משפט

הסוד שביטוח לאומי לא מספר לכם: כך תוכלו לקבל קצבת נכות

מבין הקצבת שמעניק הביטוח הלאומי, ישנה קצבת הנכות הכללית שניתנת למי שהוכח שסובל ממגבלה כלשהי שמונעת ממנו להתפרנס. אך רבים לא הרבה מכירים את הפרט החשוב שעשוי להגדיל את סיכוייהם לזכות בתביעה
עו"ד אריה שילאנסקי | 
נכים אילוסטרציה (צילום pixabay)
קצבת נכות כללית, ניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי למי שמגיש את התביעה בגיל העבודה (18 עד גיל פרישה) שמשתכר מתחת ל-7,522 שקל ברוטו לחודש וסובל ממגבלה רפואית או גופנית שמונעת ממנו לעבוד או להשתכר באופן שמאפשר לו להתפרנס.
יחד עם זאת, זכאים לקצבה שמעוניינים לעבוד ולהרוויח מעל ל-7,522 שקל ברוטו לחודש, יוכלו לעשות זאת, אך ייתכן שקצבתם תקוזז לפי גובה השתכרותם, בהתאם לדרגת אי הכושר שנקבעה להם, לעומת זאת יהיו כאלה שהביטוח הלאומי יעניק להם קצבה גבוהה יותר כדי לעודד יציאה לעבודה למרות הנכות הגבוהה.
קצבת הנכות נקבעת על ידי ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. כדי להגיע לזכאות יש להוכיח נכות רפואית משקוללת 60%, אך אם אחת הנכויות מקנה 25%, הרף מונמך ל- 40% נכות משוקללת. בכדי להגיע לשיעור נכות גבוה, חשוב להציג בפני הוועדה הרפואית את מכלול הבעיות הרפואיות ותיעוד רפואי תומך.
יש לשים לב כי אם חלק מהנכויות הן כתוצאה בתאונת דרכים בגינה קיבלתם פיצויים בעבר מחברת הביטוח של הרכב, יש להיזהר ולוודא שחברת הביטוח לא תבקש החזר של הפיצויים.  במידה ונחתם הסכם פשרה שאוסר להגיש תביעה לנכות כללית.
לדוגמא: קיבלתם מהביטוח של הרכב פיצוי של  100 אלף שקל, וחתמתכם על התחייבות לפיה לא תגישו תביעה לנכות כללית עבור אותה תאונה. נניח שסך כל התגמולים מנכות כללית שיתקבלו הם 300 אלף שקל, אז אם חתמתם עם הביטוח על הסכם פשרה שאוסר עליכם לפנות לנכות כללית, וביטוח לאומי יגיש תביעה נגד חברת הביטוח להחזר אותם תגמולים, ייתכן שחברת הביטוח תדרוש מכם להחזיר לה מייד את כל ה- 100 אלף שקלים ששולמו בגין הפיצויים.
זאת, בעוד אתם מקבלים קצבה חודשית קטנה כל חודש, דבר שיקשה על החזר הפיצויים. לכן, אם בכוונתכם  לכלול בתביעה לביטוח לאומי גם נכות מתאונת דרכים, מומלץ להתייעץ בעו"ד מומחה בתחום ביטוח לאומי ותאונות דרכים ולהתכונן על מנת למזער/למנוע נזקים.
הרבה לא יודעים אבל בוועדה הרפואית בודקים לא רק מהי הנכות הרפואית שלכם, אלא גם מהי דרגת "אי הכושר" שלכם. על כן חשוב להתכונן נכון אליה ולהסביר כיצד המגבלות התפקדויות שלכם מונעות את אפשרויות העבודה שלכם. ככל שהפגיעה ביכולת לעבוד תהיה קטנה יותר, אז גם אם תקבלו 80% נכות רפואית ייתכן שהוועדה הרפואית תמליץ שלא איבדתם את יכולת העבודה שלכם, ובהתאם ייתכן שתישלל מכך קצבת הנכות.
ישנן 4 דרגות אי כושר: 100%, 74%, 65% ו- 60%. ככל שדרגת אי הכושר נמוכה מ- 100%, הרי שלצורך קביעת אובדן כושר העבודה וכושר ההשתכרות כתוצאה מהנכות, תעברו "ראיון" אצל פקידת שיקום בעלת הכשרה סוציאלית. במסגרת פגישה מעין זו, אתם עשויים להישאל למשל האם אתם יכולים לבצע מאמץ פיזי, כזה או אחר, האם ביכולתכם לעבוד בתנאי לחץ, מהי השכלתכם, לשבת בישיבה ממושכת, ולמעשה מהי מידת ההתאמה שלהם למגוון סוגי עבודות.
בסיומו, המלצת הרופא והמלצת פקידת השיקום יועברו לפקיד התביעות להכרעה סופית. על כן, מאוד חשוב להיערך לקראת הפגישה כי היא יכולה לעשות את ההבדל בין קצבה מלאה לקצבה חלקית. ניתן לערער על קביעה רפואית כמו גם על קביעת אי הכושר בתוך 60 יום. מדובר בשני ערעורים נפרדים שיש להגישם.

עו"ד אריה שילאנסקי, צילום: יוהנס פלט-ן 
חשוב לדעת כי גובה הקצבה משתנה בהתאם לרמת הפגיעה בכושר העבודה וההכנסות של הנכה, והוא כולל גם זכויות נלוות כמו הנחה בארנונה, סיוע בשכר דירה ועוד. דבר נוסף: לא ניתן לקבל קצבת נכות ובמקביל גם קצבת נכות מעבודה, אך ניתן לקבל אחת הקצבאות הנ"ל במקביל לקצבת שירותים מיוחדים: שר"ם.
*הכותב הוא עו"ד אריה שילאנסקי מתמחה בתביעות נגד הביטוח הלאומי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה