משפט

הכרעת בג''ץ: יש לגייס את בני הישיבות ולהפסיק את תקצובן

בית המשפט העליון קבע כי אין כרגע מסגרת חוקית שתאפשר להבחין בין תלמידי ישיבות ליתר המועמדים לשירות צבאי, ועל כן המדינה לא יכולה לתת להם פטור גורף. כתוצאה מכך, גם לא יהיה ניתן להעביר לישיבות ולכוללים תקצוב: "לא נתונה למדינה הסמכות להורות על הימנעות גורפת מגיוסם"
דורון בלוך |  2
גיוס חרדים-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, עמית שאבי/POOL)
בג"ץ קבע היום (שלישי) כי יש לגייס את בני הישיבות, וכי יש להפסיק את תקצוב הישיבות והכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור, או לחלופין אלו ששירותם הצבאי לא נדחה.
בפסק הדין נכתב "בית המשפט העליון קבע פה אחד כי בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. בהתאם, לא נתונה למדינה הסמכות להורות על הימנעות גורפת מגיוסם, ועליה לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון. עוד נקבע כי בהיעדר מסגרת חוקית לפטור מגיוס, לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה".
בנימוקים לפסק הדין נכתב בין היתר "בית המשפט קבע כי החלטת הממשלה הייתה פגומה גם לגופה, וזאת בין היתר מאחר שבמסגרתה הורתה הממשלה לרשויות הצבא לנקוט באכיפה סלקטיבית פסולה. הודגש כי לאחר פקיעתו של פרק ג'1, הוראות חוק שירות ביטחון חלות באופן שווה הן על תלמידי הישיבות, הן על יתר המיועדים לשירות, ואין עוד עיגון בחוק להבחנה בין שתי הקבוצות".
למרות זאת, ביקשה הממשלה להבחין במישור אכיפת החוק בין פרטים על יסוד השתייכותם הקבוצתית. נקבע כי בכך פגעה הממשלה פגיעה קשה בשלטון החוק, ובעיקרון שלפיו כל הפרטים שווים בפני החוק. צוין כי חומרתה של האכיפה הסלקטיבית מתעצמת כאשר מדובר באכיפת חובת הגיוס על הפרט: חובה שמשמעותה הגבלה משמעותית על זכויות היסוד שלו ואשר עשויה לחייבו להעמיד בסכנה את חייו ואת שלמות גופו, בהגנה על ביטחון המדינה".
עוד נומק בפסק הדין כי "בית המשפט העליון קבע פה אחד כי בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. בהתאם, לא נתונה למדינה הסמכות להורות על הימנעות גורפת מגיוסם, ועליה לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון. עוד נקבע כי בהיעדר מסגרת חוקית לפטור מגיוס, לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה".
ממכון הרטמן נמסר על פסיקת בג"ץ: "שותפות בהגנה על ישראל אינה רק עניין ביטחוני, אלא מצווה בפני עצמה. דווקא במדינת ישראל נוצר עיוות דתי ומוסרי בו התורה משמשת כהצדקה להשתמטות משירות כתף אל כתף בהגנה על העם היהודי. "כל ישראל ערבים זה לזה" אינה רק סיסמה, אלא מיסודות המסורת היהודית. הגיע הזמן שהציבור החרדי יעלה קומה במחוייבותו לעם היהודי וייתן יד בבניין הארץ ובהגנתה. הגיע הזמן שהמנהיגות החרדית תוביל לחיבור הציבור שלהם עם החברה הישראלית, ולא להתנתקות וקיטוב".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יש להכריז על לימודי הישיבות כתואר אקדמי
    שוויון באקדמיה 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש להכריז על לימודי הישיבות כתואר אקדמי ולתקצב כמו אוניברסיטאות. איפה אם לא במדינת היהודים לימודים אלו יקבלו הכרה אקדמית?
    סגור
  • 1.
    זאת מדינה של סדום
    חי 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בגץ עושה מה שבזין שלו העיקר נלחם עם החלשים הגנבים הכי גדולים זה אתם
    סגור