למקטרגים.
    סגור
  • 9.
    בלבולי מוח חוזרים שוב
    משה 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וגם אם הנתונים נכונים מה שממש לא. לא ברור לכולם ששוטר זה לא היי טק ? ברור שצריך לקבל שכר גבוה. מי מוכן ללכת לעבודה שלא בטוח שהוא חוזר ממנה בחיים ביום יום. מי עובד שבתות וחגים בלי תגמול. מי עובד שעות נוספות בלי פיצוי. אז להציג נתוני שכר הזויים והלוואי וכך היו הנתונים זה מגמתי רגע לפני אישור תקציב והדיונים להעלאת שכר השוטרים. כל שנה מוציאים את אותה כתבה ומחזירים אותה למגירה. ברור שהפנסיה היא יותר מתגמלת... מי מוכן לרוץ אחרי גנבים ומחבלים בגיל 67 ?
    סגור
  • 8.
    שכר/גמלה בצה"ל
    גמלאי צהל 12/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל מי שחושב שאנשי הקבע מרויחים הרבה אני לא אומר תראו בחברת החשמל, מקורות, נמלים ועוד, אני מציע לחתום קבע.
    סגור
  • 7.
    כמה שטויות בכתבה אחת!
    מיטל 12/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איש קבע מתחיל מקבל השלמת הכנסה מביטוח לאומי כי לא מגיע למשכורת מינימום! את זה לא נוח להראות, רק לשקר יודעים!
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    בלאגן
    שגיא 12/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזו כתבה מבולבלת ולא ממוקדת. מה רצית לספר לנו !?
    סגור
  • 5.
    שודדים בגיבוי הרמטכל
    משה 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בסופו של דבר המדינה מנוהלת על ידי מאפיה,ואנו התושבים משלמים על חגיגות השכר והפנסיות.חייבים לנתק את החליבה הזו לפני שהמדינה תקרוס,גם כך לא קל לחיות כאן
    סגור
  • 4.
    פנסיות
    חח 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ל צבא מגיעה ל רופיאים מגיעה לשרים ו לשופטים. רק מי ש עובד ב מיגזר פרטי עם ותק 43. שנה לא מיעה. קפיטליסתים. חולרות מושחתים
    סגור
  • 3.
    אצבע בעין לציבור בישראל
    אשל 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    דעתי, המשק הישראלי נמצא בתקופת משבר כלכלי שעלול להמשך זמן רב , אינפלציה מרקיעת שחקים , העלאות ריבית מטורפות . אין לאפשר לעיוות הזה לקרות - עלול לגרום לחוסר אמון ולתחושת קיפוח בציבור. יש בציבור לא מעט אנשים שלא מצליחים לגמור את החודש !!!
    סגור
  • 2.
    מדינה בהפרעה.
    שי 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ככה בדיוק מבריחים את נטובים מהחינוך, מעבודה סוציאלית ומהמשטרה ועוד מקומות חיוניים ונצרכים שזה לא פחות חשוב מהצבא.
    סגור
  • 1.
    פנסיות מנופחות
    אורי 12/2022/15
    הגב לתגובה זו
    4 3
    צבא שמוציא לפנסיה חיילים בגיל 45 פשוט חוצפה כאשר רוב האזרחים יוצאים בגיל 67 ולא מקבלים עשירית מאנשי הקבע שגם בזמן השרות לא עשו דבר תמשיכו להתעלל באזרחים מלחמת האזרחים לא רחוקה
    סגור
  • פנסיה
    אחד שמבין 12/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היום לא יוצאים בגיל 45 אלה בגיל 52. דבר נוסף היום צהל עבר לפנסיה צוברת בצבא אין וועד שיגן עלייך כמו באזרחות השכר גלובלי ושעות עבודה מטורפות לא כמו באזרחות שלא לדבר להתעסק בחיילים יום יום עדיף להתעסק בעובדים שמקבלים שכר. אנשי קבע יותר סובלים ביום ביום בעבודה.
    סגור