משפט

איקאה חטפה תביעה: מי יקבל פיצוי בגובה מיליון שקל?

התביעה, שהוגשה נגד איקאה, הקבלן הראשי והיזם, חשפה ליקויים חמורים בבטיחות באתר הבנייה. פסק הדין חילק את האחריות באופן מעניין: 60% הוטלו על הקבלן הראשי והיזם, 40% על המעסיק הישיר של הפועל, ו-20% על הפועל עצמו, סכום הפיצוי הכולל נקבע על 1,109,118 שקל
מערכת ice |  1
איקאה (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
תאונת עבודה מזעזעת באתר בנייה של איקאה בחיפה הובילה לתביעה משפטית מורכבת, שהסתיימה לאחרונה בפסיקה תקדימית. בשנת 2013, פועל בן 56 נפצע באופן חמור כאשר נפל מגובה תוך כדי טיפוס על רשתות ברזל לא מאובטחות. כתוצאה מהנפילה, אחת מאצבעותיו נתלשה, והוא סבל מפגיעות נוספות בגב וביד, שהותירו אותו עם נכות תפקודית של 30%.
התביעה, שהוגשה נגד איקאה, הקבלן הראשי והיזם, חשפה ליקויים חמורים בבטיחות באתר הבנייה. השופט אחסאן כנעאן קבע כי הנתבעים נכשלו בחובתם לספק סביבת עבודה בטוחה, ובפרט בכך שאפשרו לעובדים להשתמש ברשתות הברזל כאמצעי טיפוס מאולתר. עם זאת, הוטל על התובע אשם תורם של 20% בשל בחירתו להשתמש ב"מעבר" הלא בטוח.

פסק הדין חילק את האחריות באופן מעניין: 60% הוטלו על הקבלן הראשי והיזם, 40% על המעסיק הישיר של הפועל, ו-20% על הפועל עצמו. השופט נימק זאת בכך שמנהלי העבודה מטעם הקבלן והיזם נתנו הוראות ישירות לעובדים והיו אחראים על הבטיחות באתר, בעוד שהמעסיק הישיר לא היה נוכח בשטח.
למרות שסכום הפיצוי הכולל נקבע על 1,109,118 שקל, בפועל חויבו הנתבעים לשלם רק רבע מסכום זה, בשל תגמולים שכבר שולמו על ידי הביטוח הלאומי. בסופו של דבר, הקבלן הראשי, איקאה והיזם נדרשו לשלם לתובע 166,368 שקל, בנוסף לשכר טרחת עורך דין והוצאות משפט.
מקרה זה מדגיש את החשיבות הקריטית של בטיחות באתרי בנייה ואת האחריות המשותפת של כל הגורמים המעורבים בפרויקט. הוא גם מעלה שאלות לגבי האפקטיביות של הפיקוח על בטיחות העובדים בענף הבנייה ומדגיש את הצורך בשיפור תנאי העבודה והבטיחות בענף זה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ערבי מוסלמי? (ל"ת)
    מי הנפגע? 10/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור