בעולם

האם כוכבי מדיה חברתית בימין הפיצו תעמולה רוסית מבלי לדעת?

האם רוסיה ניסתה להטות את מהלך הבחירות בארצות הברית באמצעות מימון של הפצת תכנים שמרניים באמצעות משפיעני רשת? כתב אישום שהוגש בשבוע שעבר כנגד שני עובדי הערוץ הרוסי RT מגולל מזימה יוצאת דופן
שרון בירקמן | 
ולדימיר פוטין (צילום shutterstock)
בכתב אישום שהוגש בשבוע שעבר כנגד שני עובדים של הערוץ הרוסי RT, חשף משרד המשפטים האמריקאי כי מספר כוכבי מדיה חברתית בולטים מהימין הקיצוני היו, שלא בידיעתם, חלק ממבצע רוסי סודי שנועד להשפיע על הבחירות לנשיאות השנה. 
ממסמכים שהוגשו במסגרת כתב האישום, עולה כי חברת מדיה מטנסי בשם טנט מדיה (Tenet Media), קיבלה קרוב לעשרה מיליון דולר מהקרמלין כדי לשלב תוכן פרו-רוסי בתכני המשפיענים המובילים שלה. בין השמות טים פול, בני ג'ונסון, לורן סאת'רן, מאט כריסטנסן ודייב רובין, כולם מחזיקים במיליוני עוקבים ברשתות החברתיות. 

כתב האישום הוגש כנגד שני עובדי מדיה רוסיים מערוץ RT, קונסטנטין קלשניקוב ואלנה אפנאסייבה. על פי כתב האישום הערוץ שילם לטנט מדיה עשרה מיליון דולר כדי "ליצור ולהפיץ תוכן לקהלים אמריקאיים עם מסרים סמויים של ממשלת רוסיה". העובדים מואשמים בקשירת קשר להפרת חוק הרישום של סוכנים זרים (FARA) והלבנת הון. על פי כתב האישום, קלשניקוב היה אחראי על "מימון, גיוס עובדים ומו"מ על חוזים" עם חלק מהפרשנים, ואילו אפנאסייבה היתה מעורבת בייזום ועריכת התכנים. טנט מדיה פרסמה כאלפיים סרטונים שקיבלו יותר מ-16 מיליון צפיות ביוטיוב מאז תחילת הפרשה.
RT שילמה למספר מצומצם של מובילי דעה ימניים מאות אלפי דולרים בחודש כדי שייצרו תוכן לפלטפורמה של טנט מדיה, נכתב בכתב האישום, כששלושה מהכוכבים הגדולים קיבלו 8.7 מיליון דולר. על פי כתב האישום, הרוסים הנחו את מייסדי טנט מדיה לגייס שני משפיענים שמרנים תמורת שני מיליון דולר לשנה, אבל המו"מ היה קשוח. אחד המשפיענים דרש קרוב לחמישה מיליון דולר בשנה כדי שיתעניין; השני ביקש כמאה אלף דולר לפרק שבועי. המשפיען הראשון ככל הנראה הסכים לבסוף ליצור ארבעה סרטונים בחודש עבור  400 אלף דולר; השני, לפי כתב האישום, הסכים לקבל  100 אלף דולר לכל סרטון. הסרטונים – שלעיתים קידמו נרטיבים שמרניים בנושאים כמו הגירה, מגדר וכלכלה – נוהלו ונערכו על ידי עובדי הערוץ הרוסי. 
כאמור, הרוסים לא כתבו ישירות את התכנים אלא ניצלו את העובדה שאותם משפיענים כבר קידמו עמדות שמזדהות עם נרטיבים שהקרמלין רצה להפיץ ("איך קיבלתי באופן בלתי מודע מסרים להטעות אחרים כשכתבתי כל אחד מהסרטונים?", שאל בתגובה המשפיען מאט כריסטנסן). עם זאת, עולה מכתב האישום שלעיתים הפרשנים התבקשו לסקר אירועים בצורה מסוימת. בכתב האישום נטען כי בפיגוע במוסקבה שבו נהרגו יותר מ-130 אנשים, אפנאסייבה ביקשה מטנט מדיה כי הפרשן שנשלח לסקר את האירוע ירמוז למעורבות של אוקראינה וארצות הברית אף שהמדינה האיסלמית לקחה אחריות על הפיגוע. הפרשן אינו מופיע בכתב האישום בשמו ומכונה בו "פרשן 3". 
עוד עולה מכתב האישום כי מייסדי טנט מדיה הופתעו מהקלות בה הושג המימון לחברה. "המייסדים הודו ביניהם בתקשורת פרטית כי 'המשקיעים' שלהם היו למעשה ה'רוסים'", נכתב בכתב האישום.
טנט מדיה הוקמה בשנת 2022 על ידי יוטיוברית קנדית שמרנית, לורן צ'ן, ובעלה, ליאם דונובן. החברה לא הגיבה על כתב האישום ולא ענתה לבקשות לתגובה מטעם כלי התקשורת.
המשפיענים השתמשו בפלטפורמות החברתיות שלהם על מנת לדחות את הטענות נגדם, חלקם טענו כי הוטעו והם קורבנות בעצמם.
מ-RT  נמסר בתגובה: "2016 התקשרה ורוצה את הקלישאות שלה בחזרה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה