נבחרת אייס

הקלטות אפי נווה הן מסר לכולנו: אסור שזה יחזור על עצמו

החשיפה של עמית סגל מלמדת דווקא על הסכנה שבפוליטיזציה של מערכת המשפט, ומחייבות נקיטת אמצעים חריפים בלשכת עורכי הדין. בשיטה נטולת חוקה, ראוי פי כמה שהליך מינוי השופטים יהיה מקצועי ולא פוליטי. ובכל זאת, לא ניתן להשתחרר מן הרושם שההדלפה היא ניסיון כושל של מכונת הרעל להכפיש את מנדלבליט
עו"ד יהודה שפר
עו"ד יהודה שפר |  6
אפי נווה, עמית סגל, אביחי מנדלבליט, יהודה שפר (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
בשבוע שעבר חשף העיתונאי עמית סגל קלטות של שיחות ישנות בין אפי נווה לשעבר יו"ר לשכת עורכי הדין לבין היועמ"ש לממשלה לעבר אביחי מנדלבליט, מה שהביא לביקורת ציבורית רבה הן כנגד המעורבים בשיחות, והן כנגד מערכת המשפט. בקלטות יש עדות נוספת לנסיונות השחתה מצידו של אפי נווה, המוכיח שוב ושוב כי לא ידע להבחין בין דאגה לאינטרסים הלגיטימיים שיש לנציגי לשכת עורכי הדין בוועדת לבחירת שופטים, או במקרה כאן בוועדת האיתור לבחירת היועמ"ש לממשלה, לבין אינטרסים אישיים, וניגודי עניינים בין יו"ר הלשכה לנציגים ברשות השופטת.
נציגי הליכוד הזדעזעו כביכול השבוע מחשיפת הקלטות, תוך שהם טוענים כי הקלטות מהוות הוכחה הן לנחיצותה של רפורמה במערכת המשפט והן להוצאת נציגי לשכת עורכי הדין מן הועדת לבחירת שופטים, ומועדת האיתור לבחירת היועץ המשפטי לממשלה. מה שהם שכחו לציין הוא שאפי נווה היה המועמד בו הם תמכו לראשות לשכת עורכי הדין, וזאת, אחרי שכבר נחשפו ניסיונות ההשחתה בהן היה מעורב בפרשת מין תמורת מינוי ומינוי נשיא המחוזי בתל אביב (פרשה שעדיין נחקרת), מה שמוכיח שאין גבול לצביעות.
 

ואכן, הפסול בשעתו במינויו של מנדלבליט ליועמ"ש לממשלה לא היה השיחות עם אפי נווה, אם כי ניתן לבקר את שיקול הדעת של מנדלבליט בקיום יחסי חברות עם אדם מפוקפק שמושך אותו בלשון ומקליט אותו. הפסול, כפי שהצביע על כך השופט גרוניס יו"ר ועדת האיתור אז, היה דווקא בקידומו של מנדבליט, מזכיר הממשלה, על ידי ראש הממשלה נתניהו ללא תקופת צינון משמעותית, והחשש לניגוד עניינים.
אך מה לגבי עצם הטענה? האם קלטות אפי נווה אכן מחזקות את התורך הרפרומה המערכת המשפט? והאם הן הוכחה לצורך בנטרול כוחה של לשכת עורכי הדין? פרשת קלטות אפי נווה ודאי שאינה מצדיקה את קידום הרפורמה המשפטית. נהפוך הוא, הקלטות מלמדות על הסכנה שבפוליטיזציה של מערכת המשפט. כל רפורמה בדרכי המינוי של שופטים או היועמ"ש לממשלה ראוי שתעשה ברוב גדול בכנסת, תוך הגעה להסכמות ופשרות, ולא תוך השענות על רוב קואליציוני מקרי. 
 

בשיטה נטולת חוקה הכוללת איוזנים ובלמים, ראוי שהליך מינוי השוטפים יהיה ככל האפשר מקצועי ולא פוליטי. כך הדבר באנגליה, מדינה הדומה לנו, ללא חוקה כתובה, שבה מינוי השופטים הוא על ידי שר המשפטים, על פי המלצות של ועדה מקצועית לחלוטין, ללא שום מעורבות של נבחרי ציבור. הוועדה לבחירת שופטים, כמו גם ועדת האיתור לבחירת היועמ"ש לממשלה כוללת נציגים של לשכת עורכי הדין. ניתן תיאורטית לחשוב על שינוי חקיקה, בהסכמה רחבה,  שיביא להחלפתם, אך כל עוד הם חברים בועדות רגישות אלה, יש לנקוט, כלקח מפרשת הקלטות, אמצעים בלשכת עורכי הדין למניעת מקרים דומים בעתיד.
בחירתו של עו"ד עמית בכר ברוב גדול ליו"ר לשכת עורכי הדין, מהווה הוכחה ניצחת להתנערות מצידם של רוב עורכי הדין מהתנהלותו של נווה, אך למרבה הצער מאז שנבחר לא נקט עו"ד בכר בצעדים מספיקים לשיפור תדמיתה של לשכת עורכי הדין ולהגברת אמון הציבור בה. על לשכת עורכי הדין לפעול מיידית, וכלקח מקלטות אפי נווה, לקביעתם של כללי אתיקה להתנהלותם של נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים ובוועדת האיתור לבחירת היועמ"ש.
 
נציגי הלשכה בוועדות אלה צריכים להיות עורכי דין פעילים, או בדימוס, שאין להם או למשרדיהם כל קשרי ליטיגציה או קשרי עבודה עם הפרקליטות או משרד היועמ"ש לממשלה. יש לקבוע גם כללים למניעת כל מעורבות של אישית של יו"ר לשכת עורכי הדין בתהליכים אלה. ומיסוד תהליך מתן ההמלצות מטעם לשכת עורכי הדין למועמדים לשפיטה או לתפקיד היועמ"ש בהליך שקוף ונטול אינטרסים אישיים.

 

לא ניתן להשתחרר מן הרושם שהדלפת קלטות אפי נווה ופרסומן על ידי עמית סגל הם ניסיון כושל של אפי נווה להשפיע על חקירת פרשת מינוי נשיא המחוזי בתל אביב, וניסיון לא פחות כושל מצד מכונת הרעל להכפיש את מנדלבליט כמי שהיה היועמ"ש שהעמידו לדין את נתניהו, עתה לקראת עדותו הצפויה של נתניהו ב-2 לדצמבר במשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים. פרסום הקלטות צריך מחד גיסא להזהירנו מה עלול לקרות אם תוגבר הפוליטיזציה בהליך המינוי והקידום של שופטים בישראל, שאז נהיה חשופים לפרשיות מסוג זה חדשות לבקרים.
מאידך גיסא, על לשכת עורכי הדין להפיק לקחים מפרשה זו ולפעול ליצירת תהליכים שקופים ואתיים יותר שיסדירו את מעורבות נציגיה בוועדות רגישות אלה. מערכת המשפט הישראלית היא מערכת עצמאית ומקצועית, המסייעת גם בימים אלה לבלימת נסיונות דה לגיטימציה של ישראל, ומעניקה לצה"ל מרחב תמרון משפטי במערכה נגד אוייבינו. אסור בשום אופן להחליש את אי תלותה של המערכת במינויים פוליטיים, בהסתמך על התנהלות חסרת מעצורים של אפי נווה אליה נחשפנו עתה בקלטות מן העבר.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    שפר קלט את המסר: מעכשיו דילים מושחתים רק בבריכה ובסאונה (ל"ת)
    מסביר פנים 09/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    אותי דווקא מעניין : מי הקליט, מי העביר החוצה את ההקלטות
    גדי 09/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לדעתי נעשו פה עבירות חמורות של פגיעה בפרטיות של המעורבים ואני במקומם הייתי מפוצץ את המקלטים ואת מי שפרסם בתביעות נזיקין אטומית .
    סגור
  • 4.
    יהודה שפר גם אתה מושחת לא פחות מהם ! (ל"ת)
    אסף 09/2024/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    יהודה, אתה פשוט מביך
    אריה 09/2024/09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אבל מה זה משנה, אתה חלק מהקומבינה אז לא כזה אכפת לך. יש צד שמותר לו הכל וצד אחר שהוא מכונת רעל לשיטתך.....רואים לך!!!
    סגור
  • 2.
    דיקטטורה
    בן.כ 09/2024/09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לא דמוקרטיה ולא בטיח יש פה דיקטטורה של בג"ץ ואין הפרדת רשויות מפני שהרשות השופטת מתערבת בחקיקה ובביצוע, רק כי זה לא מסתדר עם אג'נדת הסמאל הרדיקלי, שים קלפי בבג"ץ ותראה שמרץ והערבים מקבלים 90% מהקולות. ב ו ש ה !
    סגור
  • 1.
    כשראש הלשכה הנוכחי נוהג בשחיתות ברמה לאומית דבר לא שונה (ל"ת)
    לשכת מדינת הבננות 09/2024/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור