בארץ

לשלוח צו גיוס זה לא מספיק, בפני ישראל עומדת הזדמנות היסטורית

התמונות המטרידות בהן צעירים חרדים עומדים בשערי הבקו"ם ומנסים להניע את הצעירים הבודדים שבוחרים להתייצב, מדגישות את הצורך הדחוף בשינוי סדר הפעולות. חוסר מידע ופחד מהווים מכשולים משמעותיים בדרך חדשה. חיוני שהצבא והמדינה יפתחו תוכנית סדורה ומקיפה לליווי הצעירים החרדים
תמי חלמיש אייזנמן | 
מהומות בתל השומר (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
ההפגנות מחוץ (ובתוך) לשכת הגיוס בימים האחרונים ממחישות את המתח העמוק, שלא לומר קרע, בין חלקים בחברה החרדית לשאר החברה הישראלית. התמונות המטרידות בהן צעירים חרדים עומדים בשערי הבקו"ם ומנסים להניע את הצעירים הבודדים שבוחרים להתייצב, מדגישות את הצורך הדחוף בשינוי סדר הפעולות.
יש כמה גישות לסוגיה; האחת נוקטת בתהליכים ארוכי טווח- החל מהידברות ועד לימודי ליבה ביסודי כבסיס להמשך, ויש את הגישות המיידיות והמחמירות יותר שקוראות לגיוס בכפיה ו/או החלת סנקציות כלכליות. בין שתי גישות אלו, ישנה דרך ביניים המתמקדת בהסברה והנגשה. כמי שפועלת בארגון המתמחה בהנגשת השכלה גבוהה ושירות צבאי לאוכלוסיות מגוונות, אני סבורה כי המפתח להצלחת מהלך גיוס החרדים טמון בהסברה, הנגשה וליווי אישי ומותאם.
ראשית, חוסר מידע ופחד מהווים מכשולים משמעותיים בדרך חדשה אליה נדרשים הצעירים החרדים. אי אפשר לדמיין ולרצות משהו כשלא מכירים אותו. המפתח להצלחת מהלך גיוס החרדים טמון בהבנה עמוקה של החששות והצרכים של הקהילה החרדית. עלינו להבין כי רבים בחברה החרדית נחשפים למידע חלקי או מוטעה המציג את הצבא כאיום על אורח חייהם. זהו הרקע להפגנות הסוערות שאנו רואים. לכן, המדינה נדרשת לספק מידע אמין, מדויק ונגיש על השירות הצבאי והאפשרויות העומדות בפני אותם צעירים ולהנכיח, בכל דרך אפשרית ובכל מקום, חיילים חרדים.

 

כחלק ממאמץ זה, הקמנו באלומה את מוקד "חמש" - מרכז אזרחי (ללא קשר לצבא או לגורם רשמי/ממלכתי אחר) המספק מידע ראשוני לחרדים המתעניינים בגיוס, זכויותיהם וחובותיהם. המוקד מהווה דוגמה לאופן שבו ניתן לגשר על פערי מידע ולאפשר לצעירים חרדים לקבל החלטות מושכלות לגבי עתידם, תוך כיבוד אורח חייהם. מאז השקת המוקד בסוף נובמבר 2023, וללא פרסום, נרשמו אלפי כניסות לאתר והתקבלו מאות פניות מצעירים חרדים. נתונים אלה מעידים על הצורך האמיתי בהנגשת מידע אמין ונייטרלי לציבור החרדי.
מעבר למידע, חיוני שהצבא והמדינה יפתחו תוכנית סדורה ומקיפה לליווי צעיר חרדי המתעניין בשירות. לא מספיק לשלוח צו גיוס; יש להראות לצעיר החרדי כיצד הוא יכול לשרת את המדינה מבלי לוותר על זהותו וערכיו. החששות והאתגרים שונים בין אחד לשני וכך צריכים להיות גם המענים. תהליך ההסבר והלגיטמציה הינו תהליך אקספוזנציאלי המונע על ידי דוגמא אישית של חרדים המשרתים בצבא. בהקשר הזה מלחמת חרבות ברזל מספקת רוח גבית חיובית, תמונות חיילים חרדים הפכו לחלק מהמרחב החרדי הלגיטימי – אין שכונה או רחוב חרדים בהם לא נראים, מעת לעת, צעירים חרדים במדי צבא.
גיוס החרדים לצה"ל הוא אתגר מורכב והכרחי בטחונית. זו גם  הזדמנות היסטורית לגשר על פערים בחברה הישראלית. באמצעות הסברה, הנגשה וליווי אישי, נוכל להפוך את המהלך הזה למציאות, לטובת החברה החרדית והחברה הישראלית כולה. זו אינה רק חובתנו החוקית, אלא גם חובה מוסרית וחברתית לבניית חברה ישראלית מאוחדת וחזקה יותר.
הכותבת היא ד"ר תמי חלמיש אייזנמן, מנכ"לית אלומה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה