דיגיטל וטק

מכה לאילון מאסק: כישלון חרוץ בשיגור של SpaceX

חללית הענק של חברת SpaceX, ה-'Starship', הגיעה בפעם הראשונה לחלל לאחר שיגור מוצלח, אך ככול הנראה בניסוי השיגור השני היא הושמדה כשנעה במסלול סביב כדור הארץ וטרם השלימה את הניסוי כפי שתוכנן
מערכת ice |  1
אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX (צילום shutterstock, יוטיוב/ insider News)
חברת SpaceX, שיגרה היום (שבת) את חללית הענק שלה שזכתה לשם ה-'Starship', החללית הגיעה בהצלחה לחלל, אבל בניסוי השיגור השני היא הושמדה ככל הנראה במסלול סביב כדור הארץ, בלי להשלים את הניסוי כמתוכנן.
מדובר בכישלון השני של החברה לאחר שבחודש אפריל האחרון היא שיגרה חללית שהתפוצצה בשל שתקלה שבעקבותיה היא לא הופרדה מהמשגר העוצמתי שלה. 
חלליות מדגם ה-'Starship' הן למעשה מחלליות עצומות שהחברה מייעדת אותן לבצע משימות מאתגרות בעומק החלל. מכל הדלק שלה הוא טיל סופר-הבי אשר נישא לגובה של 69 מטרים ובקוטר תשעה מטרים, מצויד ב-33 מנועי רפטור חזקים.
החללית שוגרה מבסיס החלל של החברה בבוקה צ'יקה שבדרום טקסס על גבי טיל השיגור הענקי סופר-הבי. תחילה, השלב הראשון של השיגור עבר בהצלחה מלאה, כשכלל 33 מנועי הרפטור של הטיל פעלו כשורה.
 
כשלוש דקות לאחר השיגור נפרדה החללית מהטיל כמתוכנן, כשהפעם בחנו ב-SpaceX שיטה חדשה לעשות זאת, המכונה "הפרדה חמה", ובמסגרתה מפעילים את מנועי החללית עוד לפני ההיפרדות המלאה מהטיל.
החללית המשיכה בדרכה לחלל בסיוע ששת מנועיה, וטיל השיגור החל לעשות את דרכו לתמרון נחיתה מבוקרת, שהפעם היה אמור להסתיים בהתרסקות מכוונת לים. ואולם, שניות אחדות לאחר מכן התפוצץ הטיל באוויר, מוקדם מהמתוכנן.
החללית עצמה הגיעה לחלל, וכשמונה דקות לאחר השיגור, בגובה של כ-150 קילומטר, כיבתה את מנועיה. החללית הייתה אמורה להשלים הקפה חלקית של כדור הארץ בגובה מרבי של 250 קילומטר, לבצע תמרון כניסה לאטמוספרה מעל האוקיינוס השקט ואז תמרון נחיתה אנכית, הפעם בלי כן נחיתה אלא עם התרסקות מתוכננת בים.
ואולם, דקות אחדות לאחר כיבוי המנועים אבד הקשר עם החללית, וצוות המשימה דיבר על הפעלת מערכת ההשמדה של החללית. חברת SpaceX, עדיין לא פרסמה פרטים על התקלה ונסיבותיה.
חלליות 'Starship' מתוכננות לא רק לשאת מטען, אלא גם בני אדם. חלומו הגדול ביותר של מנכ"ל החברה אילון מאסק הוא להקים צי רחב ידיים של חלליות מסוג ה-'Starship' על מנת להקים מושבה אנושית בכוכב מאדים.
זו גם אחת הסיבות שהחללית והטיל מונעים במתאן וחמצן שהם גזים שאפשר להפיק מהאטמוספרה של מאדים. עוד לפני כן, סוכנות החלל של ארצות הברית, נאס"א, בחרה ב-'Starship' לרכב הנחיתה על הירח בתוכנית ארטמיס, שאמורה להנחית שוב בני אדם על הירח, ככל הנראה ב-2026. משימה כזו תדרוש גם שימוש בחלליות 'Starship' אחרות כרכב תדלוק בחלל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אין מקום לאנטישמים (ל"ת)
    כן ירבו 11/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור