בארץ

השר קרעי בריאיון: "צריך שר ביטחון שראש הממשלה סומך עליו"

על בג"ץ: "מי שמכם להיות אדוני הארץ?", על הצמרת הביטחונית: "לא מסוגלת להתעלות לגודל השעה", האם הוא סומך על סער ולפיד שיכנסו לממשלה, איך הוא מתמודד עם איום נפילת קווי התקשורת בתרחיש עלטה, והחוק שיפתח מגוון ערוצים. שר התקשורת שלמה קרעי בריאיון ל- ice
דורון בלוך |  5
שלמה קרעי (צילום פלאש 90/ ג'מאל עוואד, יונתן זינדל, אריק מרמור, shutterstock)
שר התקשורת שלמה קרעי ממפלגת הליכוד ידוע באמירותיו הנחרצות על הקורה במדינה. בראיון  ל-ice מסביר השר את עמדותיו בנושאים הבוערים, ומתאר מהי דמוקרטיה אמיתית בעיניו.
קראת השבוע לשר המשפטים יריב לוין שלא לציית לפסיקת בג''צ נגדו. מדוע?
 "קראתי לשר המשפטים להקשיב לחוק" מחדד השר קרעי "אנחנו במדינת חוק דמוקרטית, גם שופטי בג''צ כפופים לחוק. וזן החלטה שדגל שחור דמוקרטי מתנוסס מעליה. הם יכולים באופן תאורטי היום, כשאין להם איזון ובלמים, לקבוע מי נשיא בית המשפט העליון, מי הרמטכ"ל, מי הנשיא המדינה, הכל. הם בעצם אומרים בהחלטה הזאת אנחנו מלכי העל".
עוד הוא מוסיף להסביר כי "בג''צ יכול גם בהמשך לומר לכנסת: לא החלטתם על ראש ממשלה- אני קובע. יש איזון בין שלושת הרשויות, במקרה הזה האיזון הוא בכך שבעצם לנבחרי הציבור אין רוב בוועדה לבחירת שופטים, אבל יש לה יו''ר. וזה יוצר את האיזון הנדרש, שאותה רשות שופטת תבחר את עצמה בשיטת חבר מביא חבר, בטח ובטח אחרי שהתוודענו לביצה של השחיתות וניגודי העניינים. שגם החלטה זו טבועה בניגודי עניינים, שאנשים קובעים מי יהיה הבוס שלהם, ומי יהיה החבר של הבוס. אלה דברים שאי אפשר לעבור עליהם לסדר היום".
"בפסק הדין הם לא אומרים את המילה 'סבירות', אבל זה מה שמשתמע מכך. לפני שנה העברנו חוק, 'ביטול עילת הסבירות', שמי שיקבע אותה יהיו נבחרי הציבור. בג''צ לא יכול לבטל חוק יסוד, זה כמו שמועצת הכבלים תבטל חוק יסוד, אין לזה משמעות".
אם הדברים כה שקופים וידועים, איך הגענו למצב שהשופטים פועלים לפי רצונם?
"הדרדרנו למצב הזה. שנה אחר שנה בג''צ כרסמו ביסודות הדמוקרטיה, לאט לאט הם חותכים את הענף הדמוקרטי עליו הם בעצמם יושבים, ובסוף הענף הזה יקצץ. אני חושב שהיינו צריכים לעשות זאת מזמן, אחד החוקים הראשונים שהגשתי כשנכנסתי לכנסת לפני כחמש שנים היה ערכאה שיפוטית שתחליף את בג''צ בכל הנושאים החוקתיים. כי גוף שנוגע בכל כך הרבה נושאים הקשורים לציבור, לא יכול להיות נגוע בשיקולים אישיים". 
"הרי כל המהפכה השיפוטית התחילה שהם פסלו לפי מדרג, שחוקים 'רגילים' כפופים לחוק יסוד, והם שללו אותם. עכשיו כבר גם חוקי יסוד הם שוללים. מאיפה אתם שואבים את הסמכויות שלכם? מי שמכם להיות אדוני הארץ? שאתכם אף אחד לא יכול לאזן? יש פה בעצם גוף שאומר 'אני ואפסי עוד' לא משנה מה תחליטו. אנחנו יכולים לבטל הכל. וכל הדבר הזה טעון טיפול ותיקון עמוק. כשבג''צ אומר 'קום ותעשה מעשה שמוכיח שאני הקובע', זה דבר שאנחנו צריכים להיזהר ממנו, ולא יכולים לשתף עם זה פעולה".
מהלך כזה גורם לך לחשוב שכן צריך לקדם את הרפורמה תוך כדי המלחמה?
"אני לא מתרגש מהמילים 'תוך כדי המלחמה'. כי תוך כדי המלחמה שופטי בג''צ נותנים לעצמם עוד ועוד סמכויות, ביטלו חוק יסוד, ונוטלים את הסמכות משר המשפטים. תוך כדי המלחמה היועמ''שית מונעת מרה''מ להעביר חוק שימנע הדלפות מהקבינט, ובכך פוגעת במאמץ המלחמתי. ותוך כדי המלחמה היועמ''שית כתבה לי מניעה חוקתית לתקנות לשעת חירום לסגירת אלג'זירא, עד שדחקנו אות לפינה. זה נושא שחייבים לטפל בו, בזהירות ועם הסכמה רחבה ככל הניתן, אבל חייבים".
גם הרמטכ''ל הרצי הלוי בסבב מינויים. אתה סומך על המינויים האלה? גם בצמרת הצבאית יש החלטות לפי אג'נדה פוליטית?
"אני מרגיש, וכולם רואים את זה, שמשר הבטחון ועד הרמטכ"ל ועד ראש אמ''ן ושאר ההנהגה הביטחונית, שלא מסוגלת להתעלות לגודל השעה, ולא עולה בקנה אחד עם רוח הגבורה של הלוחמים בשדה הקרב והעם שרוצים ניצחון. תדרוכים של רפיסות וכניעה, נגד רה"מ ונגד הקבינט. ובוודאי שאין מקום לרמטכ"ל השביעי באוקטובר למנות את הבאים אחריו בדמותו בצלמו או שלא. יש טעם מאוד נפגם במהלך הזה. ואני באמת חושב שצריך לעשות בזה סדר. אני מזמן קורא להדיח את שר הבטחון, וצריך לוודא שהבא אחריו יהיה פיקוד תואם את רוח הלוחמים ולא מתדרך לרפיסות וחולשה".
צריך להביא את הפיקוד הבא מהיכן שהוא
"לא אלמן ישראל, ככל שהפיקוד יותר קרוב לקרקע יש יותר חמצן לקבלת החלטות נכונות, כלל שעולים בדרגות, האוויר דליל ולא מקבלים החלטות נכונות. רצחו לנו שישה חטופים. והפיקוד הבכיר אומר ניתן לאותם רוצחים את מה שהם רוצים. איזה מסר אנחנו מעבירים? צריך לעשות סדר בזה".
יש שיקולים להכניס את גדעון סער לממשלה, ומתן כהנא קרא להיכנס לממשלה עם לפיד וליברמן. אתה תומך בהכנסת חברי אופוזיציה לממשלה?
"הממשלה בגדלות נפש קראה בתחילת המלחמה לכולם להיכנס במקום לתדרך כנגד הממשלה. כל מי שרוצה מוזמן להיכנס תחת קווי היסוד של הממשלה הזו,  שמבינים שאנו נחושים להשיג את מטרות המלחמה, של ניצחון מוחלט על החמאס, החזרת החטופים, שעזה לא תהפוך לאיום על ישראל, והחזרת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם. מי משסוגל להיכנס ולהיות מחוייב לערכים הנ''ל- מוזמן".
בדבריו מסייג השר קרעי את האמירה: "אבל אם יהיו כמו משולש החולשה גלנט, גנץ, ואיזנקוט, שרק תדרכו והחלישו, ורה''מ עמד לבד מולם בקבינט- אז עדיף שלא. ואני לא בטוח שאני סומך על השמות שהזכרת, ובטח לא בטוח שסומך על מישהו מהם כשר בטחון,  אותם אלה שהקימו ממשלה עם האחים המוסלמים, וחתמו על הסכם כניעה מול החיזבאללה. בעיניי צריך שר בטחון שרה''מ סומך עליו ומיישר איתו קו בנחישות מול אויבנו".

יש תרחיש של נפילת קווי התקשורת בעת מתקפה? אתה מתמודד עם האיום הזה?
"דאגנו בתקצוב של עשרות מיליונים למאות אתרי סלולר במטרופולין חיפה וצפונה לעיבוי אנרגטי. כיום גם בתרחיש עלטה של 12 שעות, עדיין מכשירי הסלולר ימשיכו לעבוד" מרגיע השר קרעי ומוסיף "ואנחנו מנסים עם האוצר להרחיב את הפעילות גם ליהודה ושומרון ולדרום. כרגע אני מבין שבאוצר אין היענות לפעולה הזו, אבל אנחנו נמשיך לפעול". 
"חילקנו גם טלפונים לוויניים לרבש"צים ולחמ"לים בקווי העימות בצפון בדרום וביו"ש, שימשיכו לעבוד גם בתרחיש עלטה ארוכה. זה מעגל נוסף לגופי החירום. אנחנו משלימים מהלך עם חברת 'סטארלינג', שנתתי להם רשיון להיכנס לארץ. שאנחנו ממש בימים אלה משלימים את המסע להתחיל לחלק את הערכות. בתחילה למוקדי החירום בצפון, והיד עוד נטויה. יש שיתוף פעול היוצא מהכלל". 
"פרשנו עוד המון אנטנות סלולריות גם בלי קשר לתרחיש, ביו''ש השגנו תקציב של 50 מיליון שקל שהחודש הזה יתחיל לצאת לפועל. שם הסיפור התקשורתי ממש מסכן חיים, והגיע הזמן לתקן אחרי עשרות שנים. אנחנו פועלים במשרד לכל מה שלא עשו המון שנים".
הינחת אז על סגירת ערוצי אלג'זירא ואל-מיאדין. שם ספגת ביקורת חריפה על כך
"המעט ביקורת שהייתה היא לא עניינית. רק מהחשש שאולי תהיה לממשלה שליטה על ערוצי תקשורת נוספים. כל מערכת הבטחון תמכה פה אחד בכך. אין שום דבר דמוקרטי לתת לשופרות האויב לפעול ולסכן את לוחמי צה''ל".
עוד מוסיף השר לפרט על כוונתו לענייני השידורים, ומתאר "יתרה מכך, יש את חוק השידורים שנמצא בעבודה כבר קרוב לשנתיים ונביא לאחר הפגרה, שיפתח את השוק לתחרות, יסיר רגולציה והתערבות של הממשלה בתכנים. נסגור את הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין. חופש ביטוי והחופש לשדר יביא יותר מגוון קולות ואיזון".

תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    למה קרעי? על קרעי הלילה שעשה אותו (ל"ת)
    ביביבוט 09/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ההפך גוטה ההפך
    שוליק 09/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך ראש ממשלה ששר הביטחון סומך עליו (כמו גם רוב רובם של אזרחי מדינת ישראל)
    סגור
  • 3.
    קרעי אתה פשוט בור מושלם . אלוהים ישמור זה שר בממשלה חח (ל"ת)
    סתם אחד 09/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    איך אפשר להאזין לשטויות של אחד שטען שאין צורך בטייסים (ל"ת)
    אזרח 09/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    לא ידעתי שהוא דובר עברית
    לא באמת 09/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עילג
    סגור