משפט

ענקיות הטכנולוגיה הפסידו: האם הן ייאלצו לשלם מיליארדים?

חוק חדש קובע כי חברות הטכנולוגיה לא יוכלו להשתמש בכל המידע האישי שלנו כדי להתאים לנו פרסומות, יחויבו לאפשר לנו להשתמש בהן ללא התאמה אישית ואם יפרו את התנאים הללו – ישלמו מיליארדי דולרים
יאיר מור |  1
פייסבוק, אמזון, גוגל ואפל (צילום פייסבוק/מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, ויקיפדיה)
פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל אישר הבוקר (שבת) סופית, לאחר 16 שעות מרתוניות של דיונים אחרונים, את חוק השירותים הדיגיטליים ("Digital Services Act"), המהווה מכה קשה עבור חברות טכנולוגיה בכלל והענקיות הרב-לאומיות בפרט.
לפי החוק החדש, חברות המספקות שירותים מקוונים יחויבו בשורה ארוכה של כללים מחמירים ביותר במטרה, כפי שניסחה זאת סגנית נשיא האיחוד האירופי, מרגרתה וסטגר: "ליצור סביבה מקוונת בטוחה ואמינה". לדבריה, החוק הזה "מבטיח שהפלטפורמות יישאו באחריות לסכנות ששירותיהן מהוות עבור החברה והאזרחים".
בין סעיפי החוק נכללים איסור על שימוש בפרטים כגון דת, גזע, מגדר ונטייה מינית כדי לכוון פרסומות מותאמות למשתמשים; איסור על כיוון פרסומות לקטינים באופן מוחלט; איסור על שימוש בשיטות המיועדות לשכנע אנשים להסכים למעקב אחריהם, לעומת האפשרויות המנוגדות לסרב לו; חיוב ליותר פיקוח על תכנים, כולל העסקת עובדים הדוברים את כל השפות ביבשת כדי שכל אזרח בה יוכל להתלונן על תכנים בשפתו שלו ולקבל תשובה מדובר של אותה שפה המבין את התלונה כהווייתה (כלומר ללא תרגום אוטומטי); חיוב על פירוט הצעדים הננקטים לפיקוח על מידע ובעיקר למניעת הפצת מידע כוזב; חיוב רשתות חברתיות לחשוף את האלגוריתם שלפיו הן מחליטות אילו תכנים לקדם ולהמליץ למשתמשים; חיוב על חברות מסחר אלקטרוני כגון אמזון לבצע בדיקות אקראיות למוצרים הנמכרים דרכן; וחיוב מנועי חיפוש כגון גוגל להציע גרסאות ללא פרופיל משתמש המתאים את התוצאות והפרסומות באופן אישי.
כאמור, החוק חל על כשל השירותים המקוונים, אך נגד החברות הגדולות ביותר – אלו שיש להן באיחוד יותר מ-45 מיליון משתמשים – הוא מחמיר במיוחד. כך, למשל, חברות כאלו יחויבו לשלם לאיחוד 0.05% מהכנסותיהן העולמיות כעמלת פיקוח; יידרש מהן להגיש דו"חות שנתיים בנוגע לאכיפת מדיניות התכנים המזיקים; ואפילו הזמן שניתן להן לציית לחוק קצר יותר – 4 חודשים לעומת 15 לחברות קטנות יותר (והאחרונות אף יכולות לבקש "פטורים" מסעיפים מסוימים).
הפרות של החוק החדש צפויות להיות יקרות במיוחד, עם קנסות של עד 6% מההכנסות השנתיות העולמיות להפרה. עבור אמזון, למשל, מדובר ב-28 מיליארד דולר להפרה בודדת. מי שיימצא כמפר סדרתי – עלול אף למצוא את עצמו חסום לחלוטין מפעילות באירופה.
טִייֶרי בְּרֶטוֹן, נציב השוק הפנימי, אמר כי "העידן שבו פלטפורמות מקוונות גדולות התנהגו משל היו 'גדולות מכדי שיהיה להן איכפת' מגיע לסיומו". סגנית הנשיא וסטגר הוסיפה כי "על פלטפורמות להיות שקופות בנוגע להחלטות הפיקוח שלהן על תכנים, למנוע ממידע שקרי מסוכן להפוך לוויראלי ולמנוע ממוצרים שאינם בטוחים להימכר בשווקים".
החוק החדש מצטרף לחוק השווקים הדיגיטליים (Digital Markets Act), שאושר בתחילת השנה ומיועד להילחם בכוחן הרב של ענקיות הטכנולוגיה, תוך הטלת קנסות של עד 10% מההכנסות העולמיות השנתיות להפרה בודדת ו-20% להפרה חוזרת.
כעת ממתינים באיחוד לאישור החוק ב-27 המדינות החברות, שצפוי לקרות בחודשים הקרובים, ולאחר מכן הוא צפוי להיכנס לתוקף.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הבורסה תקרוס ביום שני (ל"ת)
    אור 04/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור