בריאות

תופעה מדאיגה: מי מרעיל למוות את חיות הבר בישראל?

בשנה החולפת 12 נשרים הורעלו למוות לאחר שניזונו מפגר של עז שמקומיים החדירו לתוכו זרחנים אורגניים. הנשרים האלה, שמתו בייסורים קשים, כלל לא היו המטרה המיועדת של ההרעלה, אך הפכו לקורבנות של התופעה הקשה. אז איך אפשר להתמודד עם מזיקים ללא הרעלה?
מערכת ice | 
הרעלת חיות בר (צילום אייל בן גיאט, רשות הטבע והגנים)
בשנה החולפת 12 נשרים הורעלו למוות לאחר שניזונו מפגר של עז שמקומיים החדירו לתוכו זרחנים אורגניים. הנשרים האלה, שמתו בייסורים קשים, כלל לא היו המטרה המיועדת של ההרעלה.
האסון ממחיש את אחת הסכנות הגדולות בשימוש ברעלים: פגיעה גורפת בבעלי חיים רבים, ביניהם האויבים הטבעיים של המזיקים שבגללם פוזרו הרעלים מלכתחילה. סכנות אחרת הן התפרצויות משניות של מזיקים אחרים כתגובה על הפרת האיזון האקולוגי, ופיתוח עמידות בקרב המזיקים המחייבת שימוש בחומרי הדברה חזקים יותר בכמויות גדולות יותר.
זרחנים אורגניים משמשים בעיקר בחקלאות, אך יש שפע של רעלים אחרים לשימוש ביתי הנגישים לציבור הרחב. כולם מסוכנים גם לבני אדם ולחיות מחמד, וכולם יכולים להתחיל שרשרת של הרעלות משניות הפוגעות ללא אבחנה בבעלי חיים שונים.
הנה רק כמה דוגמאות: 1. חומרים להדברת חרקים - מרעילים ציפורים וזוחלים הניזונים מהחרקים. הם מזהמים את הסביבה ומחלחלים למקורות המים שלנו, כך שגם אנחנו נפגעים מהם בסופו של דבר. 2. רעלים נגד חשופיות - פוגעים דווקא במדביר הטבעי היעיל ביותר שלהן, הקיפוד. 
3. רעלים נוגדי קרישה להדברת עכברים וחולדות - פוגעים קשות בבעלי חיים אחרים, ובראשם עופות דורסים. מספיק שדורס אחד ייקח מכרסם שהורעל ויאכיל בו את גוזליו כדי למחוק שושלת שלמה. למרבה האירוניה, עופות דורסים, שהם הנפגעים העיקריים מהרעלות משניות, הם בעצמם מדבירים טבעיים נפלאים. תנשמת אחת אוכלת בין 2000 ל-6000 עכברים בשנה!
אז איך ניתן לעשות זאת ללא רעל? בעמותה למען חיות הבר בישראל מסבירים כי הרחקת מזיקים מהבית מתחילה בתברואה טובה. טפלו במפגעים סביבתיים כמו מזון לחיות מחמד שהושאר בחוץ, פחי זבל לא אטומים וערמות גזם וגרוטאות, המספקים למזיקים מקורות מזון ומקומות מסתור. אחסנו מזון במכלים סגורים היטב ואטמו סדקים ופרצות המאפשרים למזיקים להיכנס הביתה.
אם בכל זאת יש לכם בעיית מכרסמים, השתמשו במלכודות הומניות שאינן פוגעות בבעל החיים, ומאפשרות לשחרר אותו במקום מרוחק לאחר שהוא נלכד.  שימו לב, מלכודות דבק לחרקים מסכנות גם ציפורים, זוחלים ויונקים קטנים. אם משתמשים בהן בכל זאת, יש לעטוף את המלכודת ברשת עבה שתמנע כניסת בעלי חיים מלבד חרקים.
אביהוא שרווד, יו"ר עמותת למען חיות הבר: "לפני שאתם מפזרים רעל, נסו לראות את התמונה הגדולה ולהתחשב בחיות הבר ובסביבה – כדי שלא נאבד עוד בעלי חיים מופלאים בטבע הישראלי, לא נכחיד את המדבירים הטבעיים שלנו במו ידינו, וגם לא נגרום להתפרצויות משניות של מזיקים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה