נבחרת אייס

חברות התעופה הזרות מפירות את החוק: על בתי המשפט להעביר מסר הולם | פרופ' ירון זליכה

לאחרונה אנו עדים לתופעה של ביטולי טיסות מצד חברות התעופה הזרות. לעיתים אף ללא הודעה מוקדמת. לעיתים החוצפה של החברות הזרות עולה לשמיים. גל ביטולי הטיסות מצד חברות זרות מייצר הזדמנות נהדרת לצרכנים להתאמן על הגשות תביעות לבית המשפט לתביעות קטנות
פרופ' ירון זליכה (צילום shutterstock)
חוקי התחרות והגנת הצרכן בישראל הם חוקים מתקדמים העומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר של מדינות המערב. מפעל החקיקה הצרכני לו שותפים הכנסת והממשלה בישראל לדורותיהם הוא ללא ספק מפעל מפואר. בתחום הפסיקה והאכיפה אנו כבר הרבה יותר חלשים. הנה הזדמנות קטנה לשנות שרבים מאיתנו יכולים ליטול בה חלק ולסייע.
לאחרונה אנו עדים לתופעה של ביטולי טיסות מצד חברות התעופה הזרות. לעיתים אף ללא הודעה מוקדמת. כמקרה אישי אני יכול להעיד כי טיסה לאתונה שהזמנתי לפני מספר חודשים בוטלה כאשר אני נמצא כבר בשדה ממתין בתור לצ'ק אין. לעיתים החוצפה של החברות הזרות עולה לשמיים. במקרה של הטיסה שתיארתי קודם לכן, החברה הודיעה על ביטול אך מיד לאחריה היא הקפיצה את מחירי טיסותיה לאתונה לימים הבאים.  
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה),  תשע"ב -2012, קובע כי טיסה שבוטלה מחייבת את חברת התעופה לדאוג ללקוח לטיסה חליפית, לדאוג לשאת בכל העלויות שנגרמו לו (לדוגמא עלות לילה במלון בחו"ל אם המדובר בטיסה חזרה ארצה) וכן לשלם פיצוי בסך 1,440 ₪ לכל אחד מנוסעים (נוסף על כיסוי העלויות כאמור).
מנגנון הפיצוי קבוע גם בחוקים אחרים ומטרתו למנוע היווצרותו של תמריץ לעסק להפר את החוק מתוך הבנה כי בסכומים קטנים יחסית יירתעו לקוחות מלפנות לערכאות משפטיות שגוזלות זמן, סבלנות ומשאבים נוספים. כך לדוגמא גם חוק הגנת הצרכן קובע פיצוי של 10,000 ₪ ללא הוכחת נזק במקרה של הפרת החוק. 
אולם, בתי המשפט נמנעים מהטלת קנסות על עסקים ומסתפקים לרוב בהשבת הנזק שנגרם. לכל היותר פוסקים פיצוי קטן שלא מרתיע את העבריינים שיוצאים נשכרים ולו מהסיבה הפשוטה שחלק נכבד מהנפגעים כלל לא מגישים נגדם תביעה. החברות יודעות שרוב הצרכנים לא יבזבזו שעות עבודה רבות כדי להגיש תביעה, יסתכנו בפשרה שילחץ השופט כדי שהוא יוכל להימנע מכתיבת פסק דין ולכל היותר יקבלו החזר שולי על הוצאות הגשת התביעה. בנסיבות אלה כדאי לעבריינים להמשיך להפר את החוקים ולרמוס את זכויות הצרכן שהעמיד לרשותנו המחוקק.
גל ביטולי הטיסות מצד חברות זרות (שנהנו לעשות עסקים נהדרים עם הלקוחות הישראלים בשגרה אך נטשו אותנו בשעת מצוקתנו) מייצר הזדמנות נהדרת לצרכנים להתאמן על הגשות תביעות לבית המשפט לתביעות קטנות (שלרוב הוא מאוד יעיל) וכן הזדמנות לשופטים להתאמן על השריר של הטלת קנסות במקרים בוטים של ביטול טיסה והתחמקות מתשלום ללא הצדקה נאותה. 
אנו הצרכנים סובלים סבל רב במשק הישראלי עתיר המונופולים ונעדר האכיפה. לרוב אנו מתלוננים בארוחות שישי בערב או לכל היותר כותבים פוסט זועם באחת הרשתות החברתיות. הנה הזדמנות גם לנו לעשות משהו אמיתי. להגיש לבית המשפט לתביעות קטנות גל של תביעות נגד חברות התעופה הזרות, לדרוש בתביעה את הפיצוי המגיע בחוק ולא רק את החזר ההוצאות ולפרסם את התביעות ברשתות. גל של תביעות שיזכה לשיתוף פעולה מצד השופטים בהטלת קנסות גבוהים יעקר את התופעה מהשורש.
כך גם תרוויחו חזרה את הכסף המגיע לכם וגם תתרמו תרומה אמיתית להנהגת התנהלות עסקית ראויה יותר לטובת כולנו. גם בתי המשפט יצאו נשכרים. אם תיווצר הרתעה משמעותית באמצעות הטלת הקנסות ואכיפת הפיצויים תשתנה התנהלות החברות והצורך בהגשת תביעות יפחת מאוד. כולנו נצא נשכרים. קדימה לעבודה!   
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה