בריאות

בדרך למהפכה בתחום הרפואה? זה המחקר החדש שיערך

מחקר קליני חלוצי יעריך יעילות מודלים מודפסים בתלת ממד ככלי עזר למנתחים בתכנון הסרת גידולים אורתופדיים: גוייס המטופל הראשון במסגרת מחקר  של סטרטסיס ו-Ricoh המשווה את יעילותם של מודלים מודפסים בתלת ממד ליעילותן של סריקות CT או MRI קונבנציונליות בתהליך התכנון של כריתת גידולים בעצמות
מערכת ice | 
רפואה (צילום shutterstock)
סטרטסיס בע"מ ו-Ricoh USA, Inc. הודיעו היום על גיוס המטופל הראשון למחקר קליני פורץ דרך, להערכת השימוש במודלים שהודפסו במדפסות  תלת ממד בתחום האונקולוגיה האורתופדית. המחקר יעריך וישווה את יעילותם של המודלים האנטומיים המודפסים  במהלך תכנון טרום ניתוח וכריתת גידולים, זאת בהשוואה לתקן הטיפולי הנוכחי המסתמך על דימות CT או MRI בלבד. 
על פי הערכת מבצעי המחקר, השימוש במודלים של עצמות חולים אונקולוגיים שיוצרו בטכנולוגיית ההדפסה בתלת ממד יכול להביא לשיפורים פוטנציאליים בתוצאות הניתוחיות, לרבות הפחתה באיבוד דם המטופל, קיצור זמן הניתוח, כולל זמן ההרדמה ועוד.
יתרונות לצוות הרפואי ולמטופלים
 מנסיון בתנאי שטח בשנים האחרונות, עולה כי יתרונותיהם של מודלים תלת ממדיים בתכנון לקראת ניתוח רבים והם משפיעים באופן חיובי על הצוות הרפואי המטפל ועל המטופלים כאחד. השימוש במודל "זהה אחד לאחד" המשקף את מצבו של החולה מאפשר לרופאים ולמנתחים להפיק תועלת מתכנון משופר ומושכל יותר טרום הניתוח ואף לבצע תרגול "על יבש" לפני הביצוע, מה שהופך את ההליכים הניתוחיים המורכבים ליעילים, חסכוניים ומהירים יותר.
בשונה מהמגבלות האופייניות להדמיות מחשב, המודלים המודפסים מאפשרים לרופא לבחון היבטים חיוניים באנטומיה של המטופל בהיותם העתקים פיזיים בגודל אמיתי. כך ניתן בידי הרופא אמצעי לבצע סימולציה המסייעת ברמת הדיוק של הליך הכריתה, ובסופו של דבר להביא להפחתת הסיכויים של השארת שולי גידול שלא הוסרו בזמן הניתוח. מצד המטופל, מודל תלת ממד מדויק שמוצג לו על ידי המנתח יכול להמחיש ולהבהיר בצורה ברורה יותר את ההליכים המתוכננים. נתון זה,  יחד עם תהליך ניתוחי משופר משמעותית, מסייעים לשפר את התוצאות של המטופל ואת החלמתו.  

המחקר צפוי להימשך כשנה ולגייס עד 150 נבדקים בשלושה מרכזים רפואיים בארצות הברית. שני המרכזים שהסכימו עד כה להשתתף הם מרכז רפואי ווקסנר של אוניברסיטת מדינת אוהיו ו-Corewell HealthTM במישיגן. 
"המשימה היא תמיד לשפר את התוצאות עבור המטופלים, וזה מתחיל בתכנון טרום ניתוח", אמר ד"ר קייל ק. ואנקוברינג (MD), פרופסור חבר במחלקה לאוטלרינגולוגיה – ניתוחי ראש וצוואר, במרכז הרפואי ווקסנר של אוניברסיטת מדינת אוהיו. "אנו מלאי ציפייה לקראת השתתפותנו במחקר זה כדי לבדוק כיצד מודלים מודפסים בתלת ממד עשויים לסייע לצוות הרפואי להתכונן טוב יותר לניתוח וגם לשפר את היכולת להסביר אותו למטופל." 
"היותנו אחד המרכזים הרפואיים שמשתתפים במחקר זה מעמידה אותנו בקו הראשון בהדגמת טכנולוגיות חדשות שיש בכוחן לקדם את הטיפול במטופלים ולשפר את התוצאות הבריאותיות", אמר ד"ר אווס חמאד (MD), מהפקולטה הקלינית לכירורגיה אורתופדית בבית החולים האוניברסיטאי של Corewell Health ע"ש ויליאם בומונט. "המענה לאתגרים שמתעוררים, לדוגמה, עם סרטן בעצמות והשימוש בכוחם של מודלים תלת ממדיים שהוכנו עבור מטופל ספציפי מהווים צעד משמעותי, לא רק בהסבר למטופל אלא גם ככלי עזר המסייע למנתחים לבצע הליכים כירורגיים מדויקים יותר."
לדברי ארז בן צבי, סמנכ"ל החטיבה הרפואית בסטרטסיס, "שיתוף הפעולה הזה משלב ניסיון וחדשנות שאין לו תקדים בדימות רפואית עם הדפסות תלת ממד,  והוא עשוי לבסס מודלים אנטומיים כתקן הטיפולי החדש בהסרת גידולים מהעצם."
גרי טרנר מ-Ricoh אמר: "אנו נרגשים להשתתף במימון של ניסוי קליני חשוב זה יחד עם שותפינו זה שנים רבות בסטרטסיס כדי להדגים את ההשפעה הפוטנציאלית של מודלים תלת ממדיים ספציפיים למטופל ובד בבד להאיץ את האימוץ של טכנולוגיה זו כדי לשרת אוכלוסייה רחבה בצורה טובה יותר."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה