נבחרת אייס

המונופולים והיבואנים הבלעדיים משחקים בכמויות | פרופ' ירון זליכה

פרופ' ירון זליכה בטור מיוחד ל-ice על חלקם של היבואנים והמונופולים ביוקר המחייה בישראל: "שנה חדשה אמנם החלה אך כפי שזה נראה כרגע גם בשנה החדשה תימכר כל תחולת הסופר מרקט הממוצע שלנו בחצי מחיר והכול במרחק של פחות משעה וחצי טיסה"
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  5
פרופ' ירון זליכה על דיפלומט (צילום באדיבות המצולם, מתוך אתר החברה)
אין זה סוד כי חוקי התחרות, כמו גם חוקי הצרכנות, הפכו לאות מתה בישראל באופן המאפשר למונופולים, ליבואנים הבלעדיים ולבנקים לשחק בנו כמו בילדים קטנים. אחת התופעות המקוממות הנהוגות בישראל היא תופעת המשחק בכמות ובמשקל של הסחורה הנמכרת והכול בתקווה שלא נשים לב.
הבה ניקח לשם הדוגמא את דיפלומט, אחת היבואניות הבלעדיות והמונופוליסטיות המרגיזה ביותר בהתנהגותה. החברה ייקרה בשנה האחרונה את מוצריה ארבע פעמים ברציפות. דיפלומט אמנם זכתה לקיתונות של ביקורת על ההתייקרויות הבלתי פוסקות שלה אולם ביקורת זו כלל אינה מפחידה אותה ובוודאי שאינה מרתיעה אותה. וזאת מהסיבה הפשוטה שרשות התחרות מתנגדת להכרזת יבואנים בלעדיים כמונופולים (ולכן קשה יהיה מאוד לאכוף עליה את חוקי התחרות) ואילו בית המשפט העליון ממילא רוקן מכל תוכן, ערב פסח האחרון, את החוק הצרכני החשוב האוסר על מונופולים לגבות רווחים מופרזים. אותו חוק צרכני שאימצה כנסת ישראל מתוך החקיקה האירופית.
באופן שערורייתי ותחת סמכות לא ברורה רוקן בית המשפט העליון את חוק של הכנסת (שאינו סותר חוק יסוד, אינו פוגע בדמוקרטיה אלא להיפך שומר על מרכיב חיוני בדמוקרטיה והוא הגנת הצרכן, אינו חוק בלתי סביר שהרי הוא נהוג באירופה) כך שהוא לא יגן עלינו כפי שהוא מגן על הצרכנים באירופה.
וכעת, אם שרשרת ההתייקרויות שחוללה דיפלומט בשנה האחרונה לא הספיקה לה, הרי החברה הודיעה לאחרונה כי היא צופה עוד העלאות מחירים. זאת, בטענה כי שער החליפין עלה, הגם שכאשר שער החליפין ירד היא לא טרחה להוריד מחירים. ואם כל זה לא עובר את הגבול אז החברה ברוב חוצפתה קיצצה את משקל חבילת הטונה סטאר קיסט מ-160 גרם (112 גרם לאחר סינון) ל-120 גרם (84 גרם לאחר סינון) בלבד! משמעות הקיצוץ היא העלאה של לא פחות משלושים ושלושה אחוזים במחיר לכל גרם מוצר! בעזות מצח עוד טבעה דיפלומט על העטיפה את הכותרת הבולטת "משקל חדש". וכך, מי שלא התעמק בכתוב עד הסוף לרבות את האותיות הקטנות יותר, עלול היה לחשוב כאילו המדובר בכלל בהטבה שנותנת דיפלומט שהגדילה את המשקל ולא בהקטנת המשקל שייקרה עוד את המחיר.
גם ההודעות החוזרות ונשנות על כוונות או על ציפיות להעלאות מחיר הן סוג של תיאום מחירים עקיף, אולי בתקווה שעוד יבואנים ועוד מונופולים יעלו אף הם מחירים וכך העלאת המחירים הבאה שתחולל דיפלומט תיבלע בשקט.
ומה עושה הרגולציה? כלום ושום דבר. רשות התחרות בכלל עובדת אצל המונופולים והיבואנים ומנסה בכל כוחה להימנע מאכיפת חוקי התחרות או אף לפרש אותם לטובתם. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתקשה לעקוב אחר כל המשחקים הללו אליהם נלווים גם שינויים תכופים במבצעים (אחד ועוד אחד או הטבות אחרות תחת מבצע) ולכן מדווחת לדעתי על רמת התייקרויות נמוכה יותר מהרמה האפקטיבית שבה משתנים המחירים בישראל. שר האוצר מוסיף שלא לבטל את המכסים, מכסות היבוא, התקינה הישראלית החוסמת יבוא חופשי וזול מאירופה או את מועצות הייצור הפועלות כקרטל רשמי.
המחאה נגד הרפורמה המשפטית מקפידה שלא לעסק בסוגיית העושק שעושקים אותנו המונופולים, היבואנים הבלעדיים והבנקים מחשש לפגוע במקור תמיכה (ואולי גם מימון) גדול של המחאה. בתי המשפט מוסיפים לשמור על ההון בישראל ולהתעלם מהצרכנים. שנה חדשה אמנם החלה אך כפי שזה נראה כרגע גם בשנה החדשה תימכר כל תחולת הסופר מרקט הממוצע שלנו בחצי מחיר והכול במרחק של פחות משעה וחצי טיסה.
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    זליכה הוא שופר מלא לממשלת החורבן
    מסית את האש מהנאשם 10/2023/07
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מתעסק בעצים בזמן שהיער בוער. כשהיער בוער, והמצית מסתובב חופשי, לא מתעסקים בטפל. מצד שני טוב שיצא המרצע מן השק. המסכות הוסרו וזה ברור כשמש. זליכה עובד בשירות הנאשם וממשלתו המשיחית שמחזיקה כליום עוד ועוד פחי נפט. את זליכה לא מעניינת על באמת שחיתות כמו שחשבנו שעניינה אותו בתקופת אולמרט. זליכה מסתבר כביביסט ששותף להכשרת שחיתות בקנה מידה מפלצתי שעשוי להוביל אותנו לחורבן בכל התחומים. העיוורון שלו, או שירותי השפרור וההסחה שהוא נעמיק ב10 החודשים האחרונים, שלא ברור מה השכר שהובטח לו בגינו, (האם מתקרב לזו של סילמן, שיקלי, החכית השוררת ממרצ, אורלי לוי בזמנו, יוסי לוי שמונה לקונסול השבוע? או רק דקות מסך בפראבדה 14? את זה ימים יגידו). מה שבטוח שלקרוא טור דעה מנותק מהמציאות שלו, היא גניבת דעת. נתניהו הוא הפטרון הפוליטי שלו וטוב שהאמת יצאה לאור והמרצע יצא מהשק. הוסרו המסכות. איראן גרעינית, הפיכה משטרית, כשלון בטחוני קולוסאלי, ולא ניתן לתקן כלום בכלכלה כשאין יציבות פנימית, בטחונית ווודאות באופן כללי.
    סגור
  • 3.
    יוקר המחיה
    רח 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הציבור לא מעניין את הממשלה. שם חוגגים על גבינו בשכר גבה ותנאים נילווים. יוקר במחיה לא עץ עניין אותם. כולם משחקים בכאילו נלחמים בו, אך האמת נמצאת בשטח והציבור מרגיש את העושק.גניבתמכספי הציבור ושפיכתו למקומות שלא משרתים את כל האוכלוסיה. וכלכלה נאוליברלית של קוהלת בהעברת ההון מהציבור לעשירים. אבל גם לזה יש גבול.
    סגור
  • 2.
    כל הזמן אתה מדבר על החברות הפרטיות
    י 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה עם חשבון החשמל המוגזם והארנונה השוחטת ושאר המיסים שאנחנו משלמים עשית השוואת מחירים לחול
    סגור
  • 1.
    אז תחליטי זליכה - את בעד מדיניות ביביסטית הון שלטון?
    עדינה 10/2023/06
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אז תחליטי זליכה - את בעד מדיניות ביביסטית הון שלטון של מונופולים בסופר? שנים חפרת לנו נגד הריכוזיות הקפיטליסטית של ביבי לאורך 15 שנה ולעיתים קיבלת שכר עבור הרצאותיך. ולבסוף התברר שאת מעריצת מושבעת שלו ומדיניותו NUMBER ONE FAN! אז למה חפרת לנו את הראאש 20 שנה?
    סגור
  • ירונה זליכה הבינה
    דני קיי 10/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפני הבחירות כשנשאלה זליכה באולפנים האם תשב בממשלת ביבי היא השיבה "לא מה פתאום מפני שביבי מושחת" עכשיו היא הבינה שבלי תמיכה בביבי אין לה סיכוי להיכנס לפוליטיקה אז עכשיו היא בעד ביבי
    סגור