בארץ

"מכה קשה מאוד של מיליוני שקלים": תוספת חדה לתקציב הרשויות המקומיות

בעקבות החלטת רמ"י, אתר אפעה, האתר הגדול ביותר בישראל להטמנת אשפה הודיע לרשויות המקומיות על ייקור חד בתעריף ההטמנה.  המשמעות: תוספת של עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור פינוי האשפה וגלגול העלויות לתושבים גם בתעריפי הארנונה. יו"ר איגוד הגזברים רו"ח אריה ברדוגו תוקף: "זה לא פחות משערורייה וגניבת הציבור, הרשויות לא יעמדו בזה". כל הפרטים | בלעדי
יהודה לוינגר |  4
פינוי אשפה-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, קובי גדעון)
תוספת של מיליוני שקלים בשנה ברשויות המקומיות בקרוב, בעקבות דרישת אתר אפעה על התייקרות תעריפי ההטמנה, וזאת כתוצאה מדרישת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להעלות את מחיר ההטמנה לטון. המשמעות: עיריות כמו תל אביב וירושלים יצטרכו להוסיף עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור פינוי האשפה
על מה מדובר? הלך מתאריך ה-1.10, רגע לפני החגים, ישלמו הרשויות המקומיות תוספות של 27 שקל לטון אשפה באתר לפינוי פסולת הגדול בישראל. מדובר בהתייקרות חדה אשר תסיט מהרשויות המקומיות כספים רבים שהיו מיועדים לשירותים שונים לתושבים. 
הסיבה לעלייה החדה היא החלטת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לעלות את המחיר ההטמנה לטון לאתר אפעה באלפי אחוזים, כאשר אתר אפעה מגלגל את ההתייקרות על הרשויות המקומיות. הנתון משמעותי לאור העובדה כי בישראל מטמינה כמעט 80% מהפסולת שלה - בשונה ממדינות אחרות בעולם בה דרכי המחזור החלו לצבור תאוצה. מבקר המדינה אף הזהיר שנה שעברה כי בעוד שנים ספורות לא יוותרו בישראל עוד שטחי הטמנה נוספים. מכאן הכוח ומנופי הלחץ שיש למטמנות הפסולת בישראל.
במכתב שנשלח על ידי אתר חירייה לגזברי הרשויות הרלוונטיים נכתב כך: "בהמשך להודעתנו מחודש 12.2023 בדבר הודעת מטמנות אפעה כי קיימת דרישה חדשה מרמ"י לתשלום תמלוגים פר טון מוטמן, אבקש לעדכן כי בימים אלה קיבלנו הודעה ממטמנות אפעה על עליה של מחירי ההטמנה באתר אפעה בסך של 27 שקל צמוד מדד בתוספת מע"מ החל מיום, 1.10.24.
כפי שצוין בהודעתנו הקודמת, תקציב האיגוד לשנת 2024 לא כלל התייקרות זו שכן לא הייתה ודאית במועד עריכת התקציב. בכוונת האיגוד לקיים דיון במועצת האיגוד הקרובה ולקבל החלטה בנוגע לעדכון תעריף הכניסה לאתר חירייה, עם קבלת החלטה בנושא תישלח אלכם הודעה מסודרת.
יצוין כי הודעת מטמנת אפעה מתייחסת לכלל הרשויות והחברות המפנות אשפה להטמנה באתר זה שהוא אתר הטמנה בלעדי. האיגוד, כמו גם גורמים נוספים, פעלו ועדיין פועלים מול הגורמים הממשלתיים והשלטון המקומי והאזורי על מנת שיפעלו לביטול הגזירה. עם זאת נבקשכם להיערך לעדכון תקציב השתתפות העירייה בתקציב האיגוד החל מחודש אוקטובר 2024".

רו"ח אריה ברדוגו, יו"ר איגוד הגזברים. צילום: יוסי זליגר
בתגובה להחלטת אתר אפעה, והמהלך של רמ"י שהוביל להתייקרות פינוי האשפה באופן חד ברשויות המקומיות, מסר רו"ח אריה ברדוגו, יו"ר איגוד הגזברים תגובה חריפה.
"אי אפשר לקבל את ההתנהלות הזאת, במצב חירום של כמעט שנה, אחרי בחירות בכל הרשויות בישראל, רשויות אישרו בקושי רב את תקציב העירייה, אנחנו מקבלים מכה קשה מאוד שתוסיף הוצאה לא מתוקצבת של מיליוני שקלים, לרשות, רק בגלל שמישהו ברמ"י החליט שאפשר להכניס את היד לכיס הרשויות בשעה קשה זו".

לדברי יו"ר איגוד הגזברים: "27 ש"ח לטון אשפה זה לא פחות משערורייה וגניבת הציבור, הרשויות לא יעמדו בזה והארנונה תעלה וכך התושב הפשוט ישלם את ההחלטות הלא סבירות של רמ"י, כולם מבינים שאין לנו ברירה, ואין לנו פתרון אחר, ואנו שבויים בפני מקבלי ההחלטות של רמ"י. חייבים לעצור את זה ויפה שעה אחת קודם, אנחנו פועלים ביחד עם יו"ר המרכז לשלטון  מר חיים ביבס ראש העיר מודיעין מכבים רעות,  ובוחנים את כל האפשרויות העומדות לפנינו כולל עתירה לבית המשפט".
מרמ"י לא נמסרה תגובה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    ימין על מלא ביקשתם וקיבלתם , תאשימו רק את עצמכם
    ציקו 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בושה כמה חוסר אחריות חוסר בושה בממשלה אחת ... הממשלה לא מצליחה לעכל שהחוקים השתנו אחרי ה7 ממשיכה להיתנהל בשחיתות ... רק שהעם כבר לא מקבל את זה והם לא מבינים למה. ההתעוררות החלה ...,
    סגור
  • 3.
    אני מוכן
    כהן 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אַני מוכן לתרוֺם מיּליונּים , אם אדע שכסף ז׳ה ישמש לקבּירתהּ של הממשלה הזאת הּמסּוכנת!!! למדינה!.
    סגור
  • 2.
    תקנו לתושבים טוחני אשפה
    רואה חשבון 08/2024/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היה לכם יותר זול
    סגור
  • 1.
    רמי
    אנונימית 08/2024/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עוד רשות שגובה מיליארדים ומספסרת בקרקעות מצאה עוד דרך לעשוק את הציבור ולהגדיל את ההכנסות של האוצר.כך סמוטריץ יוכל לחלק עוד כספים לאזרחים המשתמטים.
    סגור