מדדים ומחקרים

מחקר חדש: זו הסכנה הכלכלית שצפויה להתרחש ב-5 השנים הקרובות

מחקר כלכלי חדש שנערך ע"י קבוצת SFI וארגון MAPS ישראל, חושף את ההשלכות הכלכליות של הפרעת הפוסט טראומה על המשק הישראלי. על פי תוצאות המחקר, הנטל הכלכלי של הפרעת הפוסט טראומה בישראל עשוי להגיע לכ-197 מיליארד שקל בחמש השנים הקרובות

מערכת ice | 
משבר כלכלי (צילום shutterstock)
מחקר כלכלי ראשון מסוגו, שבוצע על ידי קבוצת SFI וארגון MAPS ישראל, חושף את ההשלכות הכלכליות של הפרעת הפוסט טראומה (PTSD) על המשק הישראלי. מדובר במחקר כלכלי המהווה חלק מיוזמת HealingOct7 שהושקה בעקבות אירועי שבעה באוקטובר, במטרה להציג תמונה מקיפה של העלויות הצפויות למשק בעקבות העלייה המתמדת בשיעורי ה-PTSD בישראל בעקבות מלחמת חרבות ברזל.
תוצאות המחקר, מצביעות על השלכות כלכליות משמעותיות, לפיהן העלות המשקית של אדם עם פוסט טראומה נאמדת בכ-1.86 מיליון שקל לאורך חייו. סכום זה נע בין 1.8 ל-2.2 מיליון שקל, בהתאם למידת ההכרה של המערכות הציבוריות במקרה ה-PTSD ומתן קצבאות. 

ירון נוידרפר, מנכל ומייסד משותף SFI. צילום: תמר מצפי
העלות התוספתית של הפרעת פוסט טראומה למשק הישראלי בחמש השנים הקרובות נאמדת בכ-197 מיליארד שקל בהתאם לתחזיות הקיימות – סכום הדומה לתוספת התקציבית שביקש משרד הביטחון לארבע השנים הבאות בעקבות המלחמה, העומד על כ-220 מיליארד שקל.
עוד עולה מהמחקר, כי ההשלכות הכלכליות של PTSD כוללות את העלויות העודפות במונחי הוצאות בריאות וקצבאות (18%), השפעה על תעסוקה ופרודוקטיביות (74%) וכן סיכון מוגבר לתחלואה נלוות של הפרעות נפשיות והתמכרויות (8%). מקורות העלות של PTSD נחלקים בין הפרט ומשפחתו (30%), המדינה, בשל ירידה בהכנסות ממסים ועלייה בשירותים ציבוריים (30%), ופגיעה בפריון העבודה ברמה הלאומית (40%). 
לאור הצפי לעלייה דרמטית בשכיחות הסובלים מהפרעה פוסט-טראומטית, הוחלט ב-MAPS ישראל, להתמקד בפיתוח מחקרים קליניים שיתנו מענה בטוח ויעיל לאוכלוסייה שנפגעה, ביניהם טיפול קבוצתי המשלב MDMA. 
תוצאות מחקרים קודמים בפסיכותרפיה משולבת MDMA שנערכו בארץ ובעולם באוכלוסיות הסובלות מהפרעת דחק פוסט טראומטית, ופורסמו במגזין המחקר Nature, הראו יעילות של כ-70% בהפחתת התסמינים מתחת לרף של אבחנה קלינית. עורכי המחקר מעריכים כי ההחזר על ההשקעה בטיפול המוצע במחקרים אלו, במידה והוא יאושר על ידי משרד הבריאות, נע בין 12.5 ל-14.9 שקל ברמה הלאומית עבור כל שקל שהושקע. 
ירון נוידרפר, מנכ"ל ומייסד קבוצת SFI: "המחקר הכלכלי מספק לראשונה בישראל תמונה מקיפה של המשמעויות הכלכליות של פוסט טראומה, ומדגים את החשיבות של מדידה כלכלית מבוססת נתונים בעולמות ההוצאה הציבורית. גישה זו מאפשרת דיוק בהקצאת המשאבים הציבוריים ומעודדת גיבוש פתרונות לאומיים לצרכים העולים בתקופה החירום הנוכחית".
אייל גורה, מיזמי פרויקט HealingOct7 ב-MAPS ישראל: "כשהקמנו את מיזם HealingOct7 לא ציפינו שהמלחמה תימשך זמן רב כ״כ ושהצורך בהתייחסות לנושא הפוסט טראומה יגדל בצורה כזאת אקספוננציאלית.  אנו מקווים שהמחקר הכלכלי וממצאיו יגיעו למקבלי ההחלטות האמונים על תקציבי המדינה ושנושא הפוסט טראומה יקבל את ההתייחסות הראויה גם במישור האישי מנטלי וגם במישור הלאומי הכלכלי שכן מדובר בדיני נפשות על כל המשתמע מכך״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה