נבחרת אייס

עלויות המלחמה הצפויות וכיצד יש להיערך אליהן | פרופ' ירון זליכה

מלחמת הקיום שנכפתה עלינו עומדת לעלות עשרות רבות של מיליארדי שקלים בחמישה תחומים
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  4
פרופ' ירון זליכה (צילום באדיבות המצולם, shutterstock)
ראשית, הנזק האזרחי שנגרם כבר עתה ברחבי ישראל, ובפרט כמובן ביישובי העוטף, נאמד בכמה מיליארדי שקלים. על רקע האסון הנורא שהתחולל וגם למען המורל הלאומי שלא לומר חובתנו המוסרית לתושבים, אנו צריכים לשקם את היישובים שחרבו ולהופכם לסמל מחודש של ציונות, התיישבות ופריחה.
שנית, סל השיקום והתמיכה שיידרשו לחללי המערכה ולאלפי הפצועים, האזרחים והחיילים, לרבות התמיכה הנפשית שתידרש לאורך שנים יגיע למספרים גבוהים עוד יותר ולהערכתי למספר דו ספרתי של מיליארדים. מעבר לפיצוי הכספי הנדרש למשפחות ההרוגים (שיש להכריז על כולם כחללי צה"ל על כל המשתמע מכך) ולמשפחות השבויים הרי חבל ארץ שלם שבו עשרות אלפי תושבים חווה חוויות של שואה. חוויות שחוללו שמות בנפשות התושבים, ילדים ומבוגרים. המדינה נדרשת לעמול על סל שיקום נפשי למספר אדיר של תושבים כאשר מערכות בריאות הנפש הקיימות כלל לא מסוגלות להתמודד מספרים כאלה. יש להגדיל את תקני מערכת בריאות הנפש באלפי משרות ואת תקציביה במיליארדי שקלים.
שלישית, העלויות הביטחוניות של ניהול המערכה החל מתשלום ימי המילואים, דרך שעות הטיסה הרבות מאוד, הציוד שיתכלה וכמובן החימוש למערכותיו השונות יגיעו אף הן למספר דו ספרתי של מיליארדים. אמנם פורסם כי ארה"ב תעניק לישראל סיוע ביטחוני חשוב בהיקף של כשני מיליארד דולר אך אלו לא יכסו אף לא מחצית מהעלות בתחום זה.
רביעית, הקונספציה שהונהגה בישראל מזה שלושים שנים ויותר כי ניתן לצמצם את צבא היבשה הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית (רמת היחידות, איכות הציוד הניתן להן וכמובן רמת האימונים) הוכחה כשגויה. כאשר מסביבנו הוקמו צבאות של חי"ר (לבנון, סוריה, עזה ואפילו ביהודה ושומרון מסתובבים אלפי חמושים) אשר כל מטרתם הרג יהודים במיטותיהם אין באפשרותנו להסתמך אך ורק על מטוסים ועל טנקים. אנו נדרשים לכמה אוגדות חדשות של חי"ר ממוכן. אוגדות שהיו לנו בעבר ופורקו. העלות של הקמת אוגדות חדשות אלה הוא מיליארדים נוספים.
חמישית, משטרת ישראל הוכיחה עצמה כאלמנט חיוני בשעת חירום. גם אירועי שומר חומות, להבדיל אלף הבדלות, הראו עד כמה כוחות גדולים של משטרה חמושה וניידת היא קריטית לביטחון תושבי ישראל. אנו נדרשים להגדיל את היקף המשטרה. לא מיותר לציין כי היקף כוחות המשטרה כיום לא מספיק גם לטיפול בבעיית הנשק והפשיעה בציבור הערבי בישראל שחלילה יכול להיות מופנה יום אחד כלפי כולנו. גם משימה זו תדרוש מיליארדים רבים.
כמובן מוקדם לבצע אומדן מדויק של סך עלויות המלחמה ובוודאי כאשר איננו יודעים אם לא תתחולל הסלמה נוספת שתרחיב את המלחמה חלילה גם לזירת לבנון. עם זאת, כבר בשלב זה ניתן להעריך כי העלויות החד פעמיות יגיעו לסדר גודל של חמישים מיליארד שקל. זאת ועוד, לאחר המלחמה יידרשו תוספות תקציביות קבועות לבסיס התקציב של צה"ל, המשטרה ומערך בריאות הנפש שיגיעו לסדר גודל של עשרים מיליארד שקל. עלויות העולות בסדרי גודל שלמים על עלויות מלחמת לבנון השנייה.
כיצד אפוא יש להיערך לעלויות כה כבדות? את העלויות החד פעמיות יש להכיל במסגרת של קופסא תקציבית מחוץ לתקציב השוטף שתנוהל בנפרד ותתווסף ישירות לחוב הלאומי. עשינו זאת בעבר מספר פעמים והמתודולוגיה מקובלת על חברות הדירוג. רמת החוב הלאומי הנמוכה של ממשלת ישראל תסייע לנו. גידול של חמישים מיליארד שקל יעלה את רמת החוב הממשלתי משישים אחוזי תוצר בקירוב לכשישים ושלושה אחוזי תוצר. לא נורא.
אולם, את העלויות השוטפות אי אפשר לספוג מחוץ לתקציב מבלי להשפיע על דירוג האשראי, על תגובת השווקים וחמור יותר על ציפיות הציבור להעלאות מיסים. מכאן המרחק קצר לפגיעה באופק הצמיחה שלנו. יש אפוא חובה לממן את העלויות השוטפות. במאמר הקודם הרחבתי מה נדרש לעשות במישור המאקרו כלכלי ואני ממליץ לקוראים לעיין בו שוב על רקע הדברים הנאמרים במאמר הנוכחי. עיקרו של המאמר הוא שהדרך היחידה לחידוש הצמיחה במשק עוברת דרך הפעולות הנדרשות לריסון יוקר המחיה ודרך הרפורמה הנדרשת במערך המיסים שלנו. חידוש הצמיחה, לצד קיצוצים תקציביים נרחבים בצד ההוצאה (וחלילה לא העלאת מיסים), יאפשרו לנו להחזיר את הבסיס התקציבי של ישראל לאיתנותו.
אני חוזר ומזהיר, בהמשך למאמר הקודם, כי המלחמה תקפה אותנו בעיתוי כלכלי בעייתי מאוד וכי צעדים שגויים בכלכלה עלולים לחולל קטסטרופה כלכלית. מנגד, התנהלות כלכלית אחראית תאפשר לנו שיקום מהיר.
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית ששימש כחשב הכללי בתקופת מלחמת לבנון השנייה (2006) וכמנהל המדיניות הכלכלית החדשה שהונהגה בעקבות פשיטת הרגל הממשלתית שחוללה האינתיפאדה השנייה (2003).
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    תדע כל אם עברייה
    גם אתה שותף! 10/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תדע כל אם עברייה, שהיא שולחת את בנה לסכן את חייו בקרב אחרי שראש הממשלה ו/או שלוחיו מקבלים עצות מברדוגו בזמן מלחמה, ועוד חברים בארגון הפשע והתעמולה או חנפנים שמשרתים בה כמוך, שממשיכים לרמות את הציבור או לבלבל ולנר ל את המצב החורבני שאילץ את בת בריתנו להציב נושאות מטוסים כאיום. אפילו במאמר/טור זה, שמוטב שמי שסיפר לנו שהכל כמעט בסדר לא היה כותב אותו כלל. דרך אגב, שום מילה על ביטול העברות /החזרות של כספים קואליציונים למפלגות החרדיות ו למפלגות העליונות, שממשיכים לעבור באישון ליל כפי שפורסם גם במהלך הלחימה (לפחות למלגות החרדיות).זוהי עוד ראיה אם כי מדרגה נמוכה יוצר לניתוק שלך ולמניעים הנסתרים שלך. אולי מוטב ש גם הסטודנטים שלך וכל עם ישראל ידע על כך.
    סגור
  • 3.
    הכותב הוא אחד משופרות ראש הממשלה בשנים האחרונות
    איך הוא מעז 10/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכותב התעלם ב10 חודשים האחרונים מהפיל שבחדר. מאידך, בתקופת הממשלה הקודמת כתב מאמרים בין היתר על אובדן בטחון ועל שחיתות. אך ב10 חודשים האחרונים בלבל אותנו עם גרפים ועם הרבה עצים כדי להסיח כת דעתנו מהיער ומהשלכות ההפיכה בכל התחומים. ב10 חודשים האחרונים, בטחון הפנים הידרדר בצורה דרסטית, הסכנה להידרדרות בטחונית עלתה נוכח התנהלות הממשלה והמרכיבים שלה שזרקו בכל הזדמנות גפרורים בוערים לתוך חבית חומר הנפץ, בנוסף, למרות כל השנים נתניהו נכשל גם בכך שאיראן כמעט גרעינית אם לא כבר!, וההתרעות עלו, והכלכלה היתה במסלול ברור לכיוון העתיד של התרסקות אם ההפיכה וחוקיה שנמצאים באתר הכנסת, היו עוברים. וכתבנו כאן, שהכותב טעה בהערכה שלו, לא רק מפני שהסכנה להידרדרות כלכלית היא דרמטית, וזה עוד לפני סיכונים אחרים כמו אירועים בטחוניים. והכותב של טור זה המשיך להלך בין הטיפות ונר ל את השחיתות של ראד ממשלה נאשם, פשוט התעלם ממנה, ואת הפירוק של המדינה, ומוסדותיה ודל שומרי הסף, ואת ההידרדרות הבטחונית ולא כתב עליהם שום טור. על כן, אין לכותב שום זכות מוסרית, לכתוב על איך התמודד עם תוצאות המלחמה, שבשתיקתו תרם לה.
    סגור
  • 2.
    קשקשן
    דן 10/2023/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה חלק ממכונת הרעל. למי אתה נותן עצות. חוצפן.
    סגור
  • 1.
    כמו שאתה תמיד, מדבר רק על כסף
    מלי 10/2023/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברינו האמריקאים שדאגת ללכלך עליהם יעזרו באמת ואחרי הנצחון שלנו יבואו איתך ועם כל המחנה שלך חשבון. אז נראה אותך עושה חישובים...
    סגור