השוק

נגיד בנק ישראל: "קצב הורדות הריבית בישראל יהיה איטי"

בישיבת ממשלה שנערכה לאחרונה בנוגע לתקציב המדינה, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נשא דבריו והתייחס לקשיים עימם ישראל תיאלץ להתמודד. "בנק ישראל מעריך כי השפעת המלחמה על הפעילות הכלכלית תימשך גם במהלך השנה הנוכחית, כך שהתוצר ייצמח רק ב-2.0 אחוזים"
מערכת ice |  2
בצלאל סמוטריץ', אמיר ירון (צילום פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון, יונתן זינדל, freepik)
על רקע אירועי מלחמת חרבות ברזל, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נשא דברים בישיבת ממשלה שנערכה לאחרונה בנוגע תקציב המדינה. הנגיד התייחס לקשיים עימם ישראל מתמודדת, כמו גם לדרך המושכלת בה רצוי, לדעתו, לנהוג עם התקציב. "תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024 מאתגר במיוחד", אמר הנגיד.
"בנק ישראל מעריך כי השפעת המלחמה על הפעילות הכלכלית תימשך גם במהלך השנה הנוכחית, כך שהתוצר ייצמח רק ב-2.0 אחוזים, בדומה לשנת 2023, שבה התוצר ירד בחדות ברבעון האחרון בשל השפעת המלחמה", פתח את דבריו פרופ' ירון. "על רקע הצורך בהתעצמות מערכת הביטחון, גידול חד פעמי בגירעון וביחס שבין החוב לתוצר בשל הוצאות המלחמה אינו פוגע באופן מהותי בהקצאת המשאבים במשק על פני זמן, וניתן להתמודד איתו תוך ריכוז מאמץ תקציבי על פני תקופה מוגבלת".
"התקציב השמרני שנקבע בתחילת 2023, והפחתת יחס החוב לתוצר בעשורים האחרונים, משרתים אותנו כעת ומעניקים לממשלה דרגות חופש מסוימות בניהול הפן הכלכלי של המלחמה בכפוף לביצוע התאמות נדרשות. עם זאת, הגידול בגירעון המצטבר לצד האפשרות להתממשות של משברים נוספים במעלה הדרך מחייב שהממשלה תבצע את ההתאמות התקציביות הנדרשות כך שתישמר האמינות של המדיניות הפיסקאלית בעיני השווקים והציבור", מסביר הנגיד.
בהמשך הוא הוסיף: "על מנת לקבוע באופן מושכל יותר את גובה התוספת הנדרשת לתקציב הביטחון כמו גם את אופייה (תוספת שקלית או באחוזי תוצר), נדרש להניע במהלך התקופה הקרובה ועדה בהשתתפות גורמים ביטחוניים ואזרחיים שתמפה את צורכי הביטחון של ישראל בשנים הקרובות ותגבש תכנית תקציבית רב-שנתית הולמת. אני מקווה שמינוי ועדה כזו יושלם בהקדם".
הנגיד מבהיר כי לטענתנו, הצעדים המוצעים בממשלה ביחס לתוספות בתקציב במשרדים השונים – הם נכונים. "חשוב מאוד שצעדים אלו ייושמו. ברצוני להדגיש כי לאחר ניתוח הצעדים המוצעים – הן בצד ההכנסות והן בצד ההוצאות, עולה כי סך היקף ההתאמות עדיין קטן מהגידול הפרמננטי של 20 המיליארדים שהוזכר לעיל. בפרט, ההיקף של הצעדים המוצעים בצד ההוצאות מוגבל, ומחדד את קוצר היריעה להתכנסות באמצעות ריסון ההוצאות בתקציב"
בסופו של דבר, מסכם הנגיד: "הכלכלה הישראלית איתנה ביסודה ויש לה את המאפיינים הנדרשים לשגשג גם בשוך המלחמה. אך הדבר לא יקרה מאליו. חשוב לזכור שצמיחה כלכלית נשענת קודם כל על משק יציב וביטחון המשקיעים. למדיניות הממשלה בהתמודדות עם שלל הקשיים תוך שמירה על אחריות פיסקלית יש משמעות מכרעת ליכולתו של המשק להתאושש מהשפעות המלחמה ולשוב לצמוח במהרה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    על מי עובדים
    אורח 01/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בישראל רק קצב העליות ריבית ויוקר המחיה עולים מהר. להיפך זה הולך הרבה לאט כי זה לא כלכלילאוצר.
    סגור
  • 1.
    כאילו הקבלנים לא היו מספיק בלחץ
    אנטוניו 01/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והנה הודעה שתחזיר את כל הקבלנים למציאות ולקרקע...
    סגור