בריאות

מחקר נדיר בישראל: זו המהפכה בטיפולים למחלת הסרטן

מכון סמואלי למחקר במרכז דוידוף לטיפול בסרטן וחברת הסטארט אפ זולטר חתמו על הסכם להובלה משותפת של EngageX, פרויקט מחקרי חדשני: אפליקציית AI לליווי חולות בסרטן השד ולניטור תופעות לוואי במהלך הטיפולים האונקולוגיים. כך זה יעבוד
מערכת ice | 
מחלקת טיפול נמרץ (צילום freepik)
בית החולים בילינסון הודיע היום (רביעי) כי מכון סמואלי למחקר במרכז דוידוף לטיפול בסרטן וחברת הסטארט אפ זולטר (XOLTAR) חתמו על הסכם להובלה משותפת של EngageX, פרויקט מחקרי חדשני: אפליקציית AI לליווי חולות בסרטן השד ולניטור תופעות לוואי במהלך הטיפולים האונקולוגיים.
מה תעשה האפליקציה? המטופלת תוכל לשוחח 24/7 עם דמות וירטואלית מבוססת בינה מלאכותית, לדווח על תסמינים ולהתייעץ איתה. על בסיס הנתונים שייאספו הדמות הווירטואלית תנחה את המטופלת למציאת פתרון בביתה לתופעות הלוואי באמצעות תרופות וטכניקות שהיא כבר מצוידת בהן. במקרי הצורך תישלח הודעה לצוות המטפל. המידע המצטבר שייאסף באמצעות האפליקציה ישמש לשיפור הטיפול בכלל המטופלות.
מטופלות סרטן השד סובלות מתופעות לוואי מרובות הנובעות מהטיפול האונקולוגי שהן מקבלות כמו שלשולים, בחילות, כאבי פרקים, ירידה במצב הרוח ועוד. חלק מתופעות הלוואי, אם לא מטופלות בזמן, עלולות להתפתח למצבים שמצריכים פנייה מיידית לרופא.
מחקרים שבוצעו בעבר גילו כי דיווח עצמי על תופעות לוואי על ידי המטופל, כאשר הוא נמצא בביתו, תוך התייחסות מהירה לדיווחיו מצד הצוות הרפואי, משפר משמעותית את איכות החיים ואת סיכויי ההישרדות של חולים אונקולוגיים.
לאור היקף התופעה יזמו מכון סמואלי למחקר וחדשנות במרכז דוידוף שבבילינסון מקבוצת כללית וחברת הסטארט אפ הישראלית זולטאר (XOLTAR) פרויקט מחקרי בשם EngageX שילווה באופן אישי חולות בסרטן השד, המטופלות במרכז דוידוף ויסייע להן, באמצעות טכנולוגיית AI, להפחית את תופעות הלוואי שנגרמות בעקבות הטיפולים.
זולטאר פיתחה אפליקציה שמתקשרת עם החולות באמצעות דמות וירטואלית (אווטאר) המבוססת על טכנולוגיית AI. החולות יוכלו לשוחח, באמצעות האפליקציה שמותקנת בטלפון הנייד, עם האווטאר, ולהתייעץ איתו על תופעות לוואי שהן חוות בעקבות הטיפולים.
כיום, פגישות עם הרופא המטפל מתקיימות אחת לשלושה שבועות. בין הפגישות אין למטופלת מענה ישיר לתופעות לוואי ולתחושות שהיא חווה במהלך הטיפולים, ואלה משפיעים על איכות חייה.
אסף שילוני, מנכ"ל ומייסד חברת זולטאר, מסביר: "הדמות הווירטואלית תנהל שיחה חופשית ותשיב על שאלותיהן של המטופלות. התשובות יהיו מקצועיות ואישיות והן יוגדרו על ידי הצוות המטפל, לא תשובות של בוט. האפליקציה תתקשר עם החולה, תתאים את מסע המטופלת באופן אישי לכל חולה ותלווה אותה לאורך הטיפול. המטופלת תוכל לבחור את הדמות הווירטואלית שתלווה אותה והיא יכולה להיות גבר או אישה".
שאלה לדוגמא שתוכל החולה להציג בפני האפליקציה: "התחלתי אתמול טיפול בכדורים החדשים ומזה 24 שעות אני סובלת מבחילות קשות. האם עליי לפנות לרופא?" הדמות הווירטואלית תשוחח עם המטופלת, תשאל אותה שאלות נוספות ותייעץ לה כיצד לפעול: האם יש לפנות לטיפול רפואי או שמא מדובר בתופעות לוואי שגרתיות שניתנות לטיפול בבית באמצעות תרופות שכבר צוידה בהן או טכניקות ביתיות פשוטות לביצוע. במקביל תשלח האפליקציה התראה לצוות הרפואי על פנייתה של המטופלת, כך שבמידת הצורך הצוות יוכל לתת מענה רפואי מיידי.
במחקר הראשוני ישתתפו 200 חולות שישתמשו באפליקציה, כשקבוצת הביקורת תכלול 400 חולות אחרות. את הצד המחקרי מובילים חוקרי מכון סמואלי, בשיתוף עם הצוותים הרפואיים של מרכז דוידוף בראשות פרופ' גל מרקל, מנהל מרכז דוידוף ופרופ' רינת ירושלמי, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד. הצוות הרפואי אחראי על הפרוטוקול הקליני המוטמע במערכת, ועל בסיסו נותנת האפליקציה את המענה לחולות.
פרופ' גל מרקל, מנהל מרכז דוידוף, מסר: "מטרתנו במרכז דוידוף, בבית חולים בילינסון, היא להביא לריפוי מטופלינו לצד שיפור איכות חייהם באופן משמעותי. מכון סמואלי למחקר במרכז דוידוף לקח על עצמו את המשימה לפתח טכנולוגיות וגישות פורצות דרך שיגשימו מטרה זו".
"אני מאמין כי השילוב בין המקצועיות הגבוהה של הצוותים הרפואיים במרכז דוידוף, החדשנות של מכון סמואלי למחקר ויכולות הבינה המלאכותית הייחודיות של חברת זולטאר יביאו לשינוי מהותי באיכות חיי המטופלות שישתתפו בפרויקט. שאיפתנו היא לחולל שינוי עמוק באופן הטיפול במטופלים ובמחלתם, בתחילה בתחום סרטן השד ובהמשך בתחומי מחלות סרטן נוספות".
 אבנר פז צוק, מנכ"ל מכון סמואלי, הוסיף: "מטרת פרויקט חדשני זה היא מתן מענה מיידי, מותאם ומדויק יותר למטופלות ושיפור משמעותי באיכות החיים שלהן יחד עם שיפור בתוצאות הקליניות של הטיפולים האונקולוגיים והמשלימים. החולות יזכו למענה ומעקב רפואי רציף יותר".
"האפליקציה גם תחסוך למטופלות פניות למערכת הרפואית. בנוסף, הידע שייאסף באמצעות האפליקציה יאפשר לדייק ולשפר את הטיפול בכלל החולות באמצעות מתן דגש על מענה לתופעות הפוגעות באיכות החיים של המטופלות. אני מאמין שיחד עם שותפינו נביא בשורה באיכות הטיפול בחולות סרטן השד, ובכלל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה