השוק

החות'ים מאיימים על פריימרק: האם יצליחו לשבש את הכלכלה העולמית?

המשבר בים האדום רחוק מלהסתיים, וענקית האופנה דיווחה על עיכובים ניכרים באספקה. המסע הבין-יבשתי מתארך בשבועיים, מה שמייקר את עלויות השילוח, הדלק והביטוחים. כל תעשיית הקמעונאות מועדת לפגיעה בשל התבססותה על מוצרים מאסיה. סמנכ"ל הכספים מנסה להרגיע את הלקוחות: "יש לנו ניסיון בהתאמת שרשרת האספקה שלנו"

מערכת ice | 
פריימרק (צילום ויקיפדיה)
בצל התקיפות הנרחבות של ארה"ב ובעלות בריתה נגד המורדים החות'ים מתימן, אשר פעילות הטרור שלהם מאיימת לשבש את הסחר הימי לאזור כולו, נראה כי המשבר בים האדום רחוק מסיום. חברות הספנות המובילות בעולם ממשיכות להימנע ככל יכולתן מהנתיב המסוכן, זאת אחרי שבימי שגרה הוא ייצג מעל 12% מהיקף הסחר הימי הגלובלי.
המסע בין אסיה ואירופה, אשר על פי רוב נמשך כ-35 ימים, מתארך בשבועיים, תוספת שמייקרת את עלויות השילוח, ביניהן דלק וביטוחים. לפי דיווח בסוכנות בלומברג, לפחות 2,300 ספינות כבר שינו את הנתיב בשל התקיפות ומבצעות עתה עיקוף דרך כף התקווה הטובה. מעבר להשפעתם על תעשיית הספנות, לעיכובים במשלוחים ולעלויות הגבוהות ישנן השלכות גם על תעשיות נוספות.
 
על פי דיווח של ליטל סמט בכלכליסט, בנקים מרכזיים בעולם מזהירים מפני התחדשות הסחרור האינפלציוני, שעלול להביא לדחיית הורדות הריבית שתוכננו להמשך השנה. החברות הנפגעות מייצגות מגוון של תעשיות, בראשן רכב וקמעונאות הנחשבות לפגיעות יותר כתוצאה מצווארי בקבוק שנוצרים בשרשרת הייצור והאספקה. 
 
טסלה היתה החברה הראשונה שהזהירה מפני ההשלכות הצפויות של המתקפות בים האדום, ומוקדם יותר החודש הודיעה כי בכוונתה להקפיא את הייצור במפעל שלה בגרמניה למשך שבועיים. בחברה ציינו כי הסיבה לכך היא עיכובים בקבלת המשלוחים. "העימותים הצבאיים בים האדום והשינויים הנלווים בנתיבי התחבורה הימית בין אירופה ואסיה דרך כף התקווה הטובה משפיעים על הייצור בגרונהייד", מסרה החברה בהצהרה. עוד הוסיפה, כי המפעל בברלין ייסגר ב-29 בינואר וייפתח מחדש ב-11 בפברואר, וזאת בעקבות המחסור ברכיבים. 
תעשיית האופנה והקמעונאות מועדת גם היא לפגיעה, זאת בשל התבססותה המשמעותית על מוצרים המגיעים מאסיה. התלות הזו הובילה לכך שענקית האופנה הבריטית נקסט כבר הביעה חשש לפגיעה במכירות. בתחילת החודש הזהיר מנכ"ל החברה סיימון וולפסון, כי אם יימשכו הקשיים במעבר בתעלת סואץ, הצמיחה השנה במכירות תהיה זניחה, זאת משום שהמשך השיבושים יוביל לעיכוב של כשבועיים וחצי בקבלת מלאים בבריטניה.
 
ענקית האופנה המהירה פריימרק, המסתמכת גם היא במידה רבה על המשלוחים הימיים, דיווחה בשבוע שעבר על עיכובים באספקה. אולם, איאן טונג, סמנכ"ל הכספים של החברה האם AB פודס, אמר לרויטרס כי בחברה מקווים שבשלב זה הלקוחות עדיין לא מבחינים בחוסרים על המדפים. "יש לנו ניסיון בהתאמת שרשרת האספקה שלנו, אז אנחנו עושים את זה. מתאימים את המועדים, מתאימים את ההזמנות וכן הלאה", אמר טונג.
 
עוד הוא ציין, כי החברה מקיימת מגעים יומיים בדרג הבכיר עם חברת הספנות מארסק, כדי להתעדכן בהתפתחויות. "להערכתנו תהיה עלייה בחלק מהתשלומים למארסק, אבל בשלב זה אין בכוונתינו לגלגל אותם הלאה", אמר. בה בעת, אם המשבר יימשך עד אחרי חג הפסחא שיצויין בסוף חודש מרץ, בכוונת החברה להקדים את ביצוע הזמנותיה. "פירוש הדבר, שתהיה לנו יותר סחורה בים", הסביר. בחברת המחקר ברנסטין ציינו גם את רשת האופנה המהירה H&M כבעלת פוטנציאל להיפגע מהארכת נתיבי השיט, שכן בדומה לנקסט גם היא רוכשת את מרבית מוצריה באסיה. 
 
השפעת הפגיעה החות'ית מורגשת גם ברשת בתי הכלבו הבריטית מרקס אנד ספנסר. החודש הזהירה הרשת בעת פרסום התוצאות הרבעוניות מפני עיכובים והתייקרות של עלויות השילוח בשל ההתקפות. בחברה ציינו, כי ההערכה היא, שהעיכובים במשלוחי הבגדים וכלי הבית יורגשו בעיקר בחודשים פברואר ומרץ. עם זאת, מרקס אנד ספנסר לא צופה השפעה מיוחדת על מחלקות המזון שלה. 

הקשיים של החברות הללו ככל הנראה יעמיקו בשל הקושי לגלגל לצרכנים את התייקרות המשלוחים בתקופה שבה משקי הבית ממילא חווים עלייה משמעותית ביוקר המחיה. "ייתכן והחברות ייאלצו לספוג את עליות התעריפים, מה שיפגע בשולי הרווח שלהן", אמר לבלומברג פרדריק קרייה מחברת ניהול העושר RBC. "התוכנית שלנו היא להימנע מהעלאת מחירי הבגדים וכלי הבית, זאת למרות התייקרות עלויות מסויימות בגלל המצב בים האדום", אמר, "עוד מוקדם מדי להכריע בעניין".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה