בריאות

מחקר חדש חושף: זו הבדיקה שתזהה בדיוק של כ-90% את המחלה הקשה

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת לונד שבשבדיה, קובע כי בדיקת דם משולבת צפויה לגלות אלצהיימר בשלב מוקדם בדיוק של כ-90%.  בדיקת הדם יכולה לזהות שינויים במוח עשרות שנים לפני הופעת התסמינים, דבר שיכול להוביל לכך שיינתן טיפול תרופתי הולם למטופל אשר יסייע בהאטת התקדמות המחלה

מערכת ice | 
בריאות הנפש-אילוסטרציה (צילום freepik)
מחקר חדש שפורסם ביום ראשון האחרון בכתב העת בכתב העת JAMA Neurology, מצביע על כך שבדיקת דם משולבת צפויה לגלות אצל המטופל אלצהיימר בשלב מוקדם בדיוק של כ-90%. על פי תוצאות המחקר, בדיקת הדם יכולה לזהות שינויים במוח עשרות שנים בטרם הופעת התסמינים, דבר שיכול להוביל לכך שיינתן טיפול תרופתי לחולה, כך שיסייע בהאטת התקדמות מחלת האלצהיימר
לאחר שעורכי המחקר ביצעו השוואה בין בדיקת דם לאבחון אלצהיימר אצל נוירולוג או אצל רופא משפחה, אלו הבחינו בפער משמעותי. תוצאות המחקר הצביעו על כך שהנוירולוגים אבחנו בצורה מדויקת את המחלה רק ב-73% מהמקרים ואילו רופאי המשפחה אבחנו את המחלה רק ב-61% מהמקרים.
לצד זאת, ציינו החוקרים, כי בדיקת הדם עקפה את ביצועי רופאי המשפחה והנוירולוגים וזו זיהתה את המחלה בשלב מוקדם בדיוק של 90%. המדגם המייצג במחקר מסתכם ב-1,213 אנשים בגיל ממוצע של 74, אשר עברו הערכות קוגנטיביות הטיפול ראשוני במרפאות מומחים בשבדיה.
בדיקת הדם החדשה, אשר ביכולתה לזהות את המחלה ב-90%, משלבת שני סמנים המאפשרים זיהוי מוקדם של אלצהיימר, p-tau217 ויחס עמילואיד 42/40. טאו מזורחן 217 (p-tau217), נחשב לאחד מהסמנים הביולוגיים בדם, שמסייעים לחוקרים בתהליך האבחון של ליקוי קוגנטיבי ושלב מוקדם אלצהיימר.
ד"ר סבסטיאן פלמקוויסט, שותף במחקר ונוירולוג בכיר באוניברסיטת לונד שבשבדיה, ציין כי העלייה בריכוזי p-tau217 בדם משמעותית מאוד במחלת אלצהיימר. עוד הוסיף ד"ר פלמקוויסט: "בשלב הדמנציה של המחלה, הרמות גבוהות פי יותר משמונה, בהשוואה למבוגרים ללא אלצהיימר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה