בריאות

איזו עיר הכי מזהמת בארץ? זה המחקר המסקרן שנערך

מחקר ראשון מסוגו בחן את הקשר בין עומס חלקיקי ננומטרים וסיכונים בריאותיים במפרץ חיפה בהשוואה לגוש דן באמצעות ניטור ביולוגי בנוזלי גוף. המחקר מצא קשר חיובי בין ריכוזים גבוהים של חלקיקים בגודל ננומטרי  בנבדקים מאזור חיפה
מערכת ice | 
מחקר מדעי-אילוסטרציה (צילום vecteezy)
מחקר ראשון מסוגו שנערך במרכז רפואי תל אביב איכילוב בתמיכה ובליווי של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד הבריאות, בחן את הקשר בין עומס חלקיקי ננומטרים וסיכונים בריאותיים במפרץ חיפה בהשוואה לגוש דן באמצעות ניטור ביולוגי בנוזלי גוף.
המחקר מצא קשר חיובי בין ריכוזים גבוהים של חלקיקים בגודל ננומטרי בדגימות EBC (עיבוי נשימתי) למדדים דלקתיים בדרכי הנשימה בנבדקים מאזור חיפה. זאת, במסגרת קול קורא של המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד שור.
בתחילת המחקר נבדקו אוכלוסיית שוטרים בתל אביב ובחיפה בהשוואה לסטודנטים בתל אביב ובחיפה. אוכלוסיות אלו נבחרו בכדי לבדוק האם הזיהום בחיפה ובתל אביב הוא תוצאה של זיהום תחבורתי ולא זיהום אחר. שלב זה של המחקר לא מצא הבדלים משמעותיים בכל המדדים שנבדקו  אך הוא כלל מספר לא גדול של נבדקים.
באוכלוסיית השוטרים הדגימות הביולוגיות שנבדקו היו ליחה ודגימות נוזל מהריאות שמתקבלות בצורה פשוטה ביותר: האוויר שאנחנו פולטים הוא בטמפרטורה של 37 מעלות, ואם מקררים אותו הופך לנוזל. פעולה זו נקראת עיבוי ובאנגלית Condensate.
נוזל זה משקף את הנוזל הנמצא מעל התאים שמצפים את דרכי הנשימה וכל החלקיקים שאנחנו נושמים ביום יום נמצאים בנוזל זה. בשיטה פשוטה זו ניתן לקבל דגימות שמכילים חלקיקים רבים שאותם אנחנו מעוניינים לבדוק.
המחקר בוצע על ידי פרופ' ליזי פיירמן, מנהלת מהמעבדה תעסוקתית סביבתית - מרכז רפואי תל אביב, מור דחבש, MsC מתאמת המחקר ומנהלת עיבוד הנתונים בתמיכה וסיוע של ד"ר אמיליה חרדק מנהלת יחידת ריאות בבית חולי בני ציון בחיפה.
ד"ר ארנה מצנר, מנהלת מדע ומחקר בלשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה: "במקביל לפעילות המשרד בהפחתת הזיהום הסביבתי, יש ערך למחקרים הבוחנים את הקשר בין מזהמי סביבה ובריאות האדם, המהווים בסיס מקצועי לקביעת מדיניות. ניטור ביולוגי הוא כלי חשוב במחקרים אפידמיולוגיים סביבתיים, והוא מאפשר מדידה ישירה של רמות המזהמים בגוף האדם ומספק הערכה מדויקת יותר של החשיפה האישית".
אביהו האן, יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, סגן ומ"מ ראש העיר חיפה: "אין צורך בעוד מתודולוגיות מחקר, כדי להבין את הסכנות הבריאותיות והביטחוניות הנשקפות מהישארותה של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. כל המחקרים וכל שיטות הניטור והמדידה, מובילים כולם למסקנה האחת - התעשייה הפטרוכימית במפרץ פוגעת בבריאותם ובביטחונם של תושבי האזור.
נוכח זאת, אנו דורשים לקדם במהרה את סגירת התעשייה הפטרוכימית, בהתאם לעקרונות החלטת הממשלה 1231 ותמ"א 75.  מהלך חיוני, גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה ביטחונית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה