משפט

פיצויים בחצי מיליארד דולר: נפגעי ה-7 באוקטובר בתביעה מפתיעה

אחרי התביעה שהוגשה נגד איראן, עשרות משפחות עם אזרחות אמריקאית, אשר חלקן מחזיקות גם באזרחות ישראלית ונפגעו בטבח ה-7.10, הגישו לבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון תביעה מפתיעה על סך חצי מיליארד דולר נגד סוריה
מערכת ice |  1
ההרס בקיבוץ בארי (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
אחרי התביעה שהוגשה נגד איראן, עשרות משפחות עם אזרחות אמריקאית, אשר חלקן מחזיקות גם באזרחות ישראלית ונפגעו בטבח ה-7.10, הגישו לבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון תביעה מפתיעה על סך חצי מיליארד דולר נגד סוריה, אשר מימנה, חימשה, סייעה ותמכה בעשרות מיליוני דולרים בארגון הטרור חמאס, שביצע את הטבח ב-7.10. התביעה הוגשה בגין נזקי גוף ונפש שנגרמו באופן ישיר ועקיף לתובעים ו/או בני משפחותיהם במסיבת הנובה, בשדרות, ביישובי העוטף ועוד.
בכתב התביעה נטען כי סוריה תמכה באופן ישיר בחמאס באספקת ציוד צבאי, וכן תמיכה חומרית ולוגיסטית, ואפשרה לחמאס להשתמש בשטח סורי כהכנות למתקפת הטרור. כמו כן, התביעה  מציינת כי סוריה פעלה בניגוד לחוקי ארה"ב ומבקשת להטיל אחריות על סוריה, בהיותה נותנת החסות המדינתית של מתקפת הטרור. זאת בהתאם לחוק האמריקני הקובע כי מדינה שהוגדרה על ידי הממשל האמריקני כנותנת חסות לטרור, אינה חסינה מפני הליכים משפטיים נגדה, בתוך ארה"ב.
התובעים ובני משפחותיהם מיוצגים ע"י משרד עו"ד ד"ר גדעון פישר ושות', שמרכז בחודשים האחרונים מאות עדויות של משפחות הנפגעים. התביעה נגד סוריה הוגשה לביהמ"ש הפדראלי בוושינגטון, בשיתוף עם עו"ד דן קלישר מפירמת עוה"ד האמריקאית פוסטר גרהאם מילשטיין וקלישר ועו"ד אשר פרלין, המתמחים בתביעות בארה"ב הקשורות בפעולות טרור ובמאבק בתומכיו. תביעה זו היא חלק מסדרת תביעות, בסך מיליארדי ש״ח, שמוגשות ע״י עוה״ד ד״ר פישר וצוות מומחי משפט בינ״ל בארה״ב ובישראל, וביניהן תביעת ענק שכבר הוגשה נגד איראן.
במהלך החודשים האחרונים רוכזו במטה התביעות של 7 באוקטובר, בהובלת משרד עו"ד ד"ר גדעון פישר ושות', בשיתוף עם ארגון נפגעי פעולות האיבה ובסיוע עו"ד אורטל רייסמן יועמ"ש מטה ההסברה האזרחי, עדויות והוכחות רבות המוגשות ע"י עוה"ד לבית המשפט, וזאת לצד חוות דעת של מומחים מתחומי הביטחון, הרפואה, המודיעין והמשפט, המצביעות על מעורבותן הישירה והעקיפה של מדינות ציר הרשע בתכנון, מימון, אימון ותמיכה בביצוע של פעולות הטרור, שבוצעו על ידי החמאס ואחרים ב-7.10 .       
כאמור, עורכי הדין מבקשים בשם התובעים פיצויים בסך 500 מיליון דולר בגין נזקים בגוף ובנפש שנגרמו להם ולבני משפחותיהם כתוצאה ממעשי הטבח והטרור של חמאס ואף רצח של יקיריהם שבוצע בתמיכתה של סוריה: "סוריה קשרה קשר עם חמאס וסיפקה תמיכה חומרית ומשאבים לביצוע פעולות של הרג ללא משפט, לקיחת בני ערובה ועינוי כולל מתקפת הטרור, אישרה ואישררה את פעולות נושאי המשרה הבכירים, עובדיה וסוכנים המתוארים בתביעה זו וביצעו פעולות אחרות שהקלו, אפשרו וגרמו למתקפת הטרור והפגיעה בתובעים במסמך זה. מתן תמיכה חומרית זו לחמאס לא יכלה להתבצע ללא אישור מפורש של ממשלת סוריה, פקידים וסוכנים סוריים".
עוה"ד ד"ר גדעון פישר ממשרד ד"ר גדעון פישר ושות': "לאחר שהגשנו תביעות נגד מדינת איראן בשם קורבנות ונפגעי 7 באוקטובר, הוספנו כעת תביעות חדשות, נגד מדינת סוריה, לאור מידע שמאשש את מעורבותם ואחריותם לנזקים. משרדנו, בשילוב מומחים בינ״ל, נערך בימים הקרובים להגשת תביעות נפרדות, בשמם של למעלה מ- 300 נפגעים בגוף ובנפש ומדי יום מצטרפים תובעים חדשים, שמייפים את כוחנו מול גורמי הטרור, הן בחו״ל והן בארץ״.
עוה"ד ד"ר גדעון פישר (צילום: שי שקולניק)
מרדכי ארצי (27, מת"א) ניצל מהנובה: "בשעה שש וחצי התחילו ליפול טילים באזור ובשמונה שמענו יריות והחלטנו לעלות על הרכב ולצאת לדרך. כשירו עלינו, נאלצנו לנטוש את הרכב ולברוח רגלית. לאחר מכן חזרתי תחת אש לאסוף את חבריי והמשכתי לנהוג בשדות עד שהגענו לכביש. בכביש ראינו מחזה מחריד – לפחות 50 גופות שרופות ומבותרות פזורות בכל עבר. הזיכרונות הקשים הללו לא מרפים ממני ואני בטיפולים בניסיון להשתקם. אני מצטרף לתביעה כדי להבטיח שאירועים כאלה לא יחזרו על עצמם ולתמוך בכל הנפגעים שחוו טראומות דומות".
אלי חזן (57), מתנדב זק"א שקפץ ב-7/10 ופעל כ-4 חודשים ב-14 ישובים בדרום: "קרוב לארבעה חודשים ברציפות, אספנו גופות של נרצחים ילדים, נשים וגברים. ראינו בעבר תאונות קטלניות וגם פיגועים לא מעטים אבל כזו אכזריות וכמות מעולם לא היו. הטראומה האישית, הפגיעה במשפחה והשבתת העסק והפרנסה לא ניתנים להערכה בכלל. לדעתי יש צורך ואף חיוב להילחם בנותני חסות לרשע, אלימות ורצח של חפים מפשע. עדיף שהכספים של סוריה יתקנו את עוולות הטרור במקום לממן עוד טרור נוסף".
עו"ד אורטל רייסמן, היועצת המשפטית של מטה ההסברה האזרחי: "אני מברכת על שיתוף הפעולה עם מטה התביעות 7 באוקטובר ומזמינה אזרחים נוספים שקיבלו הכרה כנפגעי פעולות איבה להצטרף לתביעה שתוגש בארץ כנגד החמאס והגופים שמימנו אותו".
סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, מומחה להתמודדות משפטית עם טרור ולשעבר ראש התביעה הצבאית באיו"ש: "כחלק מציר הרשע, סוריה משמשת כעוד חוליה בטבעת האש שיצרה איראן מסביב למדינת ישראל. סוריה מסייעת לכל ארגוני הטרור הפלסטינים ואף מאפשרת לאיראן לנצל את שטחה לצורך העברת אמל"ח למחבלים בלבנון. תביעות אזרחיות נגד סוריה הן חלק חשוב ביותר במלחמה נגד הטרור".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כבוד וברכת הצלחה. (ל"ת)
    ישראל 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור