משפט

נטפליקס בצרות? חטפה 'שח-מט' בבית המשפט

בית משפט דחה את בקשתה של נטפליקס לפסול תביעת דיבה שהוגשה נגדה בטענה כי אחת הסדרות הפופולאריות בהיסטוריה שלה משמיצה בכוונה אישה אמתית
יאיר מור | 
גמביט המלכה נטפליקס (צילום אתר נטפליקס)
חדשות רעות לנטפליקס: ביום שישי האחרון נדחתה בקשת החברה לפסול על הסף את התביעה שהגישה נגשה שחקנית השחמט הגיאורגית נונה גַאפְּרינְדַשְווילי, בטענה כי הסדרה הפופולארית "גמביט המלכה", שעלתה לשירות ב-2020, שהתה ברשימת הסדרות הנצפות בעולם 78 ימים, הוכתרה בקיץ לאחת מחמש הסדרות הנצפות בשירות בכל הזמנים ונכון לאוקטובר הספיקה לרדת למקום העשירי, מהווה דברי דיבה נגדה. משמעות ההחלטה היא כי התביעה תמשיך למשפט מלא, ויש אפשרות סבירה כי נטפליקס תמצא את עצמה נאלצת לשלם לגאפרינדשווילי את סכום הפיצוי שהיא דורשת – 5 מיליון דולר – ולערוך את הסדרה כדי להסיר את דברי הדיבה המדוברים.
השחמטאית תבעה את נטפליקס בספטמבר האחרון, לאחר שגילתה כי בסדרה הפופולארית של ענקית הסטרימינג, העוסקת בשחקנית שחמט מחוננת ומתרחשת בחצי השני של המאה ה-20, נשמע פרשן ברדיו מזכיר כי אישה המשחקת שחמט אינה אמורה להיות נדירה, אך עד כה היתה רק אחת כזו – גאפרינדשווילי - ו"היא אלופת העולם לנשים (בלבד), ומעולם לא התמודדה מול גברים".
לדבריה של השחמטאית, מדובר בשקר גמור, שכן עד לשנת 1968, בה מתרחש הפרק המדובר, היא הספיקה להתמודד מול 59 שחמטאים גברים, 28 מתוכם במשחק אחד, ו-10 מתוכם היו בעלי הדירוג הגבוה ביותר בעולם השחמט מלבד אלוף העולם, "רב-אמן" (grandmaster). היא טענה כי מדובר באמירה "סקססיסטית ומזלזלת באופן מחפיר".
בנובמבר הגישה נטפליקס לבית המשפט בקשה לפסול את התביעה על הסך. לדבריה, מדובר בסדרה בדיונית, המבוססת על ספר של וולטר טֶביס מ-1983, וכי "הצופה הסביר לא תופס כעובדתית" ו"לא יסיק את המסקנה השלילית שלה טוענת התובעת".
עם זאת, שופטת בית המשפט המחוזי של מרכז קליפורניה, וירג'יניה פיליפס, ציינה כי במסמכי ההגנה הודתה נטפליקס כי היתה מודעת לכך שהמשפט אודות גאפרינדשווילי המופיע בסדרה שונה מאוד מהפסקה המקבילה בספר, בה מצוין בפירוש כי השחמטאית התמודדה מול גברים רבים. "ההוכחות של נטפליקס עצמה מדגימות כי (החברה) היתה מודעת לאמת כשבחרה לסטות מהטקסט של הספר, שאומר (במפורש) שהתובעת התמודדה מול רב-אמנים רוסים ממין זכר 'פעמים רבות'", כתבה פיליפס בהחלטתה. היא הוסיפה כי "העובדה שהסדרה היא יצירה בדיונית אינה מבודדת את נטפליקס מאחריות לדיבה אם כל היסודות של דיבה נמצאים בה", וכי "לכל הפחות, השורה מזלזלת בהישגים המרכזיים למוניטין של התובעת".
כאמור, התובעת דורשת פיצוי כספי ושינוי של הסצינה המדוברת. החלק השני אולי נשמע מופרע, אך לנטפליקס היסטוריה ארוכה של שינוי סצינות בתכנים קיימים בשירות כאשר מתעוררת סביבן מהומה כלשהיא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה