תקשורת ומדיה

שר התקשורת שלמה קרעי: "סגירת התאגיד לא ירדה מהפרק"

שר התקשורת, שלמה קרעי מצהיר בריאיון ל-ice על יעדים חדשים בשוק התקשורת בישראל, לא מוותר על הרפורמה הגדולה שלו: "סגירת התאגיד לא ירדה מהפרק", ומתייחס לחוק הגיוס: "גנץ ואיזנקוט מחריפים את המשבר", ועל מהפכת הסיבים: "פועלים כדי להביא את ישראל לקדמת הבמה הטכנולוגית העולמית" | ריאיון
דוד זולדן |  7
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
שר התקשורת, שלמה קרעי, לא מוותר על הרפורמה הגדולה שהוא מתכנן לערוך בענף התקשורת ומציב יעדים מוצהרים שמתמקמים חזק על הכוונת שלו בתחומי אחריותו, אבל במציאות מורכבת -  קרעי לא יטמון את ידו בצלחת גם בנושאים בוערים אחרים. 
בריאיון ל-ice הוא מתייחס לתחרות בשוק התקשורת ("להפחית למינימום את התערבות המדינה"), על הפרטת השידור הציבורי ("נתחיל למנות חברי מועצה שיוכלו לגוון את הקולות שישמיעו קול אחר"), על סגירת אלגז'ירה, על הפרטת הדואר ורכישתו על די קבוצת מלגם, וכמובן הנושאים הביטחוניים והמדיניים בישראל.
"אותם ברברים ואותם אנרכיסטים בסוף יבלעו את כולנו"
עסקת החטופים שוב מתרחקת והשמועות העצובות על גורלם המר של חלק מהחטופים מתורגמות למחאות זעם נגד ראש הממשלה:
"אני חושב שנחצו כאן קווים אדומים, עד כדי סיכון חיי ראש הממשלה ומשפחתו, כשגורמי הביטחון, או יותר נכון גורמי אכיפת החוק והמשפט, באוזלת ידם אפשרו את הטירוף הזה. כתוב במשנה 'הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו' - מכיוון שאין להם פחד מאכיפת חוק שלא קיימת כמעט לגביהם, אז אותם ברברים ואותם אנרכיסטים בסוף יבלעו את כולנו. הם כל פעם חוצים עוד קו ועוד גבול ורק היה חסר לזרוק לפידים על רה"מ. השליכו לפיד על שוטר פרש, אז מה, מחכים שיקרה כאן אסון?"
נדמה שהשב"כ לא מתרגש מחומרת העניין כמוך ולא נקט בצעדים כלפי אותם אנרכיסטים כלשונך. אני טועה?
"ראש השב"כ רונן בר אמר שהוא מודאג. מה זה אומר מודאג? אדוני! עם כל הכבוד, מי שצריך להיות מודאג זה אנחנו. אתה צריך לוודא שזה לא קורה! אירוע כזה חמור הוא כישלון חרוץ של מי שאמון על ביטחונו של ראש הממשלה שמנהיג את המדינה הזאת בשעת מלחמה, ואתה רק מודאג? תדאג שיכניסו את הברברים האלה למאסר, שישיתו עליהם עונשים כבדים, ושתהיה כאן מוראה של מלכות".
 
ובמעבר חד לנושאים שאתה אמון עליהם: אתה דוחף לשינויים ומהפכות בשוק התקשורת ומבקש לממש את המנדט שקיבלת אבל מצליח בקושי לממש את המדיניות שלך. איך אפשר להתנהל במציאות כזו כשאין לך גיבוי, זה לא מתסכל אותך?
יש כאלו שמנסים בהחלט לעכב, אבל הם לא יכולים עליי תודה לאל. תראה את סגירת אלג׳זירה, העלאת כל הערוצים הזעירים למערך עידן פלוס, השגת תקציב של 40 מיליון לעיבוי אנרגטי לחירום, מינוי השופט [משה ד.ז] דרורי ליו"ר ועדת האיתור למועצת התאגיד למרות כל ההתנגדויות, ביטול המגבלות האזוריות ברדיו שהעברתי בוועדת שרים לחקיקה למרות התנגדות האוצר והמשפטים, ועוד היד נטויה. בגדול, גם אם דברים לוקחים זמן וכל הזמן מנסים לעצור אותך, סוף האמת לנצח".
אז אולי לפי דבריך - לאו דווקא "הטובים לתקשורת", אולי "הטובים לבג"צ" וצריך לעודד שיהיו יועמ"שים שיתברגו בצמרת המשפטית ואולי רפורמה עדיין כן נחוצה כי עובדה שהם מקשים עליך לעבוד ולממש את המדיניות שלך?
"יש כאן מערכת מעוותת שאין לה אחריות להחלטות שהיא מקבלת והיא יכולה לקבל כל החלטה. אין איזונים ובלמים כי הנה - מי מאזן את ההחלטה של בג"צ? מי יכול לומר להם: איך אתם פוגעים ככה בפריפריה? תראו מאות אנשים עומדים בתור בדואר בשדרות. מישהו יכול לומר להם: 'חבר'ה עברתם את הגבול?' ההחלטה שלכם לא מאוזנת?
אם חס וחלילה הם פתאום יחליטו לבטל את חוק אלג'זירה מה נוכל לעשות? מדובר בערוץ של טרור שכל גורמי הביטחון תומכים בסגירתו, ובאקלים הנוכחי, בג"צ יכול להרשות לעצמו לבטל את החוק שבעמל רב הבאנו בלי שום ביקורת שיפוטית של הציבור על ההחלטות שלו. זה מופרך. דרוש שינוי משמעותי והשינוי עוד יגיע. העם בוחר את נבחריו כדי שיממשו מדיניות מסוימת, לא יכול להיות שבכל דבר המשפטנים לוקחים את הסמכות לעצמם בכוח הזרוע ומקבלים החלטה בלי ביקורת ובלי בלמים, בזמן שהאחריות על מדיניותם נמצאת אצל אנשי הציבור".
 
"סגירת התאגיד לא ירדה מהפרק"
הכרזת על רפורמה בתאגיד. איפה זה עומד היום?
"סגירת התאגיד לא ירדה מהפרק. דעתי בעינה עומדת ששידור ציבורי אינו נחוץ בתנאים של שוק חופשי ותחרותי. כאשר יש גורם אחד ששופכים עליו מאות מיליונים, הרבה מעבר למה שיש לשחקנים פרטיים אחרים בשוק, זה מהווה חסם משמעותי לגורמים אחרים פרטיים להיכנס ולהתחרות באיכות ובמחיר. בכל אופן, הסוגיה לא נמצאת כרגע על השולחן בניגוד לעמדתי.
אבל, עד שנפריט את השידור הציבורי, אני מתכוון לוודא שהוא יעמוד בדרישות החוק: "ישקף את ערכיה ואת מורשת ישראל, וייתן ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור בישראל". מיניתי את השופט דרורי ליושב ראש ועדת האיתור למועצת התאגיד ואנחנו בסיומו של תהליך הקמת הוועדה, שבסופו של דבר תמנה בחודשים הקרובים יו"ר חדש וחברים נוספים למועצת התאגיד. חברים שיוכלו לגוון את הקולות, שישמיעו קול אחר כדי שיהיה ייצוג לכל העם בתאגיד השידור - שידור ציבורי לא חצי ציבורי".
 
"התקשורת משקפת חלק קטן מהציבור"
אתה מדבר על "המיעוט הצודק'" כמו שרבין אמר פעם. אז מפא"י כבר לא בשלטון אבל נציגיה עדיין במוקדי הכוח: התקשורת ומערכת המשפט?
"כולם חושבים ששר התקשורת יכול להוריד שדרן או תכנית. אני לא רוצה להיות שם ואין לי את הסמכות לעשות את זה אבל מה שכן עומד על הפרק הוא חוק השידורים. אני מתכוון לפתוח את השוק לתחרות, להסיר חסמים, להפסיק את התערבות המדינה בתוכן ולסגור את הרשות השניה ומועצת הכבלים והלוויין. בסופו של דבר אני רוצה שהתקשורת תשקף את מגוון הדעות בציבור. היום, התקשורת משקפת חלק קטן מהציבור. איך אמר פעם עודד בן עמי? 'אנחנו 3 אחוז אבל אנחנו האיכות ואנחנו קובעים". תם העידן הזה."
נניח שערוץ i24NEWS יפנה אליך לקבלת רישיון טלוויזיה האם אתה תאשר זאת בהתאם למדיניות פתיחת שוק התקשורת לתחרות?
"הם לא צריכים את הרישיון שלי כי בדיגיטל אין אסדרה של משרד התקשורת. הם לא יכולים לקבל רישיון לשדר בכבלים ובלוויין כי זה אסור על פי חוק. כשהשוק יפתח לתחרות אפשר להניח שיקומו כמה ערוצים ולא רק ערוץ אחד. היום קשה מאוד להקים ערוץ וצריך להפקיד מיליונים לרשות השנייה ועוברים בירוקרטיה מסורבלת וגורמים לכך שבשוק יישארו רק הקיימים וחדשים לא יוכלו להיכנס. כך גם עם המגבלות האזוריות בשוק הרדיו. אני רוצה לאפשר פתיחה של עוד ערוצים, לפתוח את השוק לתחרות, להסיר חסמים, להפחית למינימום את התערבות המדינה ולבטל חוקים מיושנים ומועצות תוכן. ככל שיהיה מבחר גדול יותר כך נקבל מגוון דעות והשתקפות של הציבור בתקשורת".
"בשנתיים הקרובות בעז"ה נשלים את פריסת הסיבים, כך שלכל בית יגיע סיב אופטי שיאפשר תקשורת מהירה ויעילה"
נדמה שפריסת הסיבים ודור חמש הם פרויקט הדגל שלך. היכן זה עומד היום?
"לגבי פריסת הסיבים אנו שואפים שזה יקרה כמה שיותר מהר. בשנתיים הקרובות בעז"ה נשלים את פריסת הסיבים, כך שלכל בית יגיע סיב אופטי שיאפשר תקשורת מהירה ויעילה. לגבי דור חמש והסלולר זה באמת פרויקט הדגל. שנת 2024 היא שנת הסלולר ואנו משקיעים המון בתשתיות סלולריות.
קיבלנו את ישראל במקום 73 בעולם כשנכנסתי לתפקיד ליד מרוקו וטורקיה והיום אנחנו במקום ה-67 וזה בהחלט לא מספיק. הקצנו 50 מיליון גם ביו"ש, ששם יש גם סיכון בטחוני, והפרויקט שם יצא לדרך. ישנו צוות בינמשרדי שיושב עם כל הגורמים הנוגעים בדבר וצפוי להציג בפניי המלצות לקידום תשתיות תקשורת מתקדמות ורחבות פס בכל מדינת ישראל. מחירי הסלולר בישראל מהנמוכים בעולם אבל התשתיות לא מספקות. גם ראש הממשלה נמצא בלב העניין ומכיר בחשיבות תשתיות תקשורת מתקדמות לכלכלה ולבטחון והמסקנות יוצגו בפניו בקרוב. אנחנו פועלים כדי להביא את ישראל לקדמת הבמה הטכנולוגית העולמית".
האם אתה שבע רצון מהמלך שקידמת להפרטת דואר ישראל?
"ברוך ה' ההפרטה יצאה לדרך. השירות לציבור יצא מהידיים הכושלות שרק דואגות לחברים שלהם. בעלי החברה שזכתה "מילגם" הדגישו בפניי עד כמה השירות לציבור חשוב להם ועד כמה הוא הכרחי לעסקים טובים.
נעבור לנושאים נוספים. בנוגע לסוגיית הגיוס מהי עמדתך בנוגע לפלונטר שממלכד את הממשלה ונוחת בתקופת מלחמה כך שהנושא רגיש מאי פעם?
"תמיד כשבאים לדבר על לומדי התורה, אני פותח ואומר שצריך לזכור שהם אלו ששמרו על הגחלת אלפיים שנות גלות וכמו שאמר רב סעדיה גאון: "אין אומתנו אומה אלא בתורותיה". ואת דברי חז"ל הידועים כי: "עומדות היו רגלינו במלחמה בזכות שערייך ירושלים שעוסקים בתורה". אחרי כל זה, ואחרי שברור שנמשיך לחזק ולתמוך במי שתורתו אומנותו ושקול התורה ימשיך להישמע כאן בארץ נחלת אבותינו, ברור גם שמי שאין תורתו אומנותו צריך להיות הראשון שמתגייס – "חלוצים תעברו לפני אחיכם בני ישראל כל בני חיל".
"הבעיה היא לא בהסכמה על כך. כל הנוגעים בדבר, כולל צה"ל, וכולל כל אלו שעסקו בנושא הגיוס, מסכימים על העקרונות האלו. הבעיה היא אותם פוליטיקאים כמו גנץ ואיזנקוט, שמחריפים את המשבר כי הם רוצים להפיל את הממשלה. הם לא רוצים לגייס אותם. החרדים כבר מגויסים לקמפיין ההסתה שלהם ושל לפיד וליברמן. הם לא רוצים לגייס ולכן לא ניסו עד היום לאתר מסלולים ייחודיים שמותאמים לאורח החיים של בחור חרדי ולדבר לגופו של עניין, אלא הכול באווירה מתלהמת וחסרת תוחלת.
'הסדר מרכז' - שירות של שנה או תשעה חודשים לבוגרי ישיבות גבוהות חרדיות מקובל עליי כהסדר עבור אלו שרוצים לצאת לשוק העבודה, שיתרמו את חלקם בהמשך גם במערך המילואים, אבל אף אחד לא מציע לחרדים את אותו המסלול שקיים בישיבות הגבוהות של הציונות הדתית. צעיר חרדי שהחליט לשלב תורה ודרך ארץ, ומציעים לו בגיל 22 או 23 שירות של 3 שנים אומר לעצמו, הם לא מעריכים את לימוד התורה שלי, עדיף לי להמשיך לדחות את הגיוס ובגיל 26 לקבל פטור. אבל אם היו מציעים לו הסדר מקוצר יותר בסדיר, שמרוויח אותו לאורך השנים במילואים, היינו ממלאים את לשכות הגיוס".
 
כשגורמים המזוהים עם האופוזיציה מדברים בזלזול על ערך לימוד התורה במקום להציע פתרונות אתה חושד שהמטרה היא להתנגח ולא להסדיר את שירותם של החרדים?
"כשיתייחסו ללומדי התורה בכבוד ויציעו תכניות פרקטיות במקום להתלהם ולדבר בזלזול על חשיבות לימוד התורה – נצליח לאחד את השורות. כאשר באים ואומרים: בכוח נגייס את כולכם ולא אכפת לנו מלימוד התורה, באותו הרגע הופכים את זה למלחמת דת. אנחנו לא רוצים להפוך מלחמת מצווה למלחמת דת. אלו שתורתם אומנותם ימשיכו להגן עלינו, אבל אלו שלא - שיתגייסו.
גם אם בג"צ והיועמ"שית יחליטו להוציא צווי גיוס לכולם, הם לא יוכלו לשנות את המציאות בשטח, וזה יהיה לא יותר מניסיון להפיל את הממשלה. גם צה"ל כבר הודיע שהוא לא מסוגל לגייס יותר משלושת אלפים בשנה הקרובה ואת זה אנחנו יכולים לעשות במגוון מסלולים לאלו שאין תורתם אומנותם והרבה יותר מזה, ונעשה זאת בחוק הגיוס שייתן מענה לכך. אבל במשמרת שלנו, קול התורה ימשיך להדהד בבתי המדרשות באין מפריע – ספרא וסייפא. ללא לומדי התורה – אין אנו אומה, וללא הלוחמים – אין לנו מדינה.
ייחודו של עמנו הוא בשילוב המופלא בין עוז הרוח לעוצמת הלוחמים. יש היודעים לשלב זאת בגופם ממש ויוצאים לקרב כשספר תורה בחיקם, ויש המחלקים ביניהם את המשימה כיששכר וזבולון. יחד בעז"ה ננצח!"
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    אפקטיביות!!!!
    אנצי!!!! 06/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי צריך את התאגיד אם אי אפשר לשלוט בו-מירי רגב!!!!
    סגור
  • 6.
    מה זה הריאיון הלקקני הזה?
    Gri 06/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הלשון שלך בטח מלאה פצעים מהתלתלים בתחת של קרעי
    סגור
  • 5.
    הממשלה הזו דרדרה את המדינה 20 שנים אחורה !!!!!!! (ל"ת)
    יוסיפון 06/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    צריך להעיף אותו ואת הממשלה שלו הבייתה, וכמה שיותר מהר (ל"ת)
    אזרח 06/2024/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 3.
    קרעי מחופש לשר
    יוסי 06/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קרעי שכל פעם מפיץ צחנה מסוג אחר, השר המלכלך, החשוך והנבער - כמו כל העבריינים חובש כיפה כמובן
    סגור
  • 2.
    למה לסגור ?
    אני1 06/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כדי לשלם דמי אבטלה לכל המפוטרים ? באמת ? כחלופה מוצע שאתה תכתיב את הנושאים, הדברים והדוברים , וע"י כך לא תהייה התנגדות לממשלה גם בערוץ הממשלתי ( הוא כבר לא מלכתי אתה אומר ) וכך יוכל גם הוא לשמש את צרכי הממשלה בלבד, ולהביע את דעותיהם, הנחיותיהם וציוויה של הממשלה, אבל, יש לכך תנאי האומר שאם הליכוד יפסיד בבחירות הקרובות , הוא ישוב להיות ערוץ ממלכתי
    סגור
  • 1.
    ראיון מעולה תעשו ראיונות נוספים (ל"ת)
    דן 06/2024/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור