בעולם

רכישת ענק: רשת הכריכים הפופולרית יוצאת מהבעלות המשפחתית

רשת הכריכים האמריקאית Subway תחדל להיות עסק משפחתי לאחר מעל לחמישה עשורים. הרוכשת, רוארק קפיטל, שילמה ע"פ הדיווחים כ-9.6 מיליארד, ומחכה הרבה עבודה
מערכת ice | 
Subway (צילום unsplash)
רשת המזון המהיר האמריקאית Subway תימכר לחברת ההשקעות הפרטיות Roark Capital, ובכך תסיים חיפוש של שישה חודשים אחר קונה. הרכישה תביא לסיומם של כמעט שישה עשורים של רשת הסנדוויצ'ים כעסק בבעלות משפחתית.
בהצהרה מסרה Subway כי העסקה היא "אבן דרך מרכזית במסע הטרנספורמציה הרב-שנתי של Subway, המשלבת את הנוכחות העולמית וחוזק המותג של Subway עם המומחיות העמוקה של Roark במודלים עסקיים של מסעדות וזכיינות".
רוארק מחזיקה במספר רשתות מסעדות גדולות, ביניהן דאנקן דונאטס, Arby's, Auntie Anne's, Buffalo Wild Wings ועוד.  "עסקה זו משקפת את פוטנציאל הצמיחה לטווח הארוך של Subway, ואת הערך המשמעותי של המותג שלנו ושל הזכיינים שלנו ברחבי העולם", אמר מנכ"ל Subway, ג'ון צ'ידיסי, בהצהרה. "ל-Subway יש עתיד מזהיר עם Roark, ואנו מחויבים להמשיך ולהתמקד בגישה של win-win-win עבור הזכיינים שלנו, הלקוחות שלנו והעובדים שלנו."
תנאי העסקה לא נחשפו. עם זאת, הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי מחיר הרכישה היה "בסביבות 9.6 מיליארד דולר", אשר יהיה מעט מתחת למחיר המבוקש של 10 מיליארד דולר של הרשת. סגירת העסקה היא "כפוף לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים", אמר סאבוויי.

העסקה של רוארק היא אחת הרכישות הגדולות ביותר בתולדות המזון המהיר, שהגיעה מעט מתחת לרכישת Dunkin' ב-11.3 מיליארד דולר באוקטובר 2020. Subway הפכה את עצמה בשנים האחרונות עם תפריט מחודש הכולל בשר טרי חתוך, שיפוץ חנויות ודגש גדול יותר על צמיחה בינלאומית. ביולי, החברה הודיעה על הרבעון העשירי ברציפות של מכירות חיוביות בחנויות הפתוחות לפחות שנה, כולל עלייה של 9.5% במקומותיה בצפון אמריקה (היא לא חשפה מספרים ספציפיים).
למרות תפנית המכירות, מספר חנויות הרכבת התחתית בארה"ב ירד ל-20,576 בשנה שעברה לפי Technomic. זוהי ירידה חדה משיאה בשנת 2015, כאשר היו לה 27,219 מיקומים.
בעיה נוספת עבור רוארק: המכירות השנתיות במסעדות Subway בארה"ב עדיין נמוכות בהרבה בהשוואה ליריביו לייצור כריכים. נתונים ממגזין QSR מגלים ששלושת המתחרים העיקריים שלו (ג'רזי מייק'ס, Firehouse Subs וג'ימי ג'ון'ס) מושכים כמיליון דולר ליחידה, כאשר מיקום רכבת תחתית ממוצע גורף פחות מ-500,000 דולר.
עם זאת, ההכנסות בארה"ב התאוששו בשנים האחרונות ל-9.8 מיליארד דולר ב-2022, עלייה של 4% בהשוואה לשנה שקדמה לה, אך בהישג יד מהשיא שלה ב-2015, אז גרפו 11.5 מיליארד דולר.
"רוארק ירשה עסק מוצק וגדול בסאבוויי, אבל צריך לעשות שינויים כדי לשפר הן את המכירות והן את הרווחיות", כתב ניל סונדרס, מנכ"ל GlobalData, בהערה. "זה כולל שיפור היעילות על ידי ניסיון לגבש את מספר הזכיינים, בחינת דרכים להגדיל את חלקה באירועי ארוחות בשוק מאוד תחרותי, ושילוב צרכנים יותר עם חידושים בתפריט."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה