בארץ

ישראל תנקום בטורקיה? "החלטה שמונעת מכעס, יש מספיק חזיתות"

שר האוצר סמוטריץ' הודיע כי יוטל 100% מכס על סחורה שמיובאת מטורקיה, כתגובה על החלטתו של ארדואן לנתק (או לכל הפחות להגביל באופן ניכר) את קשרי המסחר עם ישראל. נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן גינה את ההחלטה: "אינה משקפת את הלך הרוח במגזר העסקי"
מערכת ice | 
ישראל, טורקיה (צילום freepik, shutterstock)
בעקבות הודעת נשיא טורקיה רג׳יפ טאיפ ארדואן על עצירת קשרי המסחר עם ישראל ברקע מלחמת חרבות ברזל ואמצעי ליצירת לחץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הודיע על צעד משמעותי בתגובה, במסגרתו תבוצע העלאת מכסים על הייבוא מטורקיה לגובה של 100% מכס. ההחלטה עדיין לא התקבלה, והיא תלויה באישור הממשלה.
נכון לעכשיו קיימים שיעורי מכס מופחתים על סחורה המיובאת מטורקיה במסגרת הסכם לכינון אזור סחר חופשי בין המדינות, אך שר האוצר מעוניין לבטל אותו לגמרי. כמו כן, על כל מוצר המיובא מטורקיה יוטל מכס בשיעור של 100% מערך הסחורה (בנוסף לשיעור המכס שכבר קיים). נוסח ההחלטה של סמוטריץ' מציע לקבוע את הגזירה כהוראת שעה שתהיה תקפה עד לסיום כהונתו של נשיא טורקיה הנוכחי (אשר כבר הצהיר כי הוא מתכנן לפרוש בשנת 2028).
נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן הגיב על הדברים, וגינה את ההחלטה: "אדוני שר האוצר, קיבלנו בתדהמה את הצעת ההחלטה שלך מיום 16/5 בעניין הטלת 100% מכס על מוצרים מטורקיה. לצערנו החלטה זו אשר מונעת מכעס ונקמה אינה משקפת את הלך הרוח במגזר העסקי". תורג'מן הסביר כי זו אינה הדרך לנהל משברים או לפתור סכסוכים, ואין כל היגיון לפתוח "חזית" נוספת במלחמה. "הנח לנו לנהל את המאבק בחזית העסקית", אמר.
החלטת טורקיה יצרה בהלה גדולה בישראל, שכן החשש העיקרי הוא מעליית מחירים בענפים רבים, בין היתר בתחום הבנייה וכן גם בפירות והירקות. היקף הייצוא והייבוא בין טורקיה לישראל עומד על מיליארדי דולרים מדי שנה, ולישראל יש סוג של תלות במוצרים הטורקיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה