בריאות

מהפכה ברפואת הילדים: שיבא פותחת אשפוז מרחוק לאחר ניתוח

מהפכת אשפוזי הבית עולה שלב: שיבא BEYOND, ביה"ח הווירטואלי של שיבא, ומכון הלב לילדים של ביה"ח ספרא, החלו באשפוזי בית לילדים במצבים רפואיים מורכבים - בכדי לאפשר את החלמתם בסביבה הביתית המוכרת והמרגיעה 
מערכת ice | 
המרכז הרפואי שיבא (צילום נעמה עזריאל פרנק)
״שיבא BEYOND״ - בית החולים הווירטואלי של המרכז הרפואי שיבא, בשיתוף מכון הלב לילדים של בית החולים ספרא בשיבא, משיקים, לראשונה בישראל, תוכנית מעקב ביתי צמוד לילדים הסובלים ממצבים רפואיים מורכבים שעברו ניתוחי לב. 
במסגרת זו, תוך זמן קצר לאחר הניתוח ובתיאום עם ההורים, הילדים מורשים להשתחרר לביתם - שם הם נשארים תחת השגחה מרחוק של המומחים הרפואיים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, ובכך להעתיק את הטיפול רפואי לסביבתם הביתית. 
השבוע חנכה את התוכנית החדשה רוני סומך בת ה-9 חודשים, שעברה בהצלחה ניתוח לב, שבוצע על ידי ד"ר דוד משאלי, מנהל היחידה לניתוחי לב ילדים. לאחר החלמה ראשונית הועברה רוני להשגחה רפואית מרחוק בביתה וכבר באותו הערב צוותי מכון הלב לילדים וטיפולים נמרץ לב ילדים קיים עמה ועם הוריה מפגש וירטואלי ראשון. המפגשים כללו שיחת וידאו עם רוני ואמה, בדיקת סימנים חיוניים בעזרת מוניטור נייד ובדיקה גופנית בעזרת מכשיר הטייטו.
השקת תוכנית המעקב האינטנסיבי לילדים לאחר ניתוח לבבי מצטרפת למגמה ההולכת ומתרחבת של אשפוזים וטיפולים בבית המטופל , הנעשים בליווי של צוות רפואי מרחוק ובבית המטופל ובאמצעות טכנולוגיות מתקדמות: אשפוז בית פנימי, אשפוז בית פסיכיאטרי למבוגרים ולנשים הרות/אחרי לידה, מרפאה היברידית לנשים בהריון בסיכון  ובדיקות סקר תקופתיות שנעשות בבית.
ד״ר גליה ברקאי, מנהלת שיבא BEYOND: ״מדובר בבשורה גדולה בתחום אשפוזי הבית בישראל ובעולם. התוכנית החדשה, המיועדת לילדים שעברו ניתוחי לב, תאפשר לקצר את משך האשפוז בבית החולים ולהקל על ההחלמה מהניתוח מבלי לפגוע באיכות הטיפול הרפואי, ותסייע למשפחות להיות קרובות לילדיהן״.
ד"ר אוריאל כ"ץ, מנהל מכון הלב לילדים: "הטיפול הביתי המוגבר מחזיר את הילד ומשפחתו הביתה בנקודה המדויקת בה אין עוד יתרון בהמשך אשפוז, אך עדיין תחת מעטפת הידע והיכולות של הצוות, בעזרת הטכנולוגיות המתקדמות של הרפואה מרחוק. הילדים הם הזוכים האמיתיים מתוך השילוב המנצח בין צוות לב ילדים ושיבא BEYOND".
ד״ר טל תירוש-וגנר, סגנית מנהל מכון הלב לילדים ואחראית על השירות: ״מדובר בפרויקט ייחודי, ראשון מסוגו בארץ, שמציע מעקב אחר ילדים שעברו ניתוחי לב. עקב לבבי ביתי מוגבר מאפשר לשחרר את הילדים לביתם תוך זמן קצר לאחר הניתוח, בתיאום עם הצוות הרפואי וההורים, בצורה בטוחה ומבוקרת. הם נשארים תחת השגחה מרחוק של המומחים הרפואיים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.
שהייה בבית, הסביבה המוכרת, מקלה על המשפחה, מעניקה ביטחון ורוגע ומזרזת את תהליך ההחלמה והחזרה לשגרה. קיצור השהייה בבית חולים מקטין חשיפה לזיהומים והשפעות מוכרות אחרות שנגרמים מאשפוז ממושך. המעקב מרחוק מאפשר לקצר את משך האשפוז בבית החולים ולהקל על ההחלמה מהניתוח מבלי לפגוע באיכות הטיפול הרפואי. במעקב מרחוק הילד ומשפחתו נפגשים עם הצוות המוכר מהמרפאה ומהאשפוז, דבר המקנה תחושת ביטחון ומחזק את הקשר בין המשפחה והצוות. קשר שנוצר זמן רב לפני ההתערבות וממשיך גם שנים אחרי בשל צורך במעקבים לכל החיים.
הצוות זמין לענות לכל שאלה ובעיה שמתעוררת לאחר שחרור גם מחוץ לשעות הביקור שנקבעו מראש, בעזרת מכשיר טלפון ייעודי שנמצא בידי אחות אחראית משמרת 24 שעות ופנוי לשיחות ממשפחות המטופלים.
בשלב ראשוני מתקבלים לתוכנית תינוקות וילדים מעל גיל 3 חודשים, שעברו ניתוח לב וגרים בקרבה של עד 30 ק"מ מבית החולים, וזאת על מנת לאפשר הגעה מהירה לבדיקה ואשפוז, במידת הצורך.
בכוונתנו להרחיב את המעקב כבר בעתיד הקרוב גם לילדים עם בעיות לבביות שלא עברו התערבות באשפוז ויהנו לחזרה מהירה לשגרה תוך מעקב צמוד של הצוות המוכר וכן לאזורים רחוקים יותר, בארץ ובחו”ל״.
רחלי סומך שטרן מרעננה, אמה של רוני:  "בזכות המעקב הביתי הצמוד המשפחה מרגישה עטופה ובטוחה ומקבלת מענה בכל שעות היום, גם מעבר לשעות הביקור מרחוק. לגבי רוני עצמה, הטיפול מהבית, בסביבה הטבעית שלה, מפחית אצלה מאוד את הסטרס. היא מכירה את מכשירי המדידה מבית החולים ופתאום כשהמכשור נמצא בבית, בסביבה המוכרת שלה, זה הרבה פחות מרתיע והיא הרבה יותר רגועה. עאליה והייב, האחות שמנהלת את המעקב, מצליחה להוציא מרוני את החיוכים הכי כובשים ומסבירה לנו בסבלנות ובצורה ברורה את ההתנהלות עם המכשיר. ד"ר טל תירוש-וגנר מטפלת ברוני במסירות ומשרה תחושת ביטחון גם מרחוק.
"ד"ר דוד משאלי, שניתח בהצלחה את רוני, הצטרף במיוחד למעקב מרחוק כדי לבדוק את מצב הצלקת. כבר בביקורת הראשונה שלנו במרפאה, פנים מול פנים עם הצוות, רוני הייתה יותר נינוחה בזכות האמון שכבר נרכש במעקב מרחוק. גם בדיקת המדדים וגם בדיקת הצלקת מרחוק מאפשרות לנו, ההורים, לדעת שאנחנו בכיוון הנכון להחלמה״. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה