נבחרת אייס

אסור לתת אישור להעברת השליטה בפניקס לקרן של אבו דאבי

העסקה למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס מקרן השקעות אמריקאית לקרן השקעות בשליטת ממשלת אבו דאבי מסעירה את המערכת הפיננסית בישראל - ובצדק. אלו כל הסיבות שאסור לרשות שוק ההון לאשר את העסקה הזאת
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  7
פרופ' ירון זליכה (צילום באדיבות המצולם, Magma Images, pixabay.)
המערכת הפיננסית בישראל סערה בזמן האחרון, בעקבות העסקה למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס מקרן השקעות אמריקאית לקרן השקעות בשליטת ממשלת אבו דאבי. אקדים ואומר כי לדעתי אסור לרשות שוק ההון לאשר את העסקה, וזאת משני טעמים שלא נדונו בתקשורת.
הטעם הראשון הוא שאלת בעלי שליטה במוסדות פיננסיים. עד לפני עשרים שנה הייתה מקובלת התפיסה בקרב הרגולטורים בישראל כי חובה על גוף פיננסי להתנהל במסגרת של גרעין שליטה מזוהה. במסגרת זו מנע בנק ישראל פיזור השליטה בבנקים והמפקח על הביטוח (שמה הקודם של רשות שוק ההון) חייב בעלי שליטה בחברות ביטוח לחפש בעלי שליטה אחרים כל אימת שביקשו למכור אחזקותיהם. הדעה הייתה כי בעלי שליטה יכולים לשמש כיס עמוק להזרמת הון נוסף לבנק או לחברת הביטוח במקרה של חשש ליציבות המוסד הפיננסי וכן בעלי השליטה ישמשו כמפקחים טובים על הניהול במוסד ויתרמו לו מבחינה אסטרטגית.
כנגד תפיסה זו הובלתי במסגרת תפקידי כחשב הכללי והממונה על הפרטת הבנקים תפיסה חליפית לפיה דווקא בעלי שליטה הם מסוכנים. לתפיסתי, מרבית המוסדות הפיננסים הגדולים בעולם המערבי נסחרים ללא גרעין שליטה מזוהה ולא בכדי. יתר על כן, בעלי שליטה במוסדות פיננסים הם דווקא מסוכנים מאחר ושיעור ההון העצמי בהם נמוך במיוחד בהשוואה לחברות ריאליות והם למעשה משחקים בכספו של הציבור. ולבסוף, שוק ההון יכול לפקח טוב יותר על הנעשה במוסדות הפיננסים מאשר בעלי שליטה שמידת תרומתם לניהול אפסית במקרה הטוב וגרועה במקרה הרע.
במשך מספר שנים התנהל מאבק פנים ממשלתי בסוגיה זו עד שהוא הוכרע לטובת תפיסתי. לאור זאת, הצלחתי להפריט את בנק לאומי ללא גרעין שליטה וכן הצלחנו להעביר בכנסת את תיקון 13 לפקודת הבנקאות שאפשר לגרעיני שליטה קיימים להתפזר בשוק ההון. בחלוף כמה שנים ניצלו גרעיני השליטה בבנק הפועלים ובבנק דיסקונט את תיקון 13 ואכן התפזרו.
לפני מספר שנים אימצה דורית סלינגר, ראשת רשות שוק ההון, את התפיסה הזו והנחילה אותה בחברות ביטוח. היא כפתה על בעלי השליטה הכושלים בחברת כלל ביטוח לפזר את אחזקתם בשוק ההון כך שגם חברת כלל ביטוח נסחרת כיום ללא גרעין שליטה. ברם, כלל ביטוח נותרה הסנונית היחידה ללא גרעין שליטה והנה לפנינו הזדמנות נוספת. קרן ההשקעות השולטת בחברת הפניקס מעוניינת לממש את אחזקתה ואם רשות שוק ההון תסרב לתת היתר שליטה לקרן ההשקעות של ממשלת אבו דאבי אזי היא תיאלץ לפזר את השקעתה בשוק ההון. זו הזדמנות שחבל להחמיץ. לא מיותר לציין כי מאז שפוזר גרעין השליטה בחברת כלל ביטוח עושה החברה חייל ואילו מכירת השליטה בחברת מגדל למשפחת אליהו רק מלמדת עד כמה מסוכנים הם בעלי שליטה.
הטעם השני הוא ההפרטה. במשך שנים רבות נאבקנו על מנת להפריט את הבנקים שבשליטת הממשלה. חשבים כללים רבים נשאו במלאכה עד שהושלמה בתקופת כהונתי עם ההפרטה של הבנקים לאומי ודיסקונט. המניע להפרטה היה פשוט. לממשלה אין יכולת עסקית טובה דיה לשלוט בבנק. גם כשהיא עושה זאת, כפי שגם ישראל עשתה, באמצעות חברה ייעודית ובה אנשי מקצוע טובים. האם יעלה על הדעת כי לאחר שהפרטנו את הבנקים נתיר לממשלה ועוד לממשלה זרה לשלוט בחברת ביטוח גדולה?
נוסף על שני הטעמים שמניתי לעיל מנתה התקשורת טעם שלישי והוא עומד בפני עצמו. לרשות שוק ההון יעמוד קושי לשמש כרגולטור אמין ומשמעותי כאשר ממשלה זרה שולטת בחברת ביטוח גדולה. הלחצים שימעדו בפני רשות שוק ההון להקל על חברת הפניקס, מחשש לפגיעה ביחסיה הבין לאומיים של ישראל, יקרינו כמובן על יתר החברות. גם כך, ענף הביטוח אינו תחרותי מספיק והשירות לצרכן גרוע ומחייב רגולציה נוקשה יותר.
ואם נסכם. יש לנו מספיק צרות במערכת הפיננסית שלנו ואין שום סיבה שנעלה מהאוב צרות ישנות שכבר חשבנו שנפטרנו מהן.
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    צודק לגמרי
    דלי 12/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעלי שליטה ערביים יכולים למוטט חברות ביטוח או בנקים וכך לפגוע בכלכלת ישראל.
    סגור
  • 5.
    אולי תסביר את התקנה התרמיתית של מחיקת מגן מס
    נישום 12/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאף אחד באוצר לא מתכוון לבטל אותה כאשר מי שיצר ותה לא אחר מאחד שהורשע בבית המשםט כאשר בכנס רואי חשבון באילת הוא הפציר ברואי החשבון לתמוך בתקנה וזה גם נותן להם תשואה להזכיך במרתיפי האוצר כתוצאה מהתקנה הזו שוכבים מליארדי שקלים ששייכים לציבור. בהתחל מחיקת מגן מס הייתה כל חודש כאשר ראו המוסדיים שזה מייצר להם הפסדים כידוע לך כסף מזומן יש לו ערך בחשבון החליטו להגיש בג"ץ כנגד התקנה כאשר בראוצר ראו שהתקנה לא תחזיק מיים מיהרו לעשות הסדר עם המוסדיים כאשר סוכם שאת המגן מס יגלגלו כל חודש בתוך השנה הקלנדרית כאשר בסוף שנה המוסדיים מגישים דוחות בכל מצב אבל הבעיה שהצבור לא בקיא כל כך בסוגיה וכסף רב נגנב מהאזרחים בזכות התקנה הזו סליחה אין לי מילה יותר מתאימה מאשר נגנב ועובדה תבדוק כמה מליארדי שקלים שוכבים במרתפי האוצר העיקר שהם הקימו אתר שנקרא הר הכסף ששוכב בחברות הביטוח וקופות הגמל אבל כסף ששיך לציבור מגביה תרמיתית בם לא מנסים לפתור את הבעיה הזו כי האמת למס הכנס אן זכות קיום להרוויח משהו בשוק ההון לי התחמנות התרמיתית הזו תקן אותי אם אני טועה
    סגור
  • 4.
    סיבה ביטחונית
    גילה מגליגם 12/2022/25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    לא לתת למדינה שיחסי הציבור עם אירן לשלוט בחברות ציבוריות .יש בחברות אלא מידע רב על אזרחי המדינה ואוכלוסייה
    סגור
  • 3.
    את כל המדינה ונכסיה הפריטו לממשלות זרות. עכשיו נשאר רק
    שמעון 12/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הפנסיות וסוגרים פה את הבסטה
    סגור
  • 2.
    הגיע הזמן שתתעוררו ותחשבו לטובת הכלל (ל"ת)
    ודו 12/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    ולחרדים אפשר ?
    רוברט 12/2022/25
    הגב לתגובה זו
    3 2
    לנהל את כל כספי המדינה !?
    סגור
  • חרדים הם לא אוייבים
    דלי 12/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ערבים הם אויבים של מדינת ישראל ולא משנה יש שלום אין שלום. כרגע האינטרסים של האמירויות הם אומנם לטובת ישראל בגלל אירן אך יבוא זמן שזה לא יהיה כך ואז הם יכולים כלכלית למוטט את ישראל
    סגור