משפט

ויקטורי מסתבכת בענק? המנכ"ל נחקר ברשות התחרות

 בעלי הרשת הגיעה להחקר במשרדי רשות התחרות באור יהודה. הרקע לכך הוא השלמות חקירה שנפתחה עוד בשנה שעברה בגין חשדות להסדרים כובלים
מערכת ice |  2
אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי (צילום Magma Images, יחצ)
רק השבוע, במכתב חריף שקיבלה ויקטורי, רשת סופרמרקטים בבעלות אייל רביד, המועצה לצרכנות העלתה טענות קשות בגין חשש להטעיית צרכנים במחירי מוצרים שנבדקו במבחן הסל לחג השבועות שפורסמו בכלי התקשורת. אבל הבוקר (רביעי) נחתה על המנכ"ל מכה נוספת כאשר הוא זומן לחקירה ברשות התחרות.
על פי פרסום ראשון של דנה ירקצ'י בכאן 11, בעלי הרשת הגיעה להחקר במשרדי רשות התחרות באור יהודה. הרקע לכך הוא השלמות חקירה שנפתחה עוד בשנה שעברה בגין חשדות להסדרים כובלים.
 
במאי האחרון, ברשות התחרות כבר מסרו כי יטילו קנסות על שבע חברות המזון מהגדולות במשק בהיקף מצטבר של 23 מיליון שקל, לאחר הבדיקה על הפרות חוק המזון. בחקירה הזו, יש סיכוי אפילו לעבירות פליליות.
נחזור לשבוע האחרון, לקראת חג השבועות שהתקיים בתאריך 25.05.23, הקדימה המועצה לצרכנות ופרסמה בתאריך 15.05.23 סל השוואתי מיוחד המונה 150 מוצרים, בעיקר גבינות, פירות וירקות. ממצאי בדיקת המועצה דירגו את רשת השיווק "ויקטורי" במקום הראשון מבין רשתות השיווק שנבדקו כרשת הזולה במחיר סל שבועות.

למחרת, התהדרה החברה בפרסום מטעמה בעיתון (פרסום על שני עמודים), כי היא דורגה במקום הראשון במבחן הסל לחג השבועות שפורסם בתוכנית חיסכון של ערוץ 12, אשר כאמור מבוסס על ממצאי בדיקתה של המועצה. בתאריך 22.05.23, ששה ימים לאחר פרסום החברה כאמור ושלושה ימים בלבד לפני ערב חג שבועות, ערכה המועצה בדיקה חוזרת לסל שבועות וגילתה, לתדהמתה, כי החברה יקרה את סל שבועות בלא פחות מ- 19%, בעוד שרשתות השיווק האחרות שנבדקו שמרו על מחירי הסל שפורסמו בתאריך 15.05.23, והיו כאלה שאף הוזילו אותו ב- 2% לערך".
לאור האמור, המועצה לצרכנות ציינה: "קיים חשש להטעיה, לכאורה, של ציבור הצרכנים בישראל במחירי המוצרים שנדגמו לבדיקה ע"י המועצה במבחן הסל לשבועות ואשר שודרו לציבור ע"י החברה; וכן בפרסום החברה מתאריך 16.05.23 בה היא מתהדרת בדירוגה במקום הראשון במבחן סל שבועות, המתבסס על מחירי מוצרי הסל שפורסמו יום קודם לכן בתאריך 15.05.23 ושונו ע"י החברה ששה ימים בלבד לאחר מכן. בכך עולה חשש להפרה, לכאורה, של איסור ההטעיה המעוגן בסעיפים 2 ו- 7 בחוק הגנת הצרכן".
מבלי לגרוע מהאמור, המועצה רואה בהתנהלות החברה, כמפורט לעיל, חשש לניצול לרעה, לכאורה, של מבחן הסל המיוחד שערכה בשיתוף תוכנית חיסכון בערוץ 12 לקראת חג השבועות, במטרה להשפיע על תוצאותיו הסופיות ולהביא לכך שהחברה תדורג במקום הראשון בסל שבועות הזול ביותר, בהשוואה לרשתות השיווק המתחרות שנבדקו. כל זאת בדרך של טקטיקה שיווקית פסולה, לכאורה, במסגרתה נוקטת החברה בהוזלה משמעותית של המוצרים שנדגמו ע"י המועצה, בפרק הזמן בו נערכה הבדיקה ועד לפרסום תוצאותיה, וייקורם מיד לאחר מכן בשיעור חד של 19%, בסמוך לערב חג השבועות, מבלי שהצרכנים היו יכולים להיות ערים לשינויים במחירים, כאמור.
 לעמדת המועצה, השקיפות וההגינות כלפי הצרכנים מחייבת, בנסיבות העניין, כי רשתות השיווק שנבחנו בסל שבועות וממצאיהם פורסמו לציבור, ימנעו משינוי במחירי המוצרים שנדגמו בסל עד לאחר חג השבועות, ולכל היותר יוזילו אותם לטובת הצרכנים.
החלטת החברה לייקר את סל השבועות הנבדק בשיעור ניכר ובסמוך לערב חג השבועות, לאחר שתוצאות מבחן הסל פורסמו והחברה התהדרה בפרסומים מטעמה בדירוגה במקום הראשון כסל השבועות הזול ביותר מבין מתחריה שנבדקו - אינו הוגן כלפי הצרכנים ועלול לפגוע בהם בהחלטתם להעדיף רכישת הסל מהחברה על פני הסלים המוצעים ע"י המתחרים, תוך הסתמכותם על תוצאות מבחן הסל של המועצה שהפכו ללא רלוונטיים עבורם. כמו כן, יש בכך בכדי לפגוע במהימנות בדיקתה של המועצה ובתוצאותיה.
המועצה דרשה: "לאור האמור, הנכם נדרשים להימנע בעתיד משינוי במחירי סל מוצרים הנבדקים ע"י המועצה, בסמוך למועד פרסום תוצאות מבחן הסל לציבור, באופן אשר יש בו בכדי להשפיע על תוצאות בדיקת המועצה ודירוג החברה בהשוואה למתחרים שנבדקו. כמו כן, בנסיבות בהן נבדק ע"י המועצה סל מוצרים מיוחד הרלוונטי לפרק זמן קצר יחסית, כדוגמת בדיקת מחירי סלי מוצרים לחגים, כפי שנעשה בנדון, הנכם נדרשים להימנע מכל שינוי במחירי המוצרים שנבדקו בסל עד לתום המועד הרלוונטי לתוצאות הבדיקה. לדוגמא: בבדיקת מחירי סל מוצרים לקראת חג מסוים, הנכם נדרשים להימנע משינוי כלשהו במחירי המוצרים שנבדקו באותו סל עד לאחר החג עבורו נעשתה הבדיקה, כאמור".
עוד נדרשה ויקטורי: "בנוסף לאמור, ומבלי לגרוע ממנו, הנכם נדרשים להימנע בעתיד מכל טקטיקה שיווקית בלתי הוגנת כלפי הצרכנים, באמצעותה הנכם נוקטים במדיניות של שינוי תכוף במחירי המוצרים הנבדקים ע"י המועצה מידי חודש, אשר מטרתה להשפיע על מחיר הסל הסופי ודירוג החברה בעקבותיו בהשוואה למתחריה בשוק, מבלי שהייתה לחברה כל כוונה אמיתית להוזיל את המוצרים בסל לטובת הצרכנים ולרווחתם, ובכך לפגוע, בעקיפין, במהימנות בדיקתה של המועצה ובניסיונה לסייע לצרכנים בטיפול ביוקר המחיה והוזלת מחירי מוצרי הצריכה עבורם. אבקשכם ליידע את המועצה בתשובתכם על מכתבי כיצד בכוונתם ליישם האמור – כל זאת בהקדם האפשרי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    זה רק עניין של זמן עד שיעצר (ל"ת)
    יורי 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    ד"ש מאוהדי מכבי
    יציע ג' 06/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפס
    סגור