משפט

"חודשים אין מינוי לנשיא העליון, שר המשפטים ממשיך במהפכה שקטה"

בכנס לשכת עורכי הדין התקיים פאנל בנושא הוועדה לבחירת שופטים על רקע החקיקה המשפטית . ח"כ קארין אלהרר: "שר המשפטים כינס את הוועדה לבחירת שופטים לא כי רצה, אלא כי הייתה עתירה לבג"צ". עו"ד ציון אמיר: "כשנוח משתמשים ברוב וכשלא נוח זאת דיקטטורה"
מערכת ice | 
יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
כנס לשכת עורכי הדין השנתי באילת פתח הבוקר (שני) את יומו השני, במהלכו נערך פאנל בנושא הוועדה לבחירת שופטים, על רקע החקיקה המשפטית. בפאנל נשאו דברים חברי הוועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית), שר המשפטים לשעבר עו"ד אבי ניסנקורן, ד"ר אלעד גיל, עו"ד ציון אמיר ועו"ד חיה שפיגל
"רוב אזרחי מדינת ישראל רוצים לראות מערכת משפט מאוזנת ומגוונת. מרבית חברי הכנסת תמכו בחוקים של איזון וגיוון במערכת המשפט", אמר קרויזר. "אתה מגיע לכמעט 80 חברי כנסת שרוצים לראות מערכת משפט מאוזנת ומגוונת. אין מחלוקת על מקצועיות של שופטים שעלו לכותרות בזמן כינוס הוועדה סביב נושא המינויים".
"יש מחלוקת כשמדובר על שופט שמגיע עם מטען ערכים שלא מתיישרים עם מי שבראש הפירמידה. שופט שתפיסת עולמו תואמת לגילדה, למערכת, מקודם. הדיונים בוועדה גם בוועדות המשנה וגם בגדולות יותר - מתנהלים בצורה מקצועית ועניינית. ההסכמה הרחבה מביאה שופטים טובים ומקצועיים. אני מתחייב רק על זה שבתקופה האחרונה מונו 146 שופטים טובים ומקצועיים".
 
ח"כ קארין אלהרר התייחסה לדבריו. "חשוב לזכור כי שר המשפטים כינס את הוועדה לבחירת שופטים לא כי שרתה עליו הרוח הטובה, אלא כי הייתה עתירה לבג"צ והיינו כפסע מדיון בביהמ"ש העליון. השר אפשר את כינוס הוועדה בתנאי שתהיה הסכמה רחבה.* אני בעד הסכמות רחבות אבל אני לא בעד לשנות את הכללים. לעכב מינויים ולייבש את המערכת פוגע בכל אזרחי ישראל".
"שר המשפטים לא רצה אותי בוועדה, אבל נבחרתי. הוא לא רצה לכנס את הוועדה, והיא כונסה. השר בא לשנות סדרי עולם ואנחנו לא נספק לו את התענוג הזה. אפשר לשנות דברים נקודתיים אבל לא את הכל. אני קוראת לשר המשפטים לתת לנו לבחור בוועדה לפי רוב". שר המשפטים לשעבר וח"כ אבי ניסנקורן הוסיף. "מערכת משפט עצמאית היא שמחזיקה את הדמוקרטיה הישראלית. אין בחוק לשר המשפטים ווטו בוועדה ואי אפשר לתת לו וטו אם זה לא כתוב בחוק - זו ההמשכיות של המהפכה השקטה".
"אנחנו כבר ביוני ועוד אין תאריך למינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון. כבר חודשים אין מינוי לנשיאות בעליון כי שר המשפטים ממשיך במהפכה משפטית שקטה. המערכת המשפטית מורעבת - אין מספיק שופטים. אי אפשר להשאיר מערכת כמו זו בלי נשיא. זו צריכה להיות הדרישה הראשונה למען הדמוקרטיה הישראלית ולמען החטופים ומעמדה של ישראל בפני בית הדין הבינלאומי".
עו"ד ציון אמיר הוסיף: "צריך לקרוע את נשף המסכות הזה אחת ולתמיד - כשנוח משתמשים ברוב וכשלא נוח הרוב מתואר כדיקטטורי. כשדיברו על השופט אלרון אמרו בהתחלה שהוא לא קורץ מהחומר - זוכרים? תזכרו את זה כשאתם מדברים על בחירת שופטים. הייתי ממבקריו הגדולים ביותר של אפי נווה, ובסיפור של מין תמורת מינוי דרשתי שיתפטר, אתה לא יכול להיות ראש לשכה או ראש וועדה למינוי שופטים עם עננה כזו מעליך".
עו"ד חיה שפיגל: "השאלה אם לקרוא למהפכה המשפטית רפורמה או מהפכה - היא גניבת דעת באמצעות רטוריקה. אנו דורשים שהמינויים לא יהיו מינויים פוליטיים. שר המשפטים לא מסכים שיעלו בוועדה שופטים שהקואליציה לא רוצה לקדם". קרויזר לשפיגל בתגובה: "לא מסתדר לך הדמוקרטיה כשאת בצד הלא נכון. הממשלה ניסתה להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים עם רוב מובנה, וכשזה לא עבד היא ניסתה להשתלט על לשכת עורכי הדין עם מועמד מ'מפעל הנקניקיות'". 
ראש לשכת עורכי הדין עו"ד עמית בכר לגבי דרישת שר המשפטים לפה אחד בוועדה לבחירת שופטים: "הממשלה חיכתה עם החקיקה כדי לראות אם נווה חוזר, הוא ישחית את הלשכה והם ישתלטו על הוועדה לבחירת שופטים. שר המשפטים כופה על הוועדה להסכים בפה אחד - בניגוד לחוק. יש לנו ברירה להתמודד עם אי החוקיות הזו -  עתירה לבג"ץ. אני חושב שאסור להתפשר ואסור לאפשר את סיכול מינוי נשיא בית המשפט העליון."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה