בארץ

הסוף לעוני בישראל? זו התוכנית המהפכנית שמקדמת המדינה

בישראל חיים בקירוב כ-2 מיליון אזרחים מתחת לקו העוני, וסביר להניח כי המספר אף זינק במהלך החודשים החרונים בשל גל ההתייקרויות שפקד את המדינה מאז פרוץ המלחמה. במטרה להילחם במצב, הכנסת צפויה לאשר את הצעת החוק להקמת רשות לאומית למאבק בעוני
מערכת ice |  1
עוני בישראל (צילום פלאש 90/ אורי לנץ)

ע"פ נתוני דו"ח העוני, בשנת 2022 בישראל חיו כ-1.98 מיליון אזרחים מתחת לקו העוני, וביניהם כ-873.3 אלף ילדים ו-152.5 אלף אזרחים ותיקים. סביר להניח כי המספרים הללו אף זינקו ברקע מלחמת חרבות ברזל וגל התייקרויות המחירים שאינו פוסק. לאחר 20 שנה של מאבק לשינוי המצב, הכנסת העבירה בקריאה ראשונה את החוק להקמת רשות לאומית למאבק בעוני.

מדובר בהצעה שנכתבה במקור על ידי ארגון 'פתחון לב', ביוזמתו של חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס), נעמה לזימי (עבודה) ועאידא תומס אסלימן (הרשימה המשותפת). ההצעה מבקשת לפעול למען צמצום העוני בישראל בשיטת התמודדות רב-ממדית, באמצעות שיתוף פעולה ותיאום בין-משרדי, וראייה כוללת ורב-תחומית של צרכיהם של יותר משני מיליון ישראלים וישראליות החיים בעוני. החוק מבקש להקנות לרשות שתקום סמכות לתאם מדיניות למיגור העוני בישראל, בעזרתם של משרדי ממשלה והרשויות המקומיות.
אלי כהן, מנכ"ל ארגון 'פתחון-לב': "כשמדינת ישראל על סף קטסטרופה כלכלית, ולאחר מעל 20 שנים של עבודה מאומצת בתחום מיגור העוני בישראל, אושרה בקריאה ראשונה החקיקה החברתית החשובה ביותר ב-76 שנותיה של המדינה. הודות לח"כ ינון אזולאי, נעמה לזימי ועאידא תומא סלימן, שלקחו את הצעת החוק והוציאו אותה לפועל. הגיע הזמן שנושא העוני בישראל, יזכה לקבל את תשומתה לב הראויה לו. אני מברך את חברי הכנסת על ההישג לאחר חודשים ארוכים של מאמצים גדולים להביא את החקיקה הזו לידי ביצוע, ובכך בשורה לאומית חשובה והיסטורית למדינת ישראל."
עו"ד בקי כהן-קשת מהפורום למאבק בעוני הגיבה על קידום הצעת החוק ואמרה: "כשני מיליון אנשים היום חיים בעוני ומחלקם נמנעת האפשרות לתרום כפי יכולתם לחברה ולכלכלה מפאת העדר הזדמנויות ומשאבים. הצעת החוק מהווה צעד חשוב במאבק בעוני ובעצם ניסוחו המחייב כי לפחות אחד מחברי המועצה יהיה אדם החי בעוני. ישנן משמעויות רבות לחיים בעוני, אחת מהן היא מחסור באמצעים המאפשרים קיום מינימאלי בכבוד. ביטוי לכך הינו מחסור במזון בריא ומספיק, ואכן בישראל 1 מכל 5 ילדים  מצוי בחוסר ביטחון תזונתי. ההכרה בתרומת הידע מניסיון החיים של מי שחי בעוני מהווה בעצמה שינוי ומאבק בעוני. אנו מצפים שהחוק שיעבור יקבע קיום בכבוד וכבוד צלם אלוקים בכל אדם בסעיף מטרות החוק".  
עוד הוסיפה עו"ד כהן-קשת כי "הצעד הבא במאבק בעוני צריך להיות העברת חוק הרשות למאבק בעוני עם תקציב , שיניים ועצמאות על מנת שכולנו כחברה נצא נשכרים. יש להימנע מביטול כל מנגנון קיים כמו המועצה לביטחון תזונתי ולהתמקד בבניית מדיניות, תוכניות ויעד לצמצום העוני כמשימה לאומית".
  

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה אני לא קונה את זה!!!!
    אנצי!!!! 06/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדינה נותנת בכוונה לנכים קצבה נמוכה כדי שילכו לעבוד,אבל יודעת שיש להם יותר הוצאות וגם שלא יקבלו אותם לעבודה.בנוסף ביטוח לאומי שרואה שהכה לא מסתדר מבין הפוך,שלא כדאי לו ולא משתלם לו לעזור לנכה בשיקום או לימודים ולכן הוא נשאר במצב הזה.אז הארגונים שצריכים לעזור לאנשים כאלה לא באמת עוזרים,כי בפועל אם זה יקרה,אז יפטרו את העובדים ויסגרו את ארגון.ככה פועלת אמונה,דואגת להביא אליה חלשים,כדי להבטיח להם דברים אבל מדכאת אותם כך,כדי שלא יפתחו רצון ושכל כדי להתפתח ולעזוב למקום אחר!
    סגור