נבחרת אייס
וולט הוא מונופול חדש: אייעץ להפציץ את רשות התחרות במכתבים | פרופ' ירון זליכה
עוצמתו הדורסנית של מונופול וולט באה לידי ביטוי בכך שהיא כבר לוקחת נתח של כשלושים אחוזים מהחשבון וגורמת לעליית מחירים בכל המסעדות. לציבור בעלי המסעדות, אייעץ להפציץ את רשות התחרות במכתבים, בפניות, בפוסטים ובציוצים ולדרוש מאנשי הרשות ליישם את האמור במאמרי. הקטסטרופה שנוצרה היא באשמתם

בישראל פועלים למעלה ממאה מונופולים השולטים על מרבית הפעילות הכלכלית שלנו. חלקם מונופולים מוכרזים על ידי רשות התחרות וחלקם מונופולים אשר הרשות מסרבת להכריז עליהם. כמעט כל המונופולים הם כאלה שכבר פועלים בישראל לא מעט שנים ולכן נדיר מאוד בימינו להיווכח במונופול הנולד ממש לנגד עינינו.
והנה, מונופול כזה נולד והגיע הזמן להכריז עליו פומבית, חברת וולט. עוצמתו הדורסנית של מונופול וולט באה לידי ביטוי בכך שהיא כבר לוקחת נתח של כשלושים אחוזים מהחשבון וגורמת לעליית מחירים בכל המסעדות, גם במחיר המשלם סועד המתארח במסעדה עצמה ולא נעזר בשירותיה של וולט. לברר כיצד הגיעה וולט למעמד המונופוליסטי שלה ולעמוד על אחריותה של רשות התחרות הכושלת שלנו לעושק החדש הן שתי מטרותיו של מאמר זה.
מרבית העסקים שאנו מכירים מייצרים מוצר או מספקים שירות הזורם במישרין בין היצרן או הספק לבין הלקוח. עסקים אלו נקראים בספרות המקצועית עסקים חד צידיים. אולם, קיים ענף נוסף של עסקים שבהם השירות אינו ניתן על ידי הספק ללקוח יחיד אלא ניתן לשני לקוחות בו זמנית ולמעשה מאפשר פעילות עסקית בין שניהם. עסקים אלה נקראים בספרות המקצועית עסקים או פלטפורמות דו צידיות. דוגמא לכך היא חברות הסלולר אשר לא מספקות שירות ללקוח יחיד (למעט לאנשים שמדברים עם עצמם) אלא מספקות שירות לשני אנשים בו זמנית המבקשים לשוחח או לתקשר זה עם זה. היינו, הספק מתמקם בין שני הלקוחות ולכן הוא נקרא ספק דו צידי.
הבעיה עם הפלטפורמות הדו צידיות היא כפולה. ראשית, הערך של השירות הדו צידי ועימו כוח השוק של הספק הולך ועולה באופן לא ליניארי ככל שמספר הלקוחות עולה. לשון אחר, הפלטפורמות הללו נהנות מהשפעות רשת חיצוניות ולכן כדאי להן לסבסד את פעילותן בשלב הראשון כדי לצבור מסה קריטית של לקוחות שתאפשר להן, תודות לכוח השוק הלא ליניארי, להשתלט על כל השוק ולהפוך למונופול. חמור יותר, ככל שתצבור הפלטפורמה נתח שוק גדול יותר כך חסם הכניסה לכניסתו של מתחרה ילך ויעלה והתחרות, הלכה למעשה, תחסם. שנית, מאחר וישנם שני לקוחות הרי אפשר לסבסד את אחד מצידי הפלטפורמה (בדרך כלל הצד התמים יותר ו/או הנפוץ יותר), לצבור כוח שוק ואז לרמוס את הצד השני.
בסלולר ראינו התנהלות זו דרך מחירי השיחות הנכנסות. החברות סבסדו את מחירי השיחות היוצאות, צברו כוח שוק ואז העלו דרמטית את מחירי השיחות הנכנסות כאשר הלקוחות משני הצדדים כבר שבויים. הפרק השלישי בספרי "שינוי בהרגלי הצריכה" (2011) שיצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד והקריה האקדמית אונו עוסק בהרחבה בסוגיה זו למי שמבקש מידע נוסף בנושא.
למרבה הבושה של רשות התחרות, אנשיה כנראה לא קראו את הספר ולא יישמו את המלצותיו שכן וולט עשתה לנגד עיניה של הרשות בדיוק את אותם שני התרגילים. וולט סבסדה את הפריסה הארצית שלה בסכומים גבוהים. לאחר שצברה בדרך זו כוח שוק, היא החלה לרמוס את המסעדות. כמובן שרמיסת המסעדות חוזרת חזרה לצרכן התמים אשר כלל אינו יודע שהוא משלם בתוך החשבון שיעור מטורף בעבור שירותיה של וולט. אז מה עושים כעת?
הדרך להתמודד עם המחדל שנוצר דומה לדרך שבה התמודדנו בעבר עם סיטואציות דומות בשוק הסלולר ובשוק כרטיסי האשראי. לאסור הלכה למעשה על וולט לגבות מחיר כלשהוא מהמסעדות ולהתיר לה לגבוה בעבור שירותיה מצד אחד בלבד הוא הצרכן הסופי. בדומה למצב היום בשוק הסלולר שבו אין גביה בעבור השיחה הנכנסת אלא רק מהלקוח המבצע את השיחה היוצאת. הנימוק לכך, הוא כפול. האחד, וולט מנצלת את פערי האינפורמציה בינה לבין הצרכן שכלל אינו מודע לכך שהוא משלם לה דרך מחירי המסעדה.
פערי אינפורמציה אלה יוצרים תחרות בלתי הוגנת וניצול כוח שוק מלאכותי. הספרות הכלכלית המקצועית מעודדת רגולטורים להתערב כל אימת שקיימים פערי אינפורמציה כפי שכאמור נקטנו בעבר בתחום השיחות הנכנסות בסלולר ובתחום הסליקה הצולבת של כרטיסי אשראי. השני, גביה רק מהצרכן תשבור חלק מכוח השוק העודף הנובע מגודלה של הרשת ולכן תעודד כניסתם של מתחרים חדשים שיקל עליהם להתחרות במחיר שיהפוך להיות שקוף.
בה בעת, לציבור קוראי ובפרט לציבור בעלי המסעדות, אייעץ להפציץ את רשות התחרות במכתבים, בפניות, בפוסטים ובציוצים ולדרוש מאנשי הרשות ליישם את האמור במאמרי. הקטסטרופה שנוצרה היא באשמתם ולכן שיואילו ויתכבדו להתעורר משנתם ולפתור את הבעיה.
עוד ב-
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(6):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
6.וולטמסעדן 02/2025/02הגב לתגובה זו0 1משעמם לך ? תפשיל שרוול ותבוא לעבוד כשליח. לחלופין תתאמצ ותצא מהחור שלך תקנה בית חדש או תסע לחולסגור
-
5.פשוט לעולם לא מזמין עם שליח!!!מרדכי 02/2025/01הגב לתגובה זו0 0מזמין ומגיע לקחת יותר זול יותר בטוח!!!סגור
-
4.כרגיל זליכה צודק (ל"ת)אלי 01/2025/30הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.רשות נגד תחרותעם ישראל פראייר 01/2025/29הגב לתגובה זו2 0אין רשות תחתון!!!! זאת רשות נגד תחרות!!!! צריך למחוק אותהולזרוק את האימפוטנטים שם ולהקים גוף אחר שיהיה חזק מספיק לעצור את ההשתוללות של החברות הדורסניות פה. אם לא נתעורר בזמן ,אנחנו נקום למדינה בלי עסקים קטנים ונמצא את עצמנו עבדים אצל הטייפונים!!! היי אתם למעלה,שם גבוה..שומעים??? תתעוררו!!!סגור
-
2.תפרסם את עצמך כמו שצריך נבחר בך בבחירותירון זליכה 01/2025/28הגב לתגובה זו7 0תפרסם את עצמך כמו שצריך נבחר בך כולם בבחיריתסגור
-
1.יאללה ירון, תן בראש! (ל"ת)מאיר 01/2025/28הגב לתגובה זו3 0סגור