בריאות

האם התרופה לסרטן תצא מישראל? "תרופות ב-60 מיליארד דולר בשנה"

ד"ר עופר שרון, רופא בהכשרתו ומנכ"ל חברת OncoHost, יוביל השבוע מושב מיוחד בכנס Biomed Israel בו ישתתפו מנהלים משבע חברות סטארט-אפ ישראליות שמתמחות ברפואה מותאמת אישית למחלת הסרטן - לכולן מוצרים בשלבי פיתוח מתקדמים וחלקן כבר עם מוצרים בעלי אישור רגולטורי שמשווקים ברחבי העולם
מערכת ice | 
בדיקות סרטן (צילום pexels)
סרטן לסוגיו השונים הוא אחת המחלות הקטלניות ביותר בעולם. בשנת 2020 תועדו 18.1 מיליון חולי סרטן, כולל 9 מיליון מקרים חדשים וכ-10 מיליון חולים מתים מדי שנה. על פי תחזית בשנת 2040 יהיו בעולם 28 מיליון חולים. האם זו גזירת גורל או שניתן לשנות את המצב?
תקציבי עתק מושקעים במחקר מדעי ובפיתוח תרופות שישנו את המגמה, אך האם הם נושאים פרי? תשובה לשאלה הרת גורל זו ייתן מושב מיוחד שיתקיים היום במסגרת כנס Biomed Israel 2023 ויעסוק בנושא בהנחיית ד"ר עופר שרון, רופא בהכשרתו ומנכ"ל חברת OncoHost. במושב ישתתפו מנהלים משבע חברות סטארט-אפ ישראליות שמתמחות ברפואה מותאמת אישית למחלת הסרטן, כולן בעלות מוצרים בשלבי פיתוח מתקדמים, ולחלקם אף מוצרים בעלי אישור רגולטורי בין-לאומי שמשווקים את מוצריהם ברחבי העולם.
ד"ר אורה דר, מנהלת שותפה של Biomed Israel: "מסיבות שונות ישראל ניצבת בעמדה מצוינת להוביל את תחום הטיפולים אונקולוגיים המותאמים אישית, הכולל איתור ופיתוח סמנים ביולוגיים וטיפול מונחה. ראשית, במהלך שני העשורים האחרונים ישראל מנהלת מאגר ייחודי בהיקפו של רשומות רפואיות דיגיטליות שהן מקור חיוני של נתונים הנדרשים לפיתוח מוצרים אונקולוגיים מדויקים ויעילים. שנית, תחום הטיפולים אונקולוגיים המותאמים אישית ממנף את המובילות של ישראל בתחום הבינה המלאכותית, למידת המכונה וטכנולוגיות חישוביות. ולבסוף, הזמן והמשאבים הנדרשים לפיתוח כלי דיאגנוסטיקה נלווים קצר באופן משמעותי בהשוואה לפיתוח תרופות – ועל כן הוא מתאים ביותר לתעשייה הישראלית".  
ד"ר שרון: "מאמר שהתפרסם במגזין The New England Journal of Medicine בחודש שעבר חושף כי נכון לדצמבר 2021 למעלה מ-5,600 ניסויים קליניים גייסו מאות רבות של מטופלים בניסיון למצוא 'נישה' למספר הרב של התרופות האימונותרפיות - הדור החדש של תרופות לסרטן. על אף התחרות הגדולה, התמריץ הכלכלי גדול לא פחות, עלות הטיפול של התרופות החדשות נשארה גבוהה מאוד – בשיעור של 150,000 דולר עד 200,000 דולר לשנה לחולה. יתר על כן, התרופות החדשות אמנם הביאו למהפכה בטיפול בסרטן, אך עדיין רוב החולים בסרטן גרורתי מגיבים רק חלקית ולאורך זמן יפסיקו להגיב לטיפול".
"למרות שתעשייה זו של תרופות מגלגלת כ-60 מיליארד דולר בשנה, הגישה הקיימת לפיתוח תרופות ותכנון ניסויים קליניים מציעה פתרונות בנוסח one-size-fits-all. עם מעט שימוש בסמנים ביולוגיים שיעזרו לנו לקבוע איזה טיפול מתאים לחולה הספציפי, התוצאות הקליניות עדיין רחוקות מהפוטנציאל המובטח, ועלינו להמשיך ולחפש את קפיצת הדרך הבאה בטיפול בסרטן".
ד"ר שרון הוסיף: "OncoHost, כמו החברות האחרות שישתתפו במושב בכנס, מייצגת דור חדש של חברות שחותרות לפתח טכנולוגיות לרפואה מותאמת אישית למחלת הסרטן שהיא בעלת פוטנציאל לשפר משמעותית את מספר החולים שיגיבו לטיפולים הקיימים. הדבר נעשה באמצעות ניתוח כמויות מאסיביות של נתונים וזיהוי סמנים ביולוגיים (ביו-מרקרים) יעילים בחתך של אוכלוסיות שונות. אנו חברה טכנולוגית שמתמחה בזיהוי תבניות חלבוניות בדם בשילוב עם ביולוגיה ולמידת מכונה (ML). אנחנו מספקים לאונקולוגים כלים ודו"חות לקבלת החלטות מושכלות בנוגע לאיזו תרופה או איזה שילוב של תרופות כדאי לתת לחולה מסוים תוך התאמה מדויקת למצב הרפואי של המטופל. בעקבות ניסויים קליניים ב-40 מרכזיים רפואיים בעולם, חתמנו על שיתופי פעולה עם מספר מרכזים בארה"ב והפתרון שלנו עוזר לאונקולוגים בעולם לתת טיפול משופר לחולי סרטן".
המוצר הראשון של OncoHost הושק לאחרונה בארה"ב ומיועד למטופלים עם סרטן ריאה גרורתי. המערכת של OncoHost, באמצעות בדיקת דם שנשלחת למעבדה של OncoHost בארה״ב, מנתחת נתוני החולה ומציגה בפני האונקולוג המלצות טיפול. למשל, האם תרופה אימונותרפית לבד תצליח להאריך את חיי החולה (ובכך לחסוך את תופעות הלוואי של כימותרפיה) הוא שרק טיפול משולב: אימונותרפיה + כימותרפיה יצליח להאריך את חייו.
ד"ר שרון מסכם: "החברות הישראליות בתחום הביומד מצטיינות במדע וטכנולוגיה ומתקשות יחסית בתחום המסחור. תחום הרפואה המותאמת אישית לסרטן הוא הזדמנות גדולה לחדשנות הישראלית להשאיר את חותמה, ואנחנו שותפים לדרך יחד עם האונקולוגים, חברות הביטוח וחברות התרופות שפועלים כדי לשפר את הטיפול בסרטן ולהביא בשורה למטופלים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה