נבחרת אייס

הישגי צה"ל רק מחזקים את הדרישה לוועדת חקירה עכשיו | עו"ד יהודה שפר

ההצלחות של צה"ל בימים האחרונים, לא רק מחזקים את הדרישה להקמתה של וועדת חקירה, אלא הם מעלים כמה שאלות מהותיות: מדוע היתרון הטקטי של צה"ל לא מאפשר את חזרת התושבים לצפון ולדרום? אם ישראל הצליחה לנטרל את חיזבאללה כל כך בקלות, למה לא עשינו זאת  ב 11.10.23? 
בנימין נתניהו, יהודה שפר (צילום pexels, פלאש 90/ אייל מרגולין, חיים גולדברג)
הישגיו המדהימים של צה"ל בימים האחרונים מחזקים את הדרישה להקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, לא רק לגבי המחדל המודיעיני והמבצעי שהביא ל 6/10 אלא דווקא להתנהלות הכושלת של הממשלה מאז 7/10.
ישנו פער בלתי נתפס בין יכולותיו צה"ל בכלל, ושל חיל האוויר בפרט, לתקוף על יסוד מודיעין מדויק ולנטרל את יכולותיו של חיזבאללה, לבין התוצאה הבלתי נתפסת שמזה שנה גבול הצפון פונה מתושביו, ולמעשה הוקמה רצועת בטחון בתוך שטחה הריבוני של מדינת ישראל.
אל מול פער זה עומד הציבור הרחב ומשתאה מדוע הממשלה אינה מצליחה לתרגם את היתרון הטקטי העצום של צה"ל הן בדרום והן בצפון, לתוצאות ממשיות. שאלות רבות נותרו ללא מענה ביחס להתנהלות הדרג המדיני.
מדוע נמנע הקבינט מלאשר לצה"ל לבצע פעולה זו ממש כבר לפני שנה ב 11.10.23? כיצד ומדוע חשב נתניהו לפטר את שר הבטחון גלנט ולהחליפו בגדעון סער רק לפני כמה ימים? מהי האסטרטגיה של ישראל שתביא לניצחון במערכה בצפון? שאלות דומות יש גם לגבי המערכה בדרום, בעיקר לגבי הסיוע ההומניטרי הנדיב שישראל מאפשרת להעביר לידי ארגון הטרור חמאס מה שמחזק את חמאס, מאריך את משך הלחימה, ומרחיק את האפשרות של עסקה להשבת החטופים.
שאלות רבות יש גם לגבי הדרג הצבאי. האם בוצעו תחקירים לגבי תכנית ההגנה של יישובי הספר בדרום ובצפון? האם הופקו לקחים? האם שונתה תפיסת ההגנה? תכנית ההגנה החדשה צריכה להתבסס הן על מיגון פיזי ומכשול קרקעי, טכנולוגיה, ונוכחות פיזית של לוחמים בישובים עצמם לתגבור כיתות הכוננות. בהנחה שאויבינו לא ייעלמו בן לילה, הרי שבסופו של דבר איכותה של תכנית ההגנה המשודרגת היא זו שתגרום לתושבי הדרום והצפון לחזור לבתיהם ולא חיסול כזה או אחר של אחד ממנהיגי האויב.
הדרך היחידה האמיתית לבירור האמת בנסיבות שכאלה הקיימת בישראל היא ועדת חקירה ממלכתית, שעל הקמתה מחליטה הממשלה (או הועדה לביקורת המדינה) ושאת הרכבה קובע נשיא בית המשפט העליון.
הועדה אינה משפטית אלה היא כוללת מומחים מהדיסציפלינות הרלוונטיות, ובמקרה שלנו אנשי צבא ומודיעין. בראשה עומד שופט כדי להבטיח שבירור העובדות יעשה על פי כללים משפטיים, תוך מתן אפשרות למי שעלול להיפגע ממסקנות הועדה להתמודד עימן בטרם יפורסמו.
הליך של ועדת חקירה לוקח אמנם זמן רב אך בסמכותה גם להוציא מסקנות ביניים. כך היה בוועדת אגרנט שהוקמה לאחר מחדל מלחמת יום הכיפורים ופרסמה מסקנות ביניים בתוך 4 חודשים.
נתניהו נמנע עד כה מלהקים ועדות חקירה ממלכתיות מחשש מתוצאותיהן. ואכן מבחינתו יש לו ממה לחשוש. ועדת החקירה לנושא האסון במירון, שהוקמה בזמן ממשלת בנט, הטילה על נתניהו אחריות אישית, וועדת החקירה לנושא רכישת הצוללות וכלי השיט כבר הודיעה במכתבי אזהרה שהוציאה כי התנהלות נתניהו: "יצרה סיכון לביטחון המדינה ופגעה ביחסי החוץ שלה".
על רקע זה יש להבין גם את תרגילי מריחת הזמן של שר המשפטים יריב לוין במינוי נשיא בית המשפט העליון, תוך הזמנת הציבור להגיש התנגדויות למינויים של 10 שופטים שהודיעו שאינם מעוניינים כלל בתפקיד.
חשוב להדגיש כי להימנעות ישראל מקיום תהליך למידה מטעויות יש גם תוצאות כלכליות ולא רק צבאיות. פער נוסף קים בין מעמדה של ישראל כסטארט אפ ניישן  לבין המציאות שבה כלכלת ישראל באזורים נרחבים שותקה, והתעופה האזרחית משובשת תדיר, מה שהביא גם להורדת דירוג האשראי של ישראל ולקטסטרופה כלכלית.
המסקנה היא שיש להתעקש דווקא עתה, על רקע ההישגים המזהירים של צה"ל ומערכת הבטחון, על הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, שרק היא תבטיח את בירור האמת, והפקת הלקחים הנדרשים לתרגום הישגים טקטיים אלה להישגים אסטרטגים. ועד כזו גם תיתן מענה לשאלות רבות בלתי פתורות, ותבטיח את ניצחון ישראל במלחמה הצודקת ביותר מאז הקמתה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    אמרו שפר אמרו הכול (ל"ת)
    מממ 09/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    דבר עם החבר׳ה בבג״צ שבולמים את מבקר המדינה.
    כולכם לכלא 09/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואתם יודעים למה.
    סגור
  • 3.
    יהודה, אתה אמור להיות בכלא יא רוצח. (ל"ת)
    . 09/2024/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 2.
    שפר שייך לחבורת "הכל מפוזיציה פוליטית"! (ל"ת)
    באסה 09/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 1.
    יהודה מה אתה מבלבל את המוח ??? (ל"ת)
    אסף 09/2024/29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור