בריאות

ארבעה בתי חולים בישראל בחובות ענק: אלו העונשים שייספגו

סנקציות חדשות על בתי החולים הממשלתיים: הסנקציות כוללות מניעת דיונים על בקשות לפרויקטים חדשים, הגבלות על רכישות מעל חצי מיליון שקל, והקשחה של קליטת עובדים חדשים. בתי החולים נדרשים להגיש תחזיות רבעוניות על הכנסותיהם והוצאותיהם, כיצד זה ישפיע על מערכת הבריאות?
מערכת ice | 
הוצאות השכר בבתי החולים-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
במהלך השבוע האחרון, הודיעו מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, על הטלת סנקציות כלפי ארבעה בתי חולים ממשלתיים – שמיר, וולפסון, הלל יפה ובני ציון. בתי החולים הללו, אשר חרגו מהמסגרת התקציבית שהוקצתה להם ונכנסו לגרעון, ייאלצו להתמודד עם הגבלות משמעותיות על פעולתם. סנקציות אלו הן חלק מרפורמת "התקציב האחיד" שנחקקה כחלק מחוק ההסדרים לשנת 2022, ומטרתן לאכוף ניהול תקציבי תקין במערכת הבריאות.
על פי הפרסום של כלכליסט, הסנקציות כוללות מניעת דיונים על בקשות לפרויקטים חדשים, הגבלות על רכישות מעל חצי מיליון שקל, והקשחה של קליטת עובדים חדשים. בתי החולים נדרשים להגיש תחזיות רבעוניות על הכנסותיהם והוצאותיהם, וכל חריגה תוביל להקשחה נוספת של התנאים. במקביל, הוקמו ועדות חריגים שיבחנו בקשות יוצאות דופן, אך הדרך להקלות תהיה ארוכה ומסובכת. התוצאה עלולה להיות פגיעה חמורה בתפקוד היומיומי של בתי החולים.

משרד הבריאות מדגיש כי הגירעונות אינם נובעים רק מירידה בפעילות, אלא גם מהתנהלות לקויה של המוסדות. עם זאת, רבים במערכת הבריאות רואים בסנקציות הללו החלטה בעייתית, במיוחד בעיתות חירום. מנהלי בתי החולים טוענים שהן פוגעות ביכולתם לספק טיפול איכותי, במיוחד לאור האתגרים הביטחוניים שהמערכת מתמודדת עמם לאחר אירועי טרור וקשיים נוספים.
השפעת ההגבלות הללו על בתי החולים עשויה להיות הרסנית. תקופות מלחמה מצריכות גיוס משאבים נוספים, ולא הגבלות כלכליות שיחמירו את מצבם של מוסדות הבריאות שנמצאים בחזית. גורמים במערכת הבריאות מביעים זעם על ההחלטה, ומדגישים כי במקום להעניק סיוע, המדינה מונעת מהם את היכולת לפעול באופן עצמאי ולמלא את תפקידם החשוב.
עם זאת, המשרד רואה את החמרת הסנקציות כצעד הכרחי למניעת התדרדרות כלכלית נוספת במערכת הבריאות. בעידן שבו כל שקל קובע, היכולת לנהל תקציב באופן מאוזן היא קריטית. השאלה שנותרת פתוחה היא האם המערכת תצליח למצוא את האיזון הנכון בין עמידה בכללים לבין הצורך לספק טיפול רפואי איכותי וזמין לכלל האוכלוסייה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה