נבחרת אייס

חורבן הבית, מודל 2023: נתניהו וסמוטריץ' החלו בריסוק הכלכלה | מתן חודורוב

כששרי הממשלה עסוקים בהכחשת האזהרות החמורות של "מודיס", ביטול עילת הסבירות כבר נותן את אותותיו בשטח: הבורסה מדשדשת מול שווקים זרים, הדולר המזנק עלול ללבות מחדש את האינפלציה – וההשקעות בסטרטאפים הידרדרו לשפל של שנים. השלב הבא עלול להיות הפחתה בדירוג האשראי, אז למה בכל זאת יש גם סיבות לתקווה בתשעה באב? 
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  41
צילום רונן אקרמן, shutterstock, פלאש 90/ Amit Shabi/POOL
את שלל הקריאות לאחדות ישראל, שנשמע כרגיל בתשעה באב, כדאי לקרוא השנה בעירבון מוגבל מאי-פעם: ביטול עילת הסבירות, שקרע את העם רגע לפני הצום, הרי אושר במליאת הכנסת ללא שום ריכוך או פשרה בין אחים; תוך התעלמות מתריסה מתחינות נשיאי ישראל וארה"ב; בצפצוף משועמם על עמדת הכלכלנים וקברניטי הביטחון הלאומי, שממשיכים לאבד לוחמי מילואים בקצב מדאיג; בניגוד משווע לאזהרות ענף ההייטק וחברות הדירוג, כשהקיצון והשוליים (בן גביר ולוין) משתלטים על מה שנותר מהשדרה המרכזית של הליכוד.
כך לא מתנהגים מי שרואים ביריביהם הפוליטיים כשותפי גורל, או מי שמבקשים "לתקן באחריות" את מערכת המשפט כמאמר הקלישה החבוטה – אלא מי שחותרים לשחזר במו ידיהם את חורבן הבית, מודל 2023. זהירות, זה עוד עלול להצליח.

קצב האירועים בזירה הכלכלית שומט גם לסתות של שועלי קרבות ותיקים: בשני ימי המסחר שלאחר אישור החוק, המדדים המובילים בת"א צנחו ביותר מ-5% - וגם לאחר תיקון חלקי, הרווח הצנוע שצברו המשקיעים כאן מראשית 2023 נמחק כמעט לגמרי. זאת, בשעה שבורסות העולם מציגות השנה חגיגה בירוק: מצרפת וספרד (15%+), דרך יפן (25%+) ועד לנאסד"ק בארה"ב (41%+). המשמעות הפיננסית ברורה: חלק ניכר מכספי הפנסיה של החוסכים הישראלים, מתנגדי המהפכה המשפטית ותומכיה, סובל מתשואת חסר דרמטית שניתן לייחס כמעט אך ורק למשבר המשטרי בישראל.
כל עוד נדמה היה שפשרה כלשהי בהישג יד, הדולר שמר על רמות נסבלות של כ-3.58 שקל; אלא שמיד עם סיום ההצבעה על הנוסח המחמיר ביותר של הרפורמה, המטבע האמריקני זינק עד לפיק של 3.72 שקל. לא רק שהפיחות הזה גרם לרבבות ישראלים לשלם השבוע ביוקר על כרטיסי הטיסה לחופשות הקיץ: אם השקל יתמיד בהיחלשות לאורך זמן, מוצרים מיובאים לישראל (שמחירם נקוב בדולרים) יהפכו יקרים אפילו יוקר; תעריף הדלק הריאלי יזנק, והממשלה תיאלץ לוותר על יותר ויותר הכנסות ממיסים כדי להמשיך ולהקפיא את עלותו לנהגים כפי שעשתה עד כה; וחשוב מכל: האינפלציה, שדוכאה בסדרת פעולות יעילות של נגיד בנק ישראל, עלולה לזקוף מחדש את ראשה – ולאלץ אותו להעלות שוב את הריבית על חובות ומשכנתאות.
פרופ' ירון העריך בעצמו רק בחודש שעבר, שהמהפכה המשפטית אחראית לעד 1.5% מעליית המדד השנתית – כשליש מגל ההתייקרות כולו. אגב, ביטול הסבירות יאפשר להחליף אותו גם באדם נטול כישורים מתאימים, שמן הסתם יספק אומדנים אופטימיים יותר לממשלה.
אם כל זה לא הספיק, הגיעה "מודיס" והאירה, בפנס המסנוור ביותר בארסנל שלה, את התרחישים שמחכים עוד בהמשך: ביטול עילת הסבירות, קבעו בסוכנות האשראי הגדולה, יוצר סיכון חדש לכלכלת ישראל ולביטחונה; דילול ארגז הכלים של ביהמ"ש העליון, בבואו לבחון את הפעלת הסמכויות של השרים כקולקטיב וכיחידים, יערער את מערך האיזונים והבלמים בדמוקרטיה הצעירה; העתירות לבג"ץ עשויות להתקבל ולקרב את המדינה למשבר חוקתי, שבו הממשלה תסרב להכיר בפסילת חוק היסוד וגורמי הביטחון יידרשו להחליט למי הם מצייתים; וצניחת ההשקעות בהייטק, שהפכה לתלולה בהרבה מהממוצע בעולם, תפגע בקטר הצמיחה של המשק כמוטה ייצוא וטכנולוגיות.
אילו קראנו לפני שנה טקסט כל כך קשה על ישראל, היינו סבורים שטעות דפוס שרבבה את המדינה הלא נכונה אל תיאור שנדמה כחלום בלהות; אלא שכרגע, המראה של "מודיס" – לא מחמיאה ככל שתהיה – משקפת נאמנה את הדימוי של המשק שלנו במדינות המערב, והיא כמובן גם משפיעה על החלטות ההשקעה שיתקבלו שם בקרוב.
 
אפילו עוד יותר מהסקירה עצמה, מטרידה תגובתם השאננה של נתניהו וסמוטריץ' לנוכח פרסומה ברחבי העולם הכלכלי המשתאה. השניים, שטענו בעבר כי מודיס פשוט אינה מכירה את "חוסנה של החברה בישראל", המשיכו להכחיש את המציאות – הפעם בקבעם כי התעשיות הביטחוניות "מפוצצות בהזמנות" (כך במקור), וכי ישראל תייצא בקרוב גז לאירופה – אגב, מהלך שטרם אושר ע"י הרגולטורים במשרד האנרגיה. מילא נתניהו שטיפס על עץ גבוה, ונראה במליאה חסר אונים מול הקיצוניות של שר המשפטים שלו, אבל מדוע שר האוצר מוכר למשקיעים סיפורי גרנדמייזר, ששוחקים את מעט האמינות שעוד נותרה למשרדו? היכן החשב הכללי, יהלי רוטנברג, שידווח לציבור קצת נתוני אמת אודות ההשלכות הצפויות של האזהרה על עלויות החוב שמגייסת המדינה בחו"ל?
כמו האקדח שהונח על השולחן במערכה הראשונה (הורדת תחזית האשראי באפריל), ונטען במערכה השנייה (ההודעה החריגה שבעקבות החקיקה), יש לצפות לירייה עצמה במערכה השלישית: פגיעה בדירוג החוב עצמו, אולי כבר בחודשיים הבאים. אם תסריט כזה יתממש, ישראל תצא מקבוצת המדינות האטרקטיביות להשקעות של קרנות פנסיה מחו"ל – ותעבור לרשימה מסוכנת יותר, שאליה כספי הציבור חשופים בשיעור מצומצם בהרבה. גם הריבית על האג"ח, שמשלמת הממשלה תמורת הלוואות מכל העולם, צפויה במקרה כזה לעלות – באופן שיבוא במישרין על חשבון ההוצאות האחרות בתקציב המדינה: חינוך, ביטחון, רווחה, תשתיות, קליטת עלייה ומה לא.
צריך להגיד גם מילה על ההייטק: ספינת הדגל של ישראל, האחראית למרבית הייצוא של המשק, שטה כעת ברוורס. כ-4 מכל 5 חברות חדשות נפתחות כיום בארה"ב, לרוב במדינת דלאוור, ואת המיסים במקרה של אקזיט הן לא ישלמו בארץ. יחד עם ההון שגייסו, שנדד בחלקו לבנקים זרים, גם העובדים הפוריים ביותר במדינה – מהנדסי תוכנה, כותבי קוד, מנתחי חולשות, מומחי בינה מלאכותית – עלולים להעתיק את מיקומם ליעדים רבים מעבר לים, שממתינים להם בזרועות פתוחות. אם רק עשירית מהם תעזוב, כפי שמנבאות קבוצות ווטסאפ זועמות שהוצפו בעקבות ביטול הסבירות, התוצר המקומי ואיתו כלל הציבור יחטפו מכה כלכלית קשה.
הסיבה לתהליך ברורה: תעשיית החדשנות לא יכולה להתקיים במדינות שבהן ביהמ"ש אינו מוסמך להגן בחוזקה על הפרט מפני פגיעה ממשלתית – בין אם מדובר בערך הקניין הרוחני שהוא יוצר (פטנט), ובין אם מדובר בחירויות הפרט שלו לחיות כטוב בעיניו. אם אנשי האוצר מקווים שניתן לבלום גל של רילוקיישן, באמצעות הקשחת מבחני המס לניתוק זיקת התושבות מישראל, נכונה להם (עוד) אכזבה מרה.
אבל דווקא בתשעה באב, יש גם בשורות טובות לכלכלה הישראלית בשעתה הקשה: המגזר היצרני, הליברלי ברובו, הוכיח בחודשים האחרונים עד כמה חשובה לו המדינה והציף את הרחובות; הפירמות המובילות במשק קיימו שביתות על חשבונן, ארגוני העובדים נכנסו לתמונה והכלכלנים הבכירים – גם בשירות המדינה עצמו – החלו לדבר בגלוי ובבירור על הסכנות המצפות לנו. מעורבות אזרחית חסרת תקדים כזו, אינה מאפיינת חברה בקריסה ואינה מאפשרת חיסול מהיר של מגני הדמוקרטיה. בעיקר בזכות כל אלה, נדמה לי שבכל זאת קצת מיהרנו לבכות השבוע את חורבן הבית השלישי.
תגובות לכתבה(41):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 36.
    כתב מתנשא וללא הבנה ממשית בגרעון תקציבי יחסי
    חחיקל 11/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מצריך תואר 2
    סגור
  • 35.
    לגמד אין השכלה כלכלית אז מאיפה החוצפה להסביר כלכלה? (ל"ת)
    סקרן 08/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 34.
    לא מבין איך מה שהוא טוען נכון
    צביקה 08/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחאה במו ידיה פוגעת בכלכלה , ראו דוגמא חברת פפיה איך מאות אלפי אנשים משכילים אוכלים את השקר הזול הזה?
    סגור
  • 33.
    השמאל מביא עלינו חורבן
    שי 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רפורמה שגם ראשי האופוזציה רצו בה לפני שנה, פתאום מתנגדים, ועל זה הורסים את המדינה, הזויים. השמאל הורס את הצבא כשקורא לסרבנים. השמאל הורס את הכלכלה שקורא למשקיעים להוציא כספים מהמדינה. השמאל הורס את הדמוקרטיה רק כי הפסידו בבחירות. השמאל הורס את החברה הישראלית כי הוא צנסה להשתיק צד אחד של העם ע"י נסיון למוטט את ערוץ 14.
    סגור
  • 32.
    הם יהרסו את המדינה ובסוף יברחו מהמדינה
    2023 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי לא מעניין אותם כלום ביבי אסף סביבו הספסוף כדי שיתמכו בו בלי למצמץ, כול הליכודניקים הטובים מחוץ לליכוד
    סגור
  • טען עוד
  • 31.
    ואוו התרשמתי
    דוד 08/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כל הכבוד שופר מקצועי שלא נותן לעובדות לבלבל אותו המדדים לא קורסים להפך הם בעליה מתמדת ומעלה הכולהרי זו שאיפתכם המוצהרת לא?!?! אחרת מדוע עודדתם ודירבנתם את כל מי שיכולתם להוציא את כספם מהמדינה אז עכשיו אל תבכו חוץ מזה למי אתם מגיעים בתלונות לביבי?! הרי הוא הביא את ישראל למצב הטוב ביותר בתולדותיה ואתם ניסיתם להכחיש אז תאכלו את הדייסה שבישלתם או במילים אחרות ביבי נתן ביבי לקח יהי שם ביבי מהורך
    סגור
  • 30.
    כל מילה בסלע
    בובליל 07/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הנורא מכל הוא שכל אחד היום מודע לכך, שאת ישראל ניתן להחריב בתוך כמה חודשים. וגם אם יבלם ההרס הנורא, בטחון במדינה כבר אין ולא יהיה.
    סגור
  • 29.
    כתבה לא מקצועית בעליל
    מאי 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 3
    מתן לא עיתונאי אלא תעמולן בשקל
    סגור
  • 28.
    רוב העם בחר 64 חכים ימין
    דובי 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 4
    מתן חודורוב, רוב העם לא בחר בך בחר בימין בעד רפורמה משפטית וגם בתקשורת כן יהיה שינוי במדינה רוב העם קובע
    סגור
  • אבל רוב העם
    אאה 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא בחר בצעדים חד צדדיים ובחורבן כלכלי בטחוני וחברתי ,וזה מה שממשלה סו עושה
    סגור
  • מי שעושה נזק זה השמאל
    יהודי 07/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם הנתונים כאן אמיתיים זה תוצאה של ההסתה נגד הממשלה בעולם ההתבטאות של ביידן בזכות השמאל ועוד פעולות הסתה נגד המדינה לא עצם המהלכים שרק מקרבים את ישראל להיות דמוקרטיה כמו בכל העולם
    סגור
  • 27.
    ביבי הורס את הכלכלה
    שלום 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 3
    הוי האומרים לרע טוב ולטוב רע לפחות את הכלכלה אל תקחו ממנו כפויי טובה
    סגור
  • 26.
    למה לשקר?אפשר את האמת?
    מנגלה ביידיש 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אני ינסה להסביר דבר פשוט. .מי שהורס משתק ועושה ככל יכולתו להוציא דיבת הארץ..הקהל האנרכיסטי לא מודה למעשיו ?ולאן זה הוביל ?וההמשכיות הבילתי פסקת עם הרס היא זאת שאמורה להביא לנילאות הצמיחה הכלכלית??,אז עם אתם אנרכיסטים ברור לי שאתם נהנים ממה שקורה וקרה ושהיום אנחנו בדהירה למידרון תלול מאוד מאוד מאוד מאוד ..בושה בושה בושה בושה וזמבורות וזמבורות וזמבורות עוד ועוד ועוד ועוד
    סגור
  • 25.
    בחיאת מתן, אתה מדבר כמו רובוט
    יחיאל 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מתן הבנו את הצד שלך מזמן, שב בשקט ולמד מביבי על כלכלה, אתה מדבר וכותב שטויות, רובוט
    סגור
  • 24.
    כמה?
    אבי 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כמה עוד במה נותנים לקשקשן הזה .הוא טועה ברוב התחזיות ומדבר כמו כלכלן בכיר .תנחת
    סגור
  • 23.
    מצביעי ביבי זקוקים דחוף להשתלת מוח (ל"ת)
    לא יאמן 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 22.
    פרשן כלכלי מטעם
    שמעיה 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    8 2
    מציע לך להחליף מקצוע. כי להיות פרשן מטעם זה אולי טוב לטווח הקצר. אבל לטווח הארוך זה ממש לא כדאי. תצטרך להתמודד עם שאלות קשות על עיסוקך היום, כמו כיצד נפלת להיות משרתם של ברוני הכסף הפרוויליגים וכו'. תעבור על תחזיותיך מאז העיסוק ברפורמה ותראה כיצד המציאות טפחה על פניך. אתה ואדוניך עשיתם וממשיכים לעשות הכל כיד לפגוע בכלכלת ישראל . כי המטרה מקדשת את האמצעים. והמטרה היא הפלת הממשלה.
    סגור
  • נכון
    שלמה 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    צודק לגמרי, פרשן בשקל. מצד שני מי יזכור לו את הרעל שהו מפזר? אברמוביץ עושה את זה כבר עשרות שנים, ועדיין מעסיקים אותו.
    סגור
  • 21.
    נתניהו
    רותי 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    את המליונים שלו הוא מבריח לחו'ל בתוך המזודות של שרה
    סגור
  • 20.
    רוצים את הנהגת נבחרי העם
    נתי 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    ולא את שלטון השופטים וחבריהם שפועלים ממניעים פרטיים ואגואיסטים
    סגור
  • 19.
    חארטה
    נתי 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 3
    כתבה מסיתה וטיפשית.... נתניהו הבנאדם שהכי תרם למדינה הזאת מאז שהיא הוקמה
    סגור
  • 18.
    למה לא מזכירים יותר את הונגריה ופולין?
    משה כאהן 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כי הדירוג שלהם עלה בחזרה למה שהיה לפני הרפורמות שהם ערכו?!
    סגור
  • 17.
    אנחנו רוצים דמוקרטיה ולא שלטון החונטה המשפטית (ל"ת)
    דמוקרטיה 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 16.
    חודרוב כדאי לך להיות יותר צנוע
    ירון 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 4
    את מה שנתניהו שכח בכלכלה את עוד לא מכיר ולכן שב בשקט ותלמד כי מכל העסק הזה תצא כנראה אהבל
    סגור
  • 15.
    חודורוב הלהטב מהשמאל הקיצוני שונא את הממשלה
    אסי טלמון 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    9 5
    מפיץ שנאה בכל מקום
    סגור
  • 14.
    נתניהו'ז וססמוטריק
    אילנית 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 2
    שתיים בשקל
    סגור
  • 13.
    טיפשות קשה מרוע
    יורה דעה 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 4
    ומה תאמר מתן, בעוד כמה חודשים כשתראה שנבואת הזעם שלך תוכח כעורבא פרח?! מה אז?! בעידן בו הארכיון הוא האויב הגדול ביותר שלו עצמו, צריך להיות ממש ממש טיפש לכתוב מילים בלי כיסוי..
    סגור
  • 12.
    לא מיהרנו
    חיים 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 2
    לא, ממש לא מיהרנו. נעשה מול ענינו הרס מושלם של מדינה שלמה. שר אוצר אוצר שמוכן לבפוג הפסד על חשבון המהפיכה. הלו, זה הכסף שלי, העתיד שלי ומשפחתי. הכסף של כולנו. איזה דבר מטומטם להגיד? וצריך להחמיר ולהקצין את התגובה. וצריך להגביר את המאמצים וההכנות לעזיבה. שחצי עם ידאג לעצמו: צבא, בטחון, כלכלה, שיכון ודיור. מה שכן, תהיה הקלה בעומסי התנועה. לפחות משהו טוב בכל ים הטמטום והטפשות והבורות של חלק משמעותי מתומכי המהפיכה. לתת להם לאכול את מה שבישלו. קר או חם, לא מעניין. שירגישו לבד אם הם צריכים אותנו בשביל בטחון, צבא, אקדמיה, כלכלה, יוקר מחיה. אם לא, אחלה שיסתדרו לבד או שאלוהים יעזור להם. אם כן, שיבינו שהגיע הזמן לקבוע את הכללים מחדש.
    סגור
  • 11.
    חודורוב
    סקודה 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    6 6
    אולי תפסיק להלעיט את הציבור בשקרים,אתה בתור עיתונאי צריך להעביר לציבור את האמת ולא את דעותיך השמאלניות.מדוע לא הבאת את דבריו של פרופ' זליכה שאומר שהכלכלה הישראלית חזקה כצור איתן למרות הרפורמה הצודקת
    סגור
  • 10.
    למה נתניהו ירצה להרוס לעצמו את הכלכלה?
    רפאל 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    7 4
    למה? אתם מתאמצים להרוס את הכלכלה ומייד מאשימים את מי שהביא את כלכלת ישראל ללשיאים שנים היהודי טרם חווה מאז יציאת מצרים וישוב הארץ... חודרוב, מהיום אקרא לך חור דוב
    סגור
  • אתם מרחיקים את העדות; אבל למעשה
    סימור 07/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    השמאל וראשי המפגינים מיחלחם בליבם שהכלכלה תחרב ושישראל תיתרסק.
    סגור
  • 9.
    הורגים את השליח במקום להתייחס עניינית (ל"ת)
    דן 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 8.
    תחשו לפני
    אחד שאכפת לו 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    5 4
    מתי הפחתה מכלכלן לאיש זעם ושנאה נגד ביבי והימין רוב הכלכלנים בערוצים 11 12 13 מלאי שנאה לביבי והימין אתם כמו נבאי שקר
    סגור
  • 7.
    מתן חודרוב הכלכלן הדגול
    כריש 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    6 6
    אתה בא ללמד את נתניהו שיעור בכלכלה???
    סגור
  • 6.
    רילוקיישן, מר חודורוב, במיוחד בשבילך. לך מכאן. (ל"ת)
    בני 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    6 4
    סגור
  • 5.
    עוד יתחילו להלאים פה חברות של חילונים עבור החרדים (ל"ת)
    דן 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 4.
    אין לך טיפת בושה לחשוב שהאיש שהציל את הכלכלה יהרוס אותה (ל"ת)
    אורן מאתא 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    5 6
    סגור
  • כשתרגיש את זה על בשרך
    מור 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סה כבר יהיה מאוחר מידי,רק עוד קצת תן לזה עוד רבעון ותתחיל לתלוש טת שערות ראשך,תצלם טת התגובה שלך ותזכור מה אמרתי!
    סגור
  • 3.
    גם לפה הגיו ערוצי התעבאלה?? (ל"ת)
    ששון 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 2.
    מתאים להיות שוער
    ZB 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אבל הפעם קיבל גול עצמי
    סגור
  • 1.
    מתן חודורב סוכן כאוס שרלטן ושקרן ! (ל"ת)
    אסף 07/2023/27
    הגב לתגובה זו
    8 5
    סגור