נבחרת אייס

שלא יעבדו עלינו: אסור לבטל את חובת סימון המוצרים | פרופ' ירון זליכה

משרד הכלכלה נתן לרשתות הקמעונאיות פטור זמני מחובת סימון מחירים על המוצרים בתחילת המלחמה, ועכשיו רוצה להפוך אותו לקבוע. ואם במקום הסימון הרגיל יוצבו צגים דיגיטליים – יוקר המחיה פה רק יעלה. רוצים שמה שטוב באירופה יהיה טוב גם בישראל? זה מה שצריך לעשות
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  5
פרופ' ירון זליכה (צילום shutterstock)
בתחילת מלחמת חרבות ברזל ניצלו הרשתות הקמעונאיות את היעדרם של עובדים רבים שגויסו למילואים ודרשו ממשרד הכלכלה, בראשותו של השר ניר ברקת, כי יעניק להן פטור זמני מחובת סימון מחירים על המוצרים. לדבריהן, אין להן את העובדים הנדרשים לסמן כל שינוי במחיר וכי המדובר בעלות מיותרת שנכפית על הרשתות, מגולגלת לציבור הצרכנים ותורמת ליוקר המחיה. הרשתות הציעו כי כנהוג באירופה יוחלף זמנית סימון המוצרים בצגים דיגיטליים שבהן יוצג המחיר העדכני
משרד הכלכלה שידוע ברגישותו הרבה ליצרנים ולרשתות (הוא פחות ידוע ברגישות לצרכנים משום מה), הזדרז לסייע להן והעניק לרשתות פטור זמני מחובת סימון המחירים. בתגובה מיהרו הרשתות והזניקו את המחירים בשיעור של עד 23% תוך שהן מנצלות את הביקוש שעלה עקב המלחמה ואת היעדר סימון המחירים על המוצרים. כעת לאחר שהניסוי הצליח ושוב עשקו את הצרכנים, הגיע הזמן, אליבא למשרד הכלכלה, להפוך את הזמני לקבוע. המשרד מקדם כעת תיקון של חוק סימון המחירים ובמסגרתו החלפת החובה לסמן כל מוצר בסימון בצג דיגיטלי בלבד. שהרי מה שטוב באירופה טוב לישראל.
ובכן, התוצאה של תיקון החוק, אם אכן תאשר אותו הכנסת, תהיה זהה לתוצאת הניסוי. יוקר המחיה יעלה. הכיצד? הרי לכאורה סימון המחירים גורר עלות מיותרת שניתן לחסוך אותה בצג דיגיטלי? אולם, עלות זו תיחסך ולא תועבר לצרכנים. בדיוק כפי שכאשר שער הדולר יורד היבואנים הבלעדיים לא מורידים את מחירי המוצרים המיובאים שאנו רוכשים ברשתות. בדיוק כאשר שיעור המע"מ יורד (לא תאמינו אך שיעורי המע"מ ירדו ואף משמעותית בשנים שלי באוצר), לא יורד המחיר במלוא שיעור המע"מ.
מנגד, היכולת של היצרנים ושל הרשתות להעלות מחירים תעלה מאוד. הן יוכלו למשל לשנות את המחירים כפונקציה של מספר הלקוחות בחנות. כמו שמתקיים כבר היום בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, כאשר יראו תנועה גדולה יותר של לקוחות בחנות הן תוכלנה (תוך כדי השהות בחנות) להעלות המחירים ולהוריד אותם חמש דקות אח"כ כאשר התנועה בחנות תרד. כלומר למשוך לקוחות להיכנס לחנות ברמת מחיר אחת ומשעה שהפכו ללקוח שבוי (הרי לא יצאו ויעברו לרשת אחרת במרחק נסיעה נוסף) הן תוכלנה להעלות המחירים לרמה גבוהה יותר.
הרשתות גם תוכלנה לאפיין טוב יותר את אופי הלקוחות הנכנסים בשעות היום. בשעות שבהם יכנסו אנשים רגישים פחות למחיר הן תעלנה מחירים, ובשעות שבהן יכנסו אנשים רגישים יותר למחיר הן תעדכנה את המחירים מטה. אלו הן פרקטיקות ידועות המסייעות למוכר למקסם את המחיר למכירת מוצריו. לא המצאתי שום דבר.

זאת ועוד, מאחר שסימון המחירים מייצר עלות, אזי כדי שהרשתות תעלנה מחירים הן לרוב ממתינות עד שייווצר שינוי משמעותי יותר במחיר לפני שהן מעלות אותו בפועל. שינויים אלה בולטים לכן יותר וכתוצאה יכול הלקוח לזהותם ולהחליט על צמצום הכמות שנרכשת מאותו מוצר. אולם צגים דיגיטליים ניתנים לעדכון מיידי וללא עלות וכך תוכלנה הרשתות לעדן את תהליך עליית המחירים כך שימשוך פחות תשומת לב ויגרור פחות תגובה של הלקוח. גם הגופים הצרכניים והלמ"ס העוקבים אחר סלי מחירים ברשתות יתקשו מאוד לעקוב אחר השינויים הדינמיים, בפרט אם השינויים יהיו מהירים אך קטנים ובוודאי אם ישתנו במשך שעות היממה. כתוצאה ברור כי יכולת ההשוואה בין המחירים ברשתות תקטן והתחרות ביניהן תיפגע. תחרות אשר היא ממילא מצומצמת יחסית.
ומה לגבי מה שטוב באירופה? כדי שיהיה טוב גם בישראל, היינו צריכים להשיג תחילה את רמת התחרות שיש באירופה. אז באמת הפחתת עלות לרשתות הייתה מתגלגלת גם לצרכנים. היינו, לשבור את הריכוזיות של היבואנים הבלעדיים ושליטת קומץ יבואנים גדולים על רוב מקורות היבוא (בפרט דרך הבעלות הצולבת על הסכמי יבוא של יצרנים בין לאומיים גדולים האמורים להתחרות זה בזה אך פועלים בישראל כקרטל ברישיון דרך יבואן אחד), ביטול האפשרות של יצרנים מונופוליסטיים מקומיים להשתלט על ערוצי יבוא שהיו אמורים להתחרות בהם מלכתחילה, ביטול כל המכסים ומכסות היבוא, פירוק מועצות הייצור השונות והמשונות וכמובן אכיפה של חוקי התחרות אשר בישראל, בניגוד לאירופה, הם רק המלצה לא מחייבת. אך את זה כידוע לא רוצים הפוליטיקאים, השופטים והפקידות הממשלתית לעשות. הם הרי רגישים רק ליצרנים. לא לצרכנים.
* הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כבר לא מסמנים מחירים על מוצרים
    מורדי 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היה משהו טוב במדינה הזאת ודואגים להסיר אןתו.זה יפגע בחלשים ביותר,בקשישים במיוחד
    סגור
  • 4.
    ....
    עודד 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך להחזיר את הסימון הישן והטוב אחרת אחרי שררית מחיר על התג הוא יעלה וכשתגיע לקופה יהיה יקר יותר
    סגור
  • 3.
    זליכה כהרגלו צודק. (ל"ת)
    עמוס הנוקד 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 2.
    כל הכבוד לאתר שהולך מעט נגד הממשלה ומציב סדר יום (ל"ת)
    דורון 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מסכים ולא מסכים. יש להיפתר מהסימון אבל...
    תומך זליכה 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סימון עשרות אלפי פריטים אלו עלויות באמת מיותרות שגם מאיטה את קצב סידור המוצרים. הרשתות יוכלו לעדכן מחירים רק ברמה יומית של סוף או תחילת פעילות ולא שעתית . קל מאוד לפיקוח . אפר גם היום לבדוק מחיר דרך אתרי השוואת מחיר ולבדוק את הרשת. דבר שני פיצוי ישיר ללקוחות על הטעייה בשילוט ובקופה. לקוח שיראה שהשילוט לא ברור או מטעה (קורה המון ששמים שלט מבצע על מדף שדווקא המוצר מול השלט לא במבצע ) או שלקוח שם בעגלה לפי מחיר מסויים וחוייב יותר בקופה יהיה זכאי לפיצוי מיידי של 50-100שח. אפשר גם שכל סניף יפרסם מחירון יומי(קל הכל ממוחשב) ולצרכן יהיה מעקב.
    סגור