נבחרת אייס

ממשלה של מטורפים - צאו לצעירים שלנו מהכיס | פרופ' ירון זליכה

נדמה שממשלת ישראל הולכת בעקבות המדיניות הכלכלית הכושלת של שר האוצר סמוטריץ' ולאחר העליות הדרמטיות במחירי הדיור והשכירות והחמרת יוקר המחייה, נראה שכעת, מי שנמצא על הכוונת של הממשלה הם הצעירים | פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  6
פרופ' ירון זליכה על יוקר המחיה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
ממשלת ישראל החליטה כנראה למרר את החיים לצעירי ישראל. לא זו בלבד שהמדיניות הכלכלית הכושלת של שר האוצר סמוטריץ' (הזהה כמעט לחלוטין למדיניות קודמו ליברמן) הביאה לחידוש העליות הדרמטיות במחירי הדיור ובמחירי השכירות, לא זו בלבד שחוסר המעש המתמשך של משרדי האוצר והכלכלה ממשיך לתרום ישירות ליוקר המחיה, אזי כעת גם נוספו גזירות מיסוי חדשות המכוונות במיוחד לצעירים שלנו.
במסגרת זו, בחודש שעבר נודע כי משרד האוצר עומד לחייב במע"מ את השירותים הנרכשים מענקיות בין לאומיות כמו נטפליקס ואמזון וכך לייקר את שירותי המדיה שרוכשים במיוחד צעירים, שרבים מהם כבר אינם צופים בערוצי הטלוויזיה המסורתיים.
במקביל, נמסר כי האוצר מבקש לבטל את הפטור ממס על ייבוא זעיר בסכומים של עד 75 דולר. יבוא ממנו משתמשים הצעירים כדי לחמוק ממלכודת היבואנים הבלעדיים והמונופולים המקומיים.
האם עולה לכם בבריאות שהצעירים מייבאים בזול כיסוי לטלפון הסלולארי שלהם או איזה שהוא בושם שהצליח לחמוק מזרועם הארוכה של היבואנים הבלעדיים? מדוע אתם מבקשים לסגור את החלון האחרון הזה שיש לעולם החופשי והזול?
אולם הפעם הגיע החוצפה של האוצר לשיא חדש. המשרד הודיע כי הוא מבקש להטיל מע"מ על הטיפים שאנו משלמים לצעירים העובדים כמלצרים ומלצריות החל מתחילת השנה הבאה.
לא מיותר לציין, כי הגזירות הללו מתווספות גם לכוונת האוצר להעלות את המע"מ ל-18%, להעלאות הארנונה הבלתי פוסקות, לאגרות גודש שמשרד האוצר מתכנן בלגבות בכניסה לערים, להתייקרות מחירי ביטוח הרכב והאופנועים וכמובן לעליות הבלתי פוסקות במחירי המזון והמשקאות.
אני תמה מה יהיה הביס הבא שינסה משרד האוצר לקחת מכיסם של הצעירים? האם הוא יבקש למסות גם את התשלומים שאנו משלמים לצעירים בעבור שירותי הבייביסיטר שהם נותנים לילדינו?
אולי הם יחליטו להטיל מע"מ גם על שכר הלימוד האקדמי? ואולי מע"מ על הארנונה שהם משלמים לרשויות המקומיות כפי שהוא החליט לפני מספר שנים להטיל מע"מ על חשבונות המים שאנו צורכים מהברז? אולי הם יטילו מע"מ על שכר הדירה שמשלמים הצעירים? אולי יחליטו להטיל דמי ביטוח לאומי על סטודנטים? אולי מע"מ על מענקי המילואים? אולי אגרת נשימה על האוויר שאנו נושמים? אולי מס על מסיבות?
ואולי יותר פשוט שתצאו לצעירים מהכיס? ואולי הגיע הזמן שיחלוף שבוע בלי שנשמע מכם על עוד גזירה? אין לכם בושה? אם חסר לכם כסף הרי אפשר בקלות לתת לכם שפע של רעיונות.
 
כך למשל, אולי תבטלו את הטבות המס המופרזות לחברות הגדולות? שהרי אין אף מדינה בעולם המערבי שנותנת כל כך הרבה הטבות וממילא מנוע הצמיחה שלנו הוא העסקים הקטנים שקורסים תחת הנטל.
אולי תבטלו את הפטורים הנרחבים ממכרז שנתן שר האוצר ליברמן וכך תוזילו את הרכש הממשלתי? אולי תטפלו בפנסיה התקציבית? אולי תבטלו את הכספים הקואליציוניים? אולי תייעלו את ניהול הפרויקטים הגדולים של תשתיות ובמקום להעביר אותם לחברות ממשלתיות לא יעילות תוציאו אותם למכרזים בין לאומיים בשיטת ה-BOT וה-PFI כפי שבנינו את כביש 6? אולי תלחמו ביוקר המחיה וכך ניתן יהיה להוריד את הריבית ותחסכו בתשלומי הריבית השוטפים של הממשלה?   
מעבר לעובדה שאתם ממררים לצעירים את החיים אתם הורסים את פוטנציאל הצמיחה שלנו. כל הגזירות הללו פועלות להעלאה נוספת של יוקר המחיה ושל אי השוויון במשק, פוגעים בצריכה הפרטית שהיא מנוע הצמיחה הכי גדול שלנו וכך אתם בעצמכם מרסקים את פוטנציאל גידול ההכנסות שלכם. אתם לא מבינים שנקלעתם ללופ?
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    הממשלה רחוקה מלהיות כשירה והטרללת חוגגת. (ל"ת)
    א.ב.ג.ד.ה. מנחם 08/2024/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    פנסיות תקציביות
    אנונימי 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שיוריד מהפנסיות התקציביות ולא מהצעירים, צא לנו מהכיס
    סגור
  • 4.
    חייבים לקצץ למגזר הציבורי (ל"ת)
    צביקה 08/2024/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 3.
    צודק (ל"ת)
    טובי 08/2024/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 2.
    מרתיח את הדם ??
    האזרח הקטן 08/2024/15
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מתי תכניסו את זליכה לממשלה????? עם קשה!!!!
    סגור
  • 1.
    כל הגזירות מיועדות לחילונים
    טליה 08/2024/15
    הגב לתגובה זו
    5 1
    חוץ מהמעמ כל הגזירות מיועדות לחילונים כי החרדים לא צורכים שירותים ומוצרים אלו. ומבחינת מע"מ? החרדים משלמים הכי זול על אוכל והם מקבלים המון סבסודים ונעזרים בגמ"חים מכסף של תרומות אז הם מסודרים
    סגור