נבחרת אייס

הרכיב הכלכלי במלחמה עם איראן: זה מה שישראל צריכה לעשות | פרופ' ירון זליכה

ההיסטוריה יודעת כי ניהול המשאב הכלכלי הוא מרכיב חיוני לניצחון בשדה הקרב, אבל קברניטי ישראל מתעלמים מהרכיבים הכלכליים של המלחמה. הגיע הזמן להחריב חלק מתעשיית הנפט של איראן, הן כדי לגרום לה נזקים אדירים, והן כדי לייצר לה משוואה חדשה של עלות תועלת
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  6
פרופ' ירון זליכה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, אייל מרגולין)
חוקרי ההיסטוריה הכלכלית של מלחמות שמים דגש על יכולתו של משק המשתתף במלחמה, להקצות יותר משאבים מאויבו לטובת ניהול המערכה ועד ההגעה לניצחון. ניהול המשאב הכלכלי הוא אפוא מרכיב חיוני בהגעה לניצחון בשדה הקרב, לצד ניהול המשאבים הצבאיים הישירים. בתוך כך, ישנם שלושה רכיבים כלכליים חשובים שמתכנני המלחמה אמורים להביא בחשבון וקברניטי ישראל נכון לרגע זה מתעלמים מהם.
הרכיב הראשון, הוא הבאת המשק הישראלי לרמת הפעילות הכלכלית המרבית האפשרית. עשרות רבות של מאמרים כתבתי לאורך השנים עד כמה המדיניות הכלכלית של ישראל פוגעת בפוטנציאל הצמיחה שלנו. במהלך קמפיין הבחירות של שנת 2021 אף חזרתי והתרעתי כי הפגיעה בכלכלה הפכה כבר מזמן לפגיעה חמורה בביטחון הלאומי. 
לא אחזור על הטיעונים שקוראי בוודאי מכירים ואסתפק בשורה התחתונה בלבד. עם סיום תקופתי כהונתי במשרד האוצר בשלהי שנת 2007 הגיעה ההכנסה הלאומית הריאלית לנפש לכ-62 אחוזים מההכנסה לנפש, בארה"ב בתיקון פערי המחירים בינינו לבין ארה"ב (אגב פער המחירים היה אז לטובתנו בשיעורים של חמישה עד עשרה אחוזים פחות מהמחירים בארה"ב ובמערב אירופה, לעומת פער לרעתנו של שלושים וחמישה אחוזים כיום). הכנסה ריאלית יחסית כה גבוהה (הגבוהה בתולדותינו) אפשרה לנו להקצות כ-7 אחוזים מהתוצר הלאומי לטובת ביטחון.
כיום, או ערב מלחמת חרבות ברזל, התדרדרה ההכנסה הלאומית הריאלית לנפש בישראל לפחות מ-50 אחוזים מההכנסה לנפש בארה"ב בתיקון פערי המחירים בינינו. בהכנסה יחסית כה נמוכה יכלה הממשלה להקצות רק כ-5 אחוזים מהתוצר לטובת ביטחון. הפער של 2 אחוזי תוצר הוא כארבעים מיליארד שקל בשנה החסרים למימון הביטחון הלאומי שלנו.
אמנם, אין טעם לבכות על החלב שכבר נשפך אך בוודאי שלהמשיך כך גם אי אפשר. שינוי חד של המדיניות הכלכלית (ובפרט מלחמה נחושה ביוקר המחיה) אינו רק תנאי לשיפור רמת החיים של אזרחי ישראל אלא תנאי להבטחת עצם החיים עצמם.

הרכיב השני, הוא הבאת משק האויב לרמת פעילות נמוכה ככל האפשר. זאת, ניתן לעשות דרך חסימת נתיבי סחר, ערעור המשק הפנימי בשלל אמצעים (שעל חלקם פירטתי בטור מיוחד רק לאחרונה), רקימת קואליציות שיטילו סנקציות על רכיבים חיוניים לכלכלה האויבת וכל כיוצ"ב.
הרכיב השלישי, הוא כלכלת מהלומות. בדומה לכלכלת חימושים שבמסגרתה נבחנת כדאיות הקצאת החימושים השונים (מבחינת עלות וזמינות) ביחס לתועלת שתצמח מתקיפת היעד, כך נדרשת מדינה חפצת חיים לבחון את עלות ההתקפה מול עלות ההגנה לשני הצדדים.
המאבק שניהלה ישראל עד כה מול איראן היה מאבק לא שוויוני לרעתנו מבחינה כלכלית. בואו ניקח לדוגמא את ליל הטילים הראשון במהלכו נורו על ישראל כמה מאות חימושים שעלות ייצורם נאמדת בכמה מאות מילוני דולרים, בעוד שעלות החימושים (אפילו אם לא ניקח את עלויות הפיתוח שלהם) שנורו להגנת שמי ישראל, יחד עם עלות ההפעלה של מטוסי הקרב, חצה את מיליארד הדולרים. עלויות נוספות הן כמובן התייקרות עלויות הסחר הישראלי, עליית פרמיית הסיכון על אגרות החוב שלנו, מיליוני שעות עבודה אבודות ומדינה שלמה שיושבת וממתינה כי יתקפו אותה. מבחינת האיראנים זו הייתה השקעה מצוינת. הם הוציאו מאות מיליונים וגרמו לנו לבזבז מיליארדים.
לפיכך, ישראל צריכה לקחת בחשבון את מרכיב הנזק הכלכלי בבחירת יעדי התגובה שלה. תקיפה של מכ"ם היא תקיפה חשובה וחיונית מבחינה צבאית, אך המשמעות הכלכלית שלה קטנה יחסית. ככל שביעדים המותקפים נגרום לנזקים של מיליארדים אזי האיראנים יאלצו לקחת בחשבון כי הנזקים שיגרמו להם במהלומה הבאה יעלו על הנזקים שהם חוללו.
העובדה שישראל נהנית ממערכות ההגנה היעילות בעולם בעוד המשק האיראני חשוף מאוד ללא יכולת הגנה משמעותית אמורה לשרת את ישראל. עד כה לא ניצלנו יתרון אדיר זה במלחמה מול איראן. הגיע הזמן. ולמי שלא הבין את הכוונה, ישראל צריכה להחריב חלק מתעשיית הנפט של איראן, הן כדי לגרום לה נזקים אדירים שיקשו עליה להמשיך ולממן את חגורת האש שמדינה זו הקיפה אותנו, והן כדי לייצר לה משוואה חדשה של עלות תועלת בתנאים הרבה פחות נוחים לה. 
זאת ועוד, אחת הסיבות שארה"ב ומדינות המערב נרתמו בצורה כה מרשימה לסייע בהגנת שמי ישראל, היא מהחשש כי תגובתה של ישראל תהיה הרס מתקני הנפט האיראנים באופן שיחולל עליה משמעותית במחירי האנרגיה בעולם (להם ישראל פחות רגישה עקב משאבי הגז). ככל שהמערב יאמין כי זו תהיה תגובתנו, כך האיום הברור שהן יפנו לאיראן יהיה גדול יותר.
מעבר לכך, כלכלתה של איראן חלשה ופגיעה. התמוטטות המשק האיראני אינה משימה בלתי אפשרית וככל שתתרחש היא תסלול מתווה חדש להתפרקות איראן מיכולותיה הגרעיניות.
* הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    שופר, פרוקסי ופוליטרוק של נתניהו עוד מימי ממשלתו ה-1
    כדאי לדעת 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 1
    פעם הוא מומחה להטלת נשק יום הדין ופעם לשריפת שדות נפט. הדירוג ירד חרף מצגי השווא שלו, ועומד לרדת עוד בזמן הקרוב מאוד. פשוט שופר של הרודן. שרלטן. הכיתוב תחת שמו צ״ל: החשב הכללי במשרד האוצר של שר האוצר ביבי בממשלת ההתנתקות של הליכוד בראשות אריאל שרון , שאר בתפקיד בממשלת אולמרט נלחם בשחיתות אז, אך בשנתיים האחרונות, נלחם בשחיתות של כולם מלבד של מקורביו ו כל עוד היא לא השחיתות של הארכי מושחת נתניהו וסביבתו הקרובה. המליץ על יהלי רוטנברג לחשב כללי, וביזת הקופה הציבורית והכפפתה לשחיתות נתניהו ומשפחתו מתעצמת ללא מעצורים. ייצג את אורג׳ ממנה התפרנס לפני כן, נגד רפורמת הסלולר. הקים ועומד בראש במפלגת פרוקסי שמנסה לגנוב קולות באמטלה כלכלית לטובת גוש השחיתות, החורבן והביזה נתניהו.
    סגור
  • 4.
    כ ראה שיקרה ברגע שאירן תשלח טיל אחד
    חיים 08/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    למרות שביבי מנסה לא הגיב בכלל אבל אם לא יגיב הפעם זו תיהיה צרה צרורה
    סגור
  • 3.
    בתור חשכ"ל דוא"ל שלך תמיד היה "אעדר ממשרדי" לכאורה
    נוכלים עושקי העם 08/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    משרדך אז יסוד להניח תהום עכשווי בו נמצאת המדינה... צבא קטן ! אנשים קטנים קיבלו משכורות עתק בלי לעבוד ועכשיו בלי בושה על תעודה הציבורית הרי לעם ישראל זיכרון מאוד מאוד קצר מי יביאו לתהום!!!
    סגור
  • 2.
    אני טוען את זה כבר חדשים
    אבינועם רמות 08/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך להחריב לגמרי את תעשיית האנרגיה של איראן גז ונפט. החרבה כזו תייתר את הצורך או השאיפה טו הפיד מתעשיית הגרעין האיראנית. אנחנו לא צריכים לחשוש מתגובת העולם כי מהר צאוד יתברר שהעולם המירבי רק הרוויח מזה. המשטר דם יתפורר לחותים ייגמר המימון והם יעלמו והספנות תיפתח לרווחה. חעזבאללה יעלם ולבנון תפנה קדימה.
    סגור
  • 1.
    ירון זליכה - אתה מלך !!!
    לובנגולו מלך זולו 08/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אתה מדבר דברים של טעם.
    סגור
  • זליכה הוא פוליטרוק ושופר של נתניהו שמונה על ידו
    ממשיכים לדהור לתהום 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פעם הוא מומחה להטלת נשק יום הדין ופעם לשריפת שדות נפט. הדירוג ירד חרף מצגי השווא שלו, ועומד לרדת עוד בזמן הקרוב מאוד. פשוט שופר של הרודן. שרלטן. הכיתוב תחת שמו צ״ל: החשב הכללי במשרד האוצר של שר האוצר ביבי בממשלת ההתנתקות של הליכוד בראשות אריאל שרון , שאר בתפקיד בממשלת אולמרט נלחם בשחיתות אז, אך בשנתיים האחרונות, נלחם בשחיתות של כולם מלבד של מקורביו ו כל עוד היא לא השחיתות של הארכי מושחת נתניהו וסביבתו הקרובה. המליץ על יהלי רוטנברג לחשב כללי, וביזת הקופה הציבורית והכפפתה לשחיתות נתניהו ומשפחתו מתעצמת ללא מעצורים. ייצג את אורג׳ ממנה התפרנס לפני כן, נגד רפורמת הסלולר. מחזיק במפלגת פרוקסי שמנסה לגנוב קולות לטובת ממשלת נתניהו. ואף הקים את "המפלגה הכלכלית החדשה" שהתמודדה בבחירות לכנסת. לפרופ' זליכה תואר דוקטור בכלכלה מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני בפסיכולוגיה חברתית.
    סגור