בריאות

זאת הבדיקה שיכולה להציל חיים - ותוכלו לבצע בחינם

על פי סקר האגודה למלחמה בסרטן, 86% מהישראליות לא שינו את שגרת הבדיקות שלהן מאז ה-7 באוקטובר. 47% מהנשים מדווחות על סרטן שד במשפחה. 30% מהנשים מודעות לקשר בין עודף משקל לבין סרטן השד. הבנת גורמי הסיכון והגילוי המוקדם יכולים להגדיל את הסיכוי לריפוי למחלה עד לכ-90%
מערכת ice | 
בדיקות (צילום freepik)
בצל המלחמה הנמשכת ולפני חודש המודעות הבין-לאומי לקידום המאבק בסרטן השד, האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת סקר חדש עם נתונים דרמטיים. הסקר, שנערך ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ומומן על ידי תרומות הציבור, חושף ש-86% מהנשים לא שינו את שגרת הבדיקות שלהן מאז ה-7 באוקטובר, כ-14% דחו או ביטלו בדיקות, כולל בדיקות כירורגיות, ממוגרפיה ואולטרסאונד.
הנתונים מגלים גם פערים בולטים בהבנה של גורמי הסיכון לסרטן השד. כ-49% מהנשים מודעות לכך שעישון מגביר את הסיכון לחלות, אך רק 20% מבינות ששתיית אלכוהול גם כן מגבירה את הסיכון. רק 30% מהנשים מודעות לקשר בין עודף משקל לבין סרטן השד. עם זאת, כ-55% מהנשים מקפידות על אכילה מאוזנת ו-40% עוסקות בפעילות גופנית מספר פעמים בשבוע.
 

סקר נוסף מצא כי אחת מתוך שש נשים ציינה כי לה או למישהי במשפחה הקרובה היה סרטן שד, וכמעט חצי מהמשתתפות דיווחו על מקרים במשפחה הרחוקה. נשים בגיל 45 ומעלה נוטות לעדכן את רופאיהן על היסטוריה משפחתית בצורה טובה יותר מאשר נשים צעירות בגילאי 25-34.
 
משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, ציין כי התוצאות מעידות על רמת מודעות גבוהה לחשיבות הגילוי המוקדם, גם בזמן מלחמה. הוא הדגיש שסרטון השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בישראל, וכי הבנת גורמי הסיכון והגילוי המוקדם יכולים להגדיל את הסיכוי לריפוי למחלה עד לכ-90%. בר-חיים הזכיר את החשיבות של עדכון הרופא בהיסטוריה משפחתית ואת הצורך בהערכה פרטנית לסיכון אישי.
 
בנוסף, הסקר בדק את המודעות לבדיקה לנשאות מוטציות בגן BRCA, אשר מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד. כחמישית מהנשים היהודיות ציינו שעשו את הבדיקה, ושיעור גבוה יותר מהצעירות מתכננות להיבדק. האגודה קוראת לנשים בריאות ממוצא אשכנזי לנצל את ההזדמנות לבצע את הבדיקה ללא תשלום בקופות החולים.
 

פרופ' תניר אלוייס, יו"ר החברה לכירורגיית שד, הדגישה את היתרונות של ממוגרפיה באבחון מוקדם של סרטן השד, והמליצה לנשים מגיל 50 לבצע ממוגרפיה אחת לשנתיים, ובגיל 45 לפנות לרופא לבחינת הצורך בבדיקות מוקדמות יותר. "הוכח שממוגרפיה מפחיתה את התמותה מסרטן השד בכ-25% הודות לאבחון מוקדם. משרד הבריאות ממליץ לנשים מגיל 50 לבצע ממוגרפיה אחת לשנתיים. נשים מעל גיל 45 יכולות לפנות לרופא כדי לקבל מידע על היתרונות והחסרונות של הבדיקה בגיל זה ולשקול להתחיל לבצעה מוקדם יותר".
 
אורית שפירא, מנהלת מחלקת שיקום ותמיכה באגודה, ציינה את התמיכה הרגשית הנדרשת לנשים נשאיות מוטציות גנטיות ואת חשיבות התמיכה הנפשית במהלך ההתמודדות עם אבחנה גנטית.  "הנשאות הגנטית מלווה ברוב המקרים בקושי ותנודות רגשיות לצד מחשבות על העתיד. כל אישה מגיבה בצורה שונה ובעוצמה שונה אבל לכולן דרוש זמן כדי להסתגל למציאות החדשה ואנחנו כאן כדי לסייע ולתמוך באמצעות מערך העובדות הסוציאליות של האגודה למלחמה בסרטן".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה