משפט

טיקטוק נגד ממשלת ארה"ב: "נמשיך להילחם על הזכויות שלכם"

ההגנה המשפטית של האפליקציה הסינית: התיקון הראשון לחוקה האמריקנית - חופש הביטוי. גורמים שונים מעריכים כי הקרב עשוי להגיע עד בית המשפט העליון ולהגדיר מחדש את גבולות הדיבור המוגן באינטרנט. אלו הטענות המרכזיות שמשמיעים שני הצדדים בפרשה
מערכת ice | 
טיקטוק (צילום shutterstock)
התגובות לחוק החדש שעבר בסנאט האמריקני המסכן את עתידה של אפליקציית טיקטוק בארצות הברית אינן פוסקות. גורמים בטיקטוק ומומחים משפטיים טוענים כי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי, כך דווח אתמול (רביעי) ברשת CNN. "נמשיך להילחם על הזכויות שלכם בבית המשפט", הכריז מנכ"ל טיקטוק בסרטון שפרסם באפליקציה. טיקטוק מעודדת את משתמשיה בארצות הברית ליצור קשר עם נבחרי הציבור ולעודד אותם לצדד בהם. 
ממשל ביידן יצא למערכה כנגד אפליקציית הסרטונים הקצרים טיקטוק. בחוק חדש שעבר בסנאט הוכרע כי חברת האם של האפליקציה ByteDance (בייטדאנס) תיאלץ למכור את האפליקציה לחברה אחרת תוך תשעה חודשים. אם תיכשל בכך, תיאסר האפליקציה לשימוש בתוך גבולות ארצות הברית. לטענת הממשל בארצות הברית, אפליקציית טיקטוק מוסרת מידע פרטי של משתמשים לידי הממשלה הסינית. 
 
מומחים רבים טוענים כי לממשלת ארצות הברית יש תיק חלש יחסית לחיוב המכירה. למרות זאת, גורמים אחרים סבורים כי טענות ארצות הברית דווקא חזקות. "אם האפליקציה אוספת מידע על האוכלוסייה האמריקנית שממשלת סין יכולה להשתמש בו בכל צורה על מנת לאיים על המדינה, אז מדובר באינטרס מדיני שגובר על התיקון הראשון", אמר ל-CNN נייט פרסלי, פרופסור בסטנפורד ומייסד ומנהל שותף של המרכז למדיניות סייבר.  
טיקטוק מנגד טוענת שהיא לא מוכרת או מוסרת מידע, ואף מדגישה כי היא משקיעה כספים רבים בהגנה על המידע השמור אצלה ותורמת לכלכלת ארצות הברית. בנוסף, גורמים משפטיים טוענים כי העבודה שממשלת ארצות הברית הייתה יכולה להעביר חוק להגנה על פרטיות במקום לאסור על השימוש באפליקציה לחלוטין, מחלישה עוד יותר את התיק המשפטי. 
 
"מה שמוטל פה על הכף הם לא האינטרסים של טיקטוק", מסרה ראמיה קרישנן, חברת סגל בכירה במכון לחופש הביטוי באוניברסיטת קולמביה לרשת CNN, "זה בלתי ניתן להכחשה שלאמריקנים יש זכות לצרוך מדיה חברתית לבחירתם". גם אילון מאסק, מנכ"ל X (טוויטר לשעבר), טוען כי ההגבלות על טיקטוק יהוו פגיעה בחופש הביטוי. "לעשות את זה יבגוד בחופש הביטוי", כתב בציוץ, "זה לא מה שאמריקה מייצגת". 
 
התיק עשוי להגיע עד לבית המשפט העליון בארצות הברית. מקרה שכזה עשוי להגדיר מחדש את גבולות חופש הביטוי ולקבוע תקדימים בנושא באינטרנט בכלל וביחס לרשתות חברתיות בפרט. ברקע עומד מקרה תקדימי ממונטנה בשנה שעברה. מונטנה העבירה חוק המוציא מחוץ לחוק את השימוש באפליקציה, אך האיסור ירד מהפרק על ידי בית המשפט בטענה שהוא פוגע בחופש הביטוי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה