נבחרת אייס

המחאה נגד ההפיכה השלטונית נפגעה בגלל הנשיא הרצוג | יריב אופנהיימר

נותק רק לקוות שבימין לא יראו בעיניים ויתעלמו מהרצוג, או מתוך מרצון להשיג הכל או מטעמי אגו וקרדיט, ושיוזמתו תושלח במהרה לפח הזבל של ההיסטוריה. את הנזק למחאה הרצוג כבר עשה
יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימר |  23
יריב אופנהיימר על הנשיא הרצוג (צילום פלאש 90/ תומר נויברג, אבשלום ששוני)
צריך להחזיק אצבעות לכישלון יוזמת הנשיא. לא מתוך רצון לראות פיצוץ בתוך החברה הישראלית, אלא מתוך הבנה שעדיף להיאבק עם סיכוי לנצח את הפיכת לוין-רוטמן, מלקבל את אותה הפיכה, כשהיא מנומסת, זוכה לקונצנזוס ציבורי ועטופה בנייר צלופן, מתנת בית הנשיא.
יש לקוות שהימין שיכור הכוח ותאב הניצחון, לא יחבק את הצעת הרצוג וידהר קדימה בחקיקה, מה שיוביל להתגברות ההפגנות, החרפת הלחץ הכלכלי והבין לאומי וניווט הקואליציה לדרך ללא מוצא. עדיף אפילו מצב בו בג״צ יפסול את ההפיכה המשטרית שלעד תישאר כאירוע שנוי במחלוקת, מאשר אימוץ הצעת הנשיא וקבלת אותה הפיכה במסווה של קונצנזוס מלאכותי.
כי כשבוחנים לעומק את הצעת הנשיא כפי שהובאה בנאומו, כל הרעיונות העומדים בבסיס ההפיכה של לוין ורוטמן נמצאים בהצעתו, המינונים מעט שונים אך בפועל הרצוג אימץ את הצעות הימין כלשונן. הרצוג גם רוצה לשנות את שיטת מינוי השופטים, גם לאפשר לכנסת להתגבר על בג״צ, גם להעניק לחוקי הייסוד חסינות מבג״צ, וגם נטרל את עילת הסבירות, נשיא תואם לוין ורוטמן.
 
יוזמת הנשיא היא כתב כניעה לגחמות הימין האנטי דמוקרטי, וזאת רק נקודת הפתיחה, מכאן אפשר רק לרדת. גם בחלומותיהם הוורודים, לא שיערו אנשי קהלת כי יצחק הרצוג, נשיא המדינה, שעשה את דרכו ממפלגת העבודה, יאמץ את ההשתלחות שלהם בבית המשפט העליון, יקבע כי נדרשת רפורמה, ויציע ״פשרה״ שכולה מימוש רעיונותיהם, אחד לאחד.
כבר בתחילת נאומו, הנשיא בחר להצהיר בפני האומה על כך שאכן יש בעיה בהרכב בית המשפט העליון וביחסי הכוחות בינן לבין הרשות המבצעת. זאת איננה עמדה שיש עליה קונצנזוס. להיפך, אם מסתכלים על פסיקות בג״צ בשנים האחרונות, ניתן לראות כי בית המשפט העליון הפך שמרני יותר, מורתע וחלש. לרשות המבצעת בישראל כוח עצום ובמקרים נדירים מאוד, עומדת הרשות השופטת לטובת המיעוט ומרסנת את הממשלה.
שנית, הנשיא אימץ את העמדה כי יש צורך לשנות את הרכב הועדה למינוי שופטים. הצעת הנשיא מגבירה מאוד את כוחם של הפוליטיקאים בוועדה, לקואליציה יינתנו בין חמישה לשישה חברים (תלוי בהרכב האופוזיציה), ואילו השופטים יזכו רק לשלושה נציגים, את נציגי הציבור מבקש הרצוג למנות בקונצנזוס של שר המשפטים ונשיאת בית המשפט, בפועל מדובר בלפחות עוד קול לקואליציה. עצם המוכנות לשנות את הועדה, וההצעה להגדיל את כוחם של הפוליטיקאים, היא בדיוק הקטסטרופה ממנה חוששת מערכת המשפט, גול עצמי מהדהד של הרצוג.
שלישית, הרצוג מקבל את עקרון פסקת ההתגברות, דרמה חסרת תקדים. הרצוג לא טורח לציין באיזה רוב ועל כן הופך גם את ההצעה לפסקת התגברות ב-61 ללגיטימית. הסכמתו של הרצוג מלכתחילה לקבל את רעיון פסקת התגברות, בכל רוב,  היא הישג עצום לימין ומכה אנושה לזכויות האדם והאזרח. הצעה שעד לפני כמה חודשים היתה שמורה לאגפים הקיצוניים בימין, מקבלת כעת תמיכה פומבית מנשיא המדינה, אוי לבושה.
רביעית, הרצוג מקבל את העיקרון שבית המשפט העליון לא יוכל לפסול חוקי ייסוד, הרצוג אמנם מסייג וטוען כי חוקי הייסוד יוגדרו ותיפסק אינפלציית החקיקה של חוקי הייסוד, אך בפרלמנט שבו חקיקה מתקדמת על פי רוב, הכוח לחוקק חוקי ייסוד יישאר בידי הקואליציה (גם אם ב-4 קריאות) ובג״צ יהיה מנוע מלפסול אותם. ההיגיון הדמוקרטי מחייב דווקא מצב הפוך, בו לבית המשפט העליון יש זכות מפורשת לפסול חוקי ייסוד, שהם אמורים להוות הבסיס החוקתי של הדמוקרטיה. חוקי ייסוד המנוגדים לעקרונות הבסיסים של מדינה דמוקרטית, חייבים לעמוד במבחן הביקורת השיפוטית, עוד טעות קולוסאלית של הרצוג.
ואם לא די בכך, גם הרצוג מצטרף למבקרי עילת הסבירות ונצמד להצעות החוק של הממשלה האמורה לצמצם את שיקול הדעת של בית המשפט העליון. מאות אלפי המפגינים שבזכותם הימין הישראלי בכלל מוכן להידברות עם האופוזיציה, צריכים לחוש נבגדים, במקום לחבקם ולהגן על הדמוקרטיה, הרצוג נכנע ללחץ הימין, אימת את עקרונות פורום קהלת, ועל גבם של המפגינים, בגד באמונם.
נותק רק לקוות שבימין לא יראו בעיניים ויתעלמו מהרצוג, או מתוך מרצון להשיג הכל או מטעמי אגו וקרדיט, ושיוזמתו תושלח במהרה לפח הזבל של ההיסטוריה. את הנזק למחאה הרצוג כבר עשה.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    מי בחר בכם ?
    אהרן 03/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הצגתם את עמדותיכם, משנתכם לפני האזרחים. השאירו את זהבה ואתכם מחוץ לכנסת. מה אתם רוצים לאנוס את הדמוקרטיה ? אין לכם בושה. רוצים שלטון בכוח, להכתיב לרוב השם זכויות המיעוט.תלכו לפסיכולוג, חייב !
    סגור
  • 18.
    הרצוג חייב לביבי את מינויו לנשיא
    ציפי 03/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם הוא פודל של ביבי
    סגור
  • 17.
    הרצוג פוחד מביבי יאלה חתיכת מאנאף תהייה גבר ותתפטר מדבר (ל"ת)
    אילנית 03/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 16.
    הרצוג שפוט של ביבי
    נביא זעם 02/2023/21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הרצוג לעולם לא היה מתמנה לנשיא ללא הדיל שעשה עם ביבי
    סגור
  • 15.
    חחח
    ציפה 02/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל מטרתו של הרצוג הפוליטיקאי המושחת שהפך לנשיא פריבילגי היא להכשיר את השרץ המסואב מושחתיהו ומנשקיו המסואבים שבראשם השסניק הרב הגנב
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    מי שומע לך בכלל
    שרקון 02/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה מוזמן להצטרף לאנשי הייטק , לקחת את כספך ולרדת מהארץ. מי אתה, יה אפס, שצדץגיד לנו מה לעשות. עכשיו אנחנו בשלטון ועכשיו אנחנו נתקן את העוולות שעשיתם. תעופו לכל הרוחות. הגיע הזמן שהמדינה הזאת תפסיק להיות נשלטת בידי אליטה שרמסה במשך שנים את כל אלה שלא דומים לה.
    סגור
  • 13.
    ברור שבגץ יפסול את החוק להפרדת רשויות
    חיים 02/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי הם לא יוותרו על המהפכה שעשו. כיום אסתר המלאה שופטת מחוקקת מבטלת חוקים . קובעת מי יהייה ראש ממשלה ומי שר. ללא קשר לבחירות.
    סגור
  • 12.
    הזוי
    שינוי שינוי 02/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איש הזוי, לא מחובר למציאות, אני לא הייתי נותן לו במה תקשורתית, הוא חלק מאלה שמשסעים את העם
    סגור
  • 11.
    בדרך כלל אני מסכים איתך לחלוטין
    דניאל 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני חושב שנכון להסתכל לא על מהות ההצעה אלה על ההקשר. הרצוג כביכול אימץ את עמדת הימין אך בפועל הצליח להראות מעל לכל ספק שאין הם מעוניינים לשום הידברות, עצם זה מהווה פגיעה די קשה בליגיטימיות של המהפכה הזאת בעיני הציבור הימני המתון. וזה מה שאנחנו זקוקים יותר מכל שהמהפכה הזאת תצבע בחוסר לגיטמיות עז ותיגנז כלא היתה
    סגור
  • 10.
    ממש אכפת לך מבית המשפט (ל"ת)
    עדי 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    יריב. כשמך כן אתה.שמך מעיד עליך.
    דני 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יריב. ריב.
    סגור
  • 8.
    האדם הזה נבחר לנשיא רק בזכות הליכוד
    תיקו 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מבחינתו הוא יעשה לטובת הליכוד מליפני לעם ..., פשוט בושה מה שקורה במדינה
    סגור
  • 7.
    אופנהיימר הכוזרי אתה מתועב !!!
    הזועם 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    6 1
    טמבל חדל מעש לא יצרת בחייך אפילו עגבניה אחת וכולך נוטף שנאה כלפי העם היהודי וכלפי כל דבר המזכיר או הנוגע ביהדות,
    סגור
  • 6.
    הכותב צודק במאה אחוז (ל"ת)
    שפוי. כלכלן בכיר 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 7
    סגור
  • המחרטט כתב שטויות.כמו כל הסמול
    דני 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבל ורעות רוח.
    סגור
  • 5.
    אשדוד
    רחל 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 6
    הדבר היחיד שהיתי מצפה מהנשיאזה שירד ויצטרף למפגינים
    סגור
  • כן לרפורמה
    אני 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אז נשאיר את המצב כמו שהוא,כשבגץ לא מגן על האזרח הקטן אלא דן כל הזמן בעתירות פוליטיות של גופים פוליטיים ממומנים ע"י גורמי חוץ שאינם אוהבי היהודים.השמאל הוא השמרן-שומר על כוחו,על האג'נדה שלו על כספו אבל לא על עמך ישראל.
    סגור
  • 4.
    מנסה למסמס
    הנשיא 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 3
    את המחאה האיש פשוט חסר עמוד שידרה ולא רואה את הטסונאמיהכלכלי, מדיני חוקתי חברתי שמגיע. הפשרנות שלו פשוט משחקת לידי לוין ורוטמן
    סגור
  • 3.
    שמאל מטורלל
    כהנא צדק 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    7 1
    אין כאן הפיכה משטרית שמאל חלול והזוי, יש כאן רפורמה משפטית. יש חטקים בדמוקרטיה ואהרון ברק עשה הפיכה שלטונית שהוא והבג"צ מעל ראש הממשלה והכנסת. והוא והבג"צ קובעים הכל, תמיד לטובת מחבלים ורוצחי יהודים. כך זה השמאל, עוכרי יהודים המה. למה תמיד הצבעתי ימין וקיבלתי שמאל? כי אהרון ברק עשה הפיכה שלטונית, לוין והליכוד רוצים להחזיר את הדמוקרטיה ע"י הרפורמה, הבנתם? אתם לא מקבלים את ביבי המלך, הוא מעביר אתכם על דעתכם? הזיזו לכם את הקוויאר? לכו תמותו אתם השמאל החלול, ההזו י והחברים של יוראי להב הרצנו. שתמותו ע"י חולדאי אולמרט רביב דרוקר חודק רז פאראליעד שרגא ולפיד אמן ואמן.
    סגור
  • תודה על החידוד שהתנגדות גורפת לרפורמה היא שמאל קיצוני (ל"ת)
    דני 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מישהו מנסה ליפות את הצעת הנשיא?!...
    Avigail 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מישהו מנסה ליפות מידיי את הצעת הנשיא. כדי שהימין יתרצה ויחשוב. וואלה באמת באו לקראתנו. חחחח... צאו מהסרט שלכם. לא תהיה שום נסיגה בנושא. אנחנו פה רק בשביל הרפורמה. הרפורמה תחזיר את הדמוקרטיה. את שוויון הזכויות. את הצדק המשפטי. את חופש הביטוי. את חופש התנועה. את זכות הבחירות הדמוקרטיות. ואחכ נעבור לשלב הבא. משטרת ישראל וצהל.
    סגור
  • 1.
    יריב צודק ב 100%
    ייייייישששששש 02/2023/16
    הגב לתגובה זו
    5 3
    הם ינסו למרוח זמן ובסוף יגידו גם האופוזיציה היתה שותפה!! תקרא מה שכתב אהוד ברק! הוא מכיר היטב את הנפשות הפועלות
    סגור
  • יריב צודק תמיד
    123 02/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גם כשהוא רוצה שלום עכשיו ולתת לפלסטינים את הארץ... איש מסוכן והזוי
    סגור