משפט

מכה לאמזון: ממשלת ישראל תומכת בתביעת ענק נגד החברה

היועצת המשפטית לממשלה הגישה היום לבית המשפט המחוזי מרכז חוות דעת לפיה תנאי השימוש של אמזון נוגדים את החוק הישראלי ולכן אינם חלים על הלקוחות בארץ, והם עשויים להוציא מהענקית האמריקאית פיצויי עתק
יאיר מור | 
אמזון (צילום istock, freepik)
ממשלת ישראל תומכת בדרישה שעלתה בתביעה ייצוגית נגד אמזון, לחייב את החברה להתייצב בבית הדין הישראלי לדיון מול לקוחותיה בארץ לפי הדין הישראלי. זאת בניגוד לתנאי השימוש של החברה, שקובעים במפורש שכל תביעה נגד החברה תוגש ותידון בבית המשפט במדינת וושינגטון, שבה ממוקמת הנהלת החברה.
הבוקר פרסמה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, על ידי עו"ד קרן אביסרור ועו"ד יעל קלטניק מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), את עמדתה בשאלה שעלתה בבית המשפט, שגובשה בשיתוף עם מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי), המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.
לדברי היועצת, דרישתה של אמזון לפיה כל תביעה נגדה תוגש בוושינגטון בלבד "עולה כדי תנאי מקפח בחוזה אחיד. בהקשר זה הובהר כי פערי הכוחות בין הצדדים וקיומו של יתרון בלתי הוגן נבחנים עוד בשלב כריתת החוזה ולא במועד הגשת התביעה, בשים לב לכך שהצרכן העומד מול חברה עסקית גלובלית ומתוחכמת, הפועלת במספר רב של מדינות, אינו יכול להכיר את הדין אותו בחרה".

על פי לשונו של חוק הגנת הצרכן ותכליתו, "אין בכוחה של תניית ברירת הדין, בנסיבות דנן לפיהן מדובר בעוסק המכווין את פעילותו ללקוחות הישראלים, כדי לגבור על הוראותיו של חוק הגנת הצרכן, שהוא דין קוגנטי", כתבה היועצת. "דרישת החברות הגלובליות לשלילה מוחלטת וגורפת של הגנה שהמחוקק הישראלי מצא לנכון להעניק לצרכנים הישראליים, מעניקה יתרון בלתי הוגן לחברות הגלובליות, ומותירה צרכנים ישראלים רבים חשופים לפגיעה".
היועצת הדגישה כי "חברה גלובלית עתירת ממון, המנהלת עסקים בהיקף ניכר בישראל ומכווינה את פעילותה לקהל הלקוחות הישראלים, צריכה – ואף יכולה – להיות ערוכה להתדיין על פי הדינים של המדינה, ולא דין מדינת וושינגטון בארצות הברית כדרישת אמזון". היא אף טענה כי הסעיפים הדורשים פנייה לבוררות ומגבילה את נושא התביעות נגד החברה הם "תניות מקפחות, המבקשות לשלול את זכות הגישה לערכאות משפטיות, וככאלו דינן להתבטל".
התביעה שבה תומכת היועצת הוגשה על ידי תושב בני ברק, שטען כי שער ההמרה שגובה אמזון על רכישות בשקלים – 6% מעל השער היציג – אינן חוקיות. זאת למרות שאין חוק המגביל את שער ההמרה, ומדובר בפרט הנתון לשיקול דעתם של הצדדים לעסקאות. פרט שכן עשוי להיחשב להפרה של החוק להגנת הצרכן הוא ששער ההמרה אינו מוזכר במפורש בתנאי החוזה של אמזון, כך שהוא אינו שקוף ללקוחות.
כעת יש לחכות לפסק הדין בעניין המשך התביעה. אם יחליט בית המשפט לחייב את אמזון לדון מול התובעים בישראל, יהיה מדובר בצעד שני בכיוון זה בשנה האחרונה, לאחר שלאחרונה חויבה פייסבוק לאפשר לתובעים ישראלים להידיין מולה בבית המשפט בארץ לפי החוק המקומי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה