מדדים ומחקרים

איך מאטים את ההזדקנות? מדענים מסבירים כיצד תוכלו לעשות זאת

האם ניתן להאט את ההזדקנות? מחקר חדש ניסה למצוא את הקשר בין פעילות גופנית להאטת הזדקנות. אלה המסקנות שלו
מערכת ice |  1
יצאו לפנסיה (צילום Getty images Israel)
פעם אחר פעם, פעילות גופנית ממשיכה להוכיח את יכולתה להגן מפני מחלות. עם זאת, כאשר מדובר בהזדקנות, התוצאות אינן כה ברורות. כעת, חוקרים במרכז לסוכרת ג'וסלין, שחקרו את המנגנון הסלולרי האחראי לשיפור הכושר הגופני באמצעות פעילות גופנית, גילו שהתערבות של אנטי-אייג'ינג שעיכבה ירידות נפוצות כתוצאה מהזדקנות.
"התעמלות הופעלה באופן נרחב כדי לשפר את איכות החיים וכדי להגן מפני מחלות ניוונית, ובבני אדם, משטר פעילות גופנית לטווח ארוך מפחית את התמותה הכללית" אמר מחבר שותף ד"ר קית' בלקוול, חוקר בכיר וראש מדור תאי אי וביולוגיה מתחדשת בג'וסלין, בהודעה לתקשורת. "הנתונים שלנו מזהים מתווך חיוני להיענות לפעילות גופנית ונקודת כניסה להתערבויות לשמירה על תפקוד השרירים במהלך ההזדקנות".

מתווך מכריע זה כרוך במחזור של פיצול ותיקון של המיטוכונדריה -תחנות הכוח של התאים. הפרעה לבריאות המיטוכונדריה מערבות במספר מחלות כרוניות וקשורות לגיל כמו מחלות לב וסוכרת מסוג 2.
במחקר זה, בלקוול והצוות חקרו את תפקיד הדינמיקה של המיטוכונדריה במהלך פעילות גופנית בתולעי C elegans, אשר משמשות בדרך כלל במחקר מטבולי והזדקנות. הם צפו בתולעים כשהן שוחות או זוחלות כדי להבין בצורה הטובה ביותר את הירידה הקשורה לגיל במשך תקופה של 15 יום, תוחלת החיים הבוגרת האופיינית לאורגניזם הזה.
הם ציינו שינוי משמעותי לעבר מיטוכונדריה לא מווסתת עם הזדקנותם. לדוגמה, ביום הראשון של הבגרות, הצוות הבחין בעייפות ובפיצול של המיטוכונדריה לאחר שעה של פעילות גופנית בתוך תאי השריר שלהם. עם זאת, לקח רק 24 שעות לשחזר את הנזק.
עם זאת, בימים 5 ו-10, התולעים לא הצליחו לחזור לאחור באותו פרק זמן. למרות שהמיטוכונדריה שלהם עברו תהליכי תיקון, זה לא היה כמו החיות הצעירות יותר.
"קבענו שפעילות גופנית בודדת גורמת למחזור של עייפות והתאוששות כושר גופני שמקביל למחזור של בנייה מחדש של הרשת המיטוכונדריאלית", הסבירה כותבת נוספת של המחקר, ג'וליאן קרוז. "ההזדקנות הפחיתה את המידה שבה זה התרחש וגרמה לירידה מקבילה בכושר הגופני. זה הצביע על כך שהדינמיקה של המיטוכונדריה עשוי להיות חשובה לשמירה על כושר גופני".
בסט אחר של ניסויים, הצוות אפשר לתולעים לשחות במשך שעה במשך 10 ימים רצופים עם הגיעו לבגרות. הם גילו שאימונים לטווח ארוך שיפרו את כושרם בגיל מבוגר (יום 10), הדומה לבני אדם. לבסוף, הם בדקו התערבויות מובנות לשיפור יכולת הפעילות הגופנית. תולעים עם AMPK מוגבר – מולקולה המווסתת אנרגיה במהלך פעילות גופנית ותומכת במיטוכונדריה – הראו כושר גופני משופר.
הם שמרו על יכולת ההזדקנות, אם כי היא לא התגברה. מצד שני, תולעים שהונדסו ללא AMPK הראו כושר גופני מופחת ופגיעה בהתאוששות המיטוכונדריה. הצוות מקווה שהממצאים שלהם יעבירו את מחקר הבריאות הקשור לגיל בכיוון שמוביל לתוצאות טובות יותר עבור מבוגרים.
"מטרה חשובה של תחום ההזדקנות היא לזהות התערבויות שלא רק מאריכות את תוחלת החיים, אלא גם משפרות את הבריאות ואיכות החיים", מסכם בלקוול. "בבני אדם מזדקנים ירידה בתפקוד השרירים ופעילות גופנית היא דאגה גדולה שמובילה לתחלואה משמעותית. הנתונים שלנו מצביעים על נקודות התערבות פוטנציאלית למניעת ירידה זו – ככל הנראה יחד עם היבטים אחרים של הזדקנות. יהיה עניין רב לקבוע כיצד פלסטיות של רשת המיטוכונדריה משפיעה על כושר גופני יחד עם אריכות ימים ומחלות הקשורות להזדקנות בבני אדם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קחו מלטונין תראו שיפור אדיר (ל"ת)
    יש להזין שם 01/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור