נבחרת אייס

מה הם הלקחים מהקריסה בשוק הקריפטו? | פרופ' ירון זליכה

כבר לפני קרוב לשנה הזהרנו תחת במה זו במילים אלה ממש כי "שומר נפשו ירחק. אין למטבעות הללו ערך כלכלי משמעותי למעט הבועה של שוק ההון המכניסה אוויר חם גם לבלון של הקריפטו. מי שרוכש את המטבעות מהמר כי הוא ימצא את הפראיירים שירכשו ממנו את המטבעות לפני שמחירם ירד
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  14
ירון זליכה ומטבעות קריפטו (צילום באדיבות המצלם, pexels)
במהלך החודשים האחרונים נפל דבר בשוק הקריפטו. השוק הלכה למעשה בקריסה. מטבע הקריפטו העיקרי, הביטקויין, נפל בכשבעים וחמישה אחוזים מרמת השיא שלו  (נפילה שאינה הראשונה שלו בהיסטוריה של תנודות חדות). מטבעות אחרים נמחקו לחלוטין. בורסת קריפטו מובילה פשטה את הרגל וחמור מכך עולות וגוברות החשדות כי היא הונתה את המשקיעים בה. שווי כל שוק הקריפטו ירד דרמטית והוא נסחר כעת כולו בשווי של כמה מאות מיליארדי דולרים בלבד בהשוואה לכמה טריליונים אך לפני זמן קצר.
קוראי הטור הזה לבטח אינם מופתעים. כבר לפני קרוב לשנה הזהרנו תחת במה זו במילים אלה ממש כי "שומר נפשו ירחק. אין למטבעות הללו ערך כלכלי משמעותי למעט הבועה של שוק ההון המכניסה אוויר חם גם לבלון של הקריפטו. מי שרוכש את המטבעות מהמר כי הוא ימצא את הפראיירים שירכשו ממנו את המטבעות לפני שמחירם ירד. אין פירוש הדבר כי לא ניתן להרוויח. תמיד יהיו פראיירים או בעלי מזל ותמיד ימצא מי שירוויח על גבם. אולם, לאנשים פשוטים מוטב להתרחק. רכישת מטבע קריפטו דומה להימור בקזינו של מונטה קרלו רק שבמונקו אפשר ליהנות גם מחופשה יפה. אז אם כבר לסכן את כספך מוטב במונקו".

מטרת טור זה אינה כמובן לומר "אמרתי לכם" אלא בפני שתי מטרות עדכניות יותר. ראשית, לשוב ולהזהיר. כיוון שיש מי שמטיף לנצל את רמת המחירים הנמוכה כביכול בשוק הקריפטו כדי להיכנס אליו בכוחות מחודשים ובכסף רענן. האזהרה שהזהרנו לפני כשנה כוחה לא פג אלא ההיפך. אתם כמובן מוזמנים לקרוא את הטור המלא ובו ההסברים המפורטים.
שנית, להפיק את הלקחים מההתרחשויות בשוק הקריפטו כמו גם בשערי המניות הטכנולוגיות בנאסד"ק בכלל. שוק ההון האמריקאי מאז תחילת השנה משדר מסר כפול. מחד גיסא, הוא עדיין נאבק באמצעות כמויות הכסף האדירות שהדפיס הבנק המרכזי בארה"ב בתקופת הקורונה (חמישה טריליון דולר שטרם נמשכו מהשווקים) ומנסה לצבור כוחות לפריצה. כוחות אלה מסכלים את המאבק של הפדרל ריזרב באינפלציה ולכן לא יהיה לו מנוס אלא להאיץ את קצב משיכת הכספים מהשוק (שכאמור נמצאת רק בחיתוליה) ולהעלות את הריבית אולי אף מעבר לרמת החמישה עד חמישה וחצי אחוזים שהוא מתכנן כעת (לאחר העלאה של חצי אחוז לפני מספר ימים). מאידך גיסא פועל שוק ההון לטיוב ההשקעות שנעשו בתקופת הקורונה. מניות שמאחוריהן אוויר חם בלבד, עם סיפורי פוגי לילדים אך ללא מודל עיסקי ריאלי נזרקות לקרשים וקורסות אחת אחר השנייה.
לשון אחר, נגמרו ימי האגדות ואנו חוזרים לבסיס. Back to the basics. מודל עסקי עם הכנסות אמיתיות ולא סיפורי מעשיות, מעקב אחר הוצאות ולא רק אחר השקעות עם פוטנציאל וכמובן רווחיות ותזרים הולכים ומתכנסים. כבודם של אנשי שיווק ההשקעות במקומם אך אלה אינם ימיהם הגדולים. הביקוש לרואי חשבון עולה והדרישה לבחינה עסקית דקדקנית היא צו השעה.
אלו הם תהליכים בריאים וחבל שהם מתרחשים באיחור אולם מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא. הקריסה בשוק הקריפטו אין משמעה שטכנולוגיית הקריפטו היא חסרת ערך. אולם כבר אין די בפיתוח טכנולוגי שלא יכול להציג לצידו מודל עיסקי נאות לרווחים הגיוניים וסבירים. לא עוד פיתוח שהשד יודע מה תהיה התועלת העסקית ממנו. לא עוד פיתוחים אבסטרקטיים שפוטנציאל הרווח מהם מתמקד במציאת הפראייר התורן שירכוש מבלי לבסס מודל עסקי שרואי חשבון מרגישים עמו נוח אלא רק הדיוטות ומספרי אגדות.
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    "מגד עתידות"
    ניר 12/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שוק שקיים כבר למעלה ב14 שנים ורק ממשיך לגדול, ובכל פעם שישנהאיזושהי ירידה מגיע כלכלן ומתחיל לכתוב על קריפטו מבלי שהוא מבין בכך דבר וכאילו היה יושב מול איזה כדור בדולח. איזה מבאס שגם זליכה נפל למלכודת הזו, הוא דווקא אדם שאני מעריך. אני מקווה שיום אחד, כאשר הקריפטו יגיעו למעמד של מניות, תכתוב התנצלות.
    סגור
  • 11.
    כמה שטויות בכתבה אחת. ביטקוין ישנה את הכלכלה.
    ארז 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואתם מפחדים
    סגור
  • 10.
    אז גם צץמניית צים וטסלה ועוד רבות הן הונאה
    מיכל 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם ככה גם טסלה זה בועה שירדה65 אחוז....מנובמבר 2021 אז מה תגיד על זה? אההה רגע ומה עם מניית צים שצנחה שים לב 82 אחוז!!!!!! מאז מרץ השנה אז רשמח לדעתך המקצועית
    סגור
  • 9.
    קריפטו
    רפאל 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם השקל הוא חירטוט מדפיסים ניר בהולנד לך תדע כמה זולג בצד משלמים יפה לאנשי השלטון לזקן הפנסיונר נשאר 2200 שח קצבה עבד כל חיו זה מה שיקבל פרופסור נכבד למה לא תכתוב על הפנסיות של אנשי השלטון מול קצבאות ביטוח לאומי לקשיש? אם אתה רוצה נתונים אשלח לך
    סגור
  • 8.
    לא מצביעים לך יותר
    לא מצביעים לך יותר 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בלה בלה בלה הלכו גם הקולות הסוחרים עכשיו
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    רואי חשבון טוב נו...
    א-ב 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למעט הקרדיט שאתה מעניק לרואי חשבון הכל נכון. נכון וחשוב אם גם המקצוע הזה יחזור לבייסיק ויחדל מכל ההזיות השטויות והכסילות שאחזו בו.
    סגור
  • 6.
    זליכה, האם כבר מותר למכור את הגז או שאתה עדיין מתנגד
    מייקל 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    2 2
    להוציא אותו מהאדמה
    סגור
  • 5.
    אוהד של ירון וגם אוהד קריפטו (היתכן?;)
    שי 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ירון אני מאוד אוחז ממך בתחום הכלכלה אבל חושב שאתה יותר מידי מגזים, זה עולם שלם עם פתרונות וחדשנות מטורפת זה שחלק מהשוק הזה הינו שיטקוינס למינהם לא אומר זאת על כל השוק חברות הגדולות בעולם נכנסים לשוק הזה אז זה קצת כמו להתכחש למציאות, שכבר כאן ממש כמה שיותר מנסים להפחיד את המשקיעים על שוק הקריפטו ככה זה יותר קרוב לתחתית שלו.
    סגור
  • 4.
    נו באמת
    בדרן 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי כשעשיתי ההפך זה תמיד עבד זה הזמן לרכוש מטבעות קריפטו
    סגור
  • 3.
    הנכון אבל קריפטו זו הונאה (ל"ת)
    לא שהוא האדם 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    זליכה הפך לאחרונה למוקיון!
    אדם 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    5 4
    אחרי הריצות הכושלטת במערכות הבחירות האחרונות, התיזיות המגוכחות על שוקי המניות, על מצב המשק ועל נושאים נוספים, כדאי שיתחיל ללמוד כלכלה לתואר ראשון.
    סגור
  • רק אתה המוקיון
    זיזו 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זליכה איש רציני.עשה בחיים כמה ג׳ובים משמעותיים. לך אפילו אין שם
    סגור
  • 1.
    אדם שלא מבין אפילו מיליארדית מהקריפטו מבלבל את המוח
    Q 12/2022/18
    הגב לתגובה זו
    9 6
    בחיאת כמה יעלה לי לכתוב כתבה שסותרת את כל מה שהוא אמר עם הוכחות ומסמכים. נמאס לי שחסרי הבנה מבלבלים את המוח כל העולם הזה. פשוט כתבה עלובה
    סגור
  • אין צורך. ירידה של 75 אחוז בינתיים היא עובדה
    גייב 12/2022/19
    הגב לתגובה זו
    2 2
    נדבר בשנה הבאה ונראה מה עשה הביטקוין כהשקעה (כי למעט לקנות ולמכור באופן מעשי מדובר במטבע שמשמש להלבין הון או לשלם כופר לשודדים וחוטפים , למכולת אי אפשר ללכת איתו.
    סגור