נבחרת אייס

הממשלה מתכננת העלאת מס מאחורי גבנו | פרופ' ירון זליכה

בניגוד להבטחותיהם, ממשלת לפיד - בנט לא רק שסירבה להפחית את נטל המס מהציבור הרחב ומהעסקים הקטנים אלא שהיא הטילה בלי בושה שורה ארוכה של מיסים חדשים. הפוליטיקאים סומכים על כך שהציבור לא יבין את מה שעומד להתרחש
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  3
אביגדור ליברמן, שר האוצר (צילום Yonatan Sindel/Flash90 edit ice)
בנט וליברמן הבטיחו לציבור כי לא יעלו מיסים. בנט אף הבטיח ליישם את מה שהוא כינה מודל סינגפור ובמרכזו הפחתות מיסים אדירות.
אולם, בניגוד להבטחותיהם, ממשלת לפיד - בנט לא רק שסירבה להפחית את נטל המס מהציבור הרחב ומהעסקים הקטנים אלא שהיא הטילה בלי בושה שורה ארוכה של מיסים חדשים החל ממס מיוחד על פחם שיעלה את מחיר החשמל ואגרת גודש על נסיעות לערים, דרך מס על מיצים ועל כלים חד פעמיים וכלה במהלכים להעלאת הארנונה ולהטיל מס חדש על נטפליקס ועל שירותי נוספים הנרכשים בחו"ל. בקיצור, הם ממסים כל מה שזז.
 
מעבר לכך, הממשלה נהנית על חשבוננו מעליית המחירים שהרי המע"מ, המס על הדלק והמס על הנדל"ן צמודים כולם למחירים. כלומר, סכומי המס שאנו משלמים יעלו בד בבד עם עליית המחירים. בה בעת, הממשלה מנצלת את ההזדמנות ושוחקת את התחייבויותיה לקרנות הפנסיה שלנו שהרי מרבית התחייבויותיה אינן צמודות לעליית מדד המחירים. אני מעריך את סך עליית המיסים בסכם של 15 מיליארד שקל בשנה ואכן משרד האוצר פרסם השבוע תחזית לפיה הכנסות המדינה בשנתיים הקרובות צפויות להיות גבוהות ב-30 מיליארד שקל מהמצופה. סכום מטורף שכולו על חשבוננו.
כבר התרגלנו לפוליטיקאים שלא עומדים בהתחייבויותיהם ואף בכאלה שמתנערים מהן 5 דקות לאחר הבחירות ופועלים בדיוק להיפך מהתחייבותם לציבור. יאיר לפיד עשה בדיוק את אותו הדבר גם לפני בחירות 2013. גם אז הוא פנה לציבור בקריאה נזעמת "איפה הכסף?" ולאחר הבחירות הטיל עלינו שורה של מיסים ומימן בהם את המשך מבול הטבות המס לחברות הגדולות.     

יאיר לפיד. צילום: אוליבייה פיטוסי
רבות דובר על חוסר האמינות של הפוליטיקאים אולם מה שהציבור אינו מבין הוא כי במחשכים מתכננים כעת באוצר להעלות גם את מס ההכנסה והפוליטיקאים סומכים על כך שהציבור לא יבין את מה שעומד להתרחש. אז בואו נקלקל להם ובעזרתכם נגרום לציבור להבין עד כמה השלו אותו.   
 
כידוע, מס ההכנסה הוא מס פרוגרסיבי. כלומר, אנו משלמים שיעורי מיסים במדרגות הולכות ועולות ככל שההכנסה עולה. מדרגות מס ההכנסה אינן צמודות באופן אוטומטי לעליית המדד. מאחר שבשנה האחרונה עלו המחירים בישראל ב-2.6%  אזי המשמעות היא, כי נשלם שיעורי מס הכנסה גבוהים יותר על הכנסה ריאלית נמוכה יותר.
לדוגמא, נניח כי המחירים עלו ב-10% וכי בהכנסה שעד 10,000 שקל אנו משלמים מס בשיעור של 20% ובהכנסה שמעל 10,000 שקל אנו משלמים מס בשיעור של 30%. מכאן, שאם מדרגות המס לא יוצמדו למדד אזי אנו נתחיל לשלם את שיעור המס המוגדל של 30% כבר בהכנסה ריאלית של 9,000 שקל (היינו 10,000 שקל שנשחקו עם עליית המדד ל-9,000 ריאלית בלבד). השווי של תוספת המס שתוטל עלינו היא כמה מיליארדי שקלים בשנה.  
לא מיותר לציין, כי המשק לא יכול לשאת העלאות מיסים. ציבור הצרכנים, השכירים והעסקים הקטנים נושא על כתפיו עומס בלתי אפשרי של מיסים והתחייבויות. המשק זקוק להפחתת מיסים ולא להעלאת מיסים. בדיוק כפי שהם הבטיחו. לצערנו, הם הבטיחו אך לא הבטיחו לקיים.
מנגד, קומץ חברות גדולות ושורה של משקיעים בהייטק זכו בתקציב להטבות מס מפליגות. בניגוד מוחלט למגמה במדינות המערב אשר השכילו להבין כי הטבות אלה פוגעות בצמיחה, דוחקות עסקים קטנים ותורמות לאי השוויון ולעוני.
כעת, חוזר הכדור אלינו האזרחים. האם נצא למחאה הדורשת מהממשלה להצמיד את מדרגות מס הכנסה או שנספוג גם את עליית המיסים הזו?
הכותב הוא ראש החוג בחשבונאות בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    נצטרך את זליכה
    יואל 11/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לכשתקום מחאה המונית בארץ נגד הממשלה הכי לא חברתית שהיתה פה מעולם ולשלושת השבעים שבראשה נצטרך את זליכה כיועץ אסטרטגי כלכלי כדי לנהל נכון את המחאה ולדאוג שיש ערובות להבטחות, מבטיח לכם שהרבה יובטח ומעט מאד עד כלום יוקצה לטובתנו אז כל הכבוד לפרוסור זליכה שמאיר את עינינו ומראה לנו מה באמת מתכננים לעשות לנו במחשכים במרתפי האוצר כדי להמשיך לחגוג ולסחוט אותנו כדי לשמור על ההגמוניה שבנו פה לטובת העשירים והחזקים.
    סגור
  • 2.
    מדהים כמה שקרים בכתבה כזאת קצרה (ל"ת)
    יואל 11/2021/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    עול
    משה 11/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    צודק ב100 אחוז הציבור אדיש קורעים אותנו
    סגור